artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Iñaki Rifaterra Santamaria: "Lizarra arte grafikoekin lotuta dago; zentzua zuen tailerra hemen zabaltzeak"

Amaren herrian zabalduko du aurki tailer propioa Rifaterrak: Litografia Atelier Estella Lizarra: "Euskal Herrian litografia egiten duen tailer profesional bakarra gara. Hutsune hori betetzera gatoz"

inaki-rifaterra-santamaria-lizarra-arte-grafikoekin-lotuta-dago-zentzua-zuen-tailerra-hemen-zabaltzeak
Iñaki Rifaterra, bere tailerrean, Lizarran. Artelekun zegoen prentsa erabiltzen du litografiak egiteko. JAGOBA MANTEROLA / FOKU

4 Septembre 2025 | Kristina Berasain Tristan [BERRIA.eus]

Amaren herrian dauzka sustraiak Iñaki Rifaterra Santamariak (Zaragoza, Espainia, 1978). Artista liluratuta dago Lizarrarekin (Nafarroa): "Haurtzaroarekin lotzen dut, udarekin, oporrekin... Argi nuen tailerra hemen zabaldu behar nuela". Herbehereetan erosi zuen prentsa piezaz pieza muntatzea falta zaio. Aurki zabalduko du litografia tailer propioa.

Litografia Atelier Estella Lizarra.

Lizarra arte grafikoekin lotuta dago; zentzua zuen tailerra hemen zabaltzeak. Inprenten hiria da; erreferentea. Miguel Egiak Erdi Aroan zabaldu zuen hemen inprimategia. Ez dakigu oso ondo non zegoen, baina dokumentu zaharretan La Rocheta aipatzen da. Iruñeranzko bidean, ezkerrean dagoen mazela bat da. XX. mendean, berriz, inprimategi moderno ugari zabaldu ziren. Loraldi bat egon zen.

Ideia erromantiko batetik abiatu zinen zu.

Bai. Bidaia luze baten ostean erabaki nuen galzorian zegoen ofizio bat edo ezagutza bat ikastea. Hasieran uste nuen ezagutza bat salbatzeko aski zela ikastea, baina ez da horrela; gero dator zailena:praktikan jartzea, martxan jartzea, eta erronka horretan gaude. Aurten zabalduko dugu tailerra.

Eta nola iritsi zinen litografiara? Edo, beste era batera esanda, nola iritsi zen litografia zugana?

Grabatua eta xilografia topatu nituen bidaia hartan, eta nik betidanik marraztu dut, txiki-txikitatik. Litografiarena kasualitatea izan zen. Donostiara joan nintzen bizitzera 27 urte nituela, eta han nire maisua izango zena ezagutu nuen: Don Herbert.

Ikaslea prest dagoenean azaltzen omen da maisua...

Bai. Artelekuko tailerrean aritu nintzen berarekin. Maisu handia izan da. Oso harreman polita nuen berarekin. Loiolan [Donostia] bizi zen, eta ni ere han bizi nintzen, beraz, tailerrean egunero ikusten nuen, baina auzoan ere elkar topatzen genuen.

Eta gero?

Debako Arte Eskolan ibili nintzen hainbat urtez, eta gero beste kasualitate bat...

Zer?

Kopenhagera joan nintzen lagun batzuk ikustera. Edition Copenhagen estudio mitikotik pasatu nintzen, eta justu garai hartan laguntza behar zuten. Sei hilabetez geratu nintzen han, negu oso bat. Rasmus Urwald izan zen nire beste maisua. Pilo bat ikasi nuen. Bi astetik behin kontinente guztietako artistak joaten ziren hara. Michael Kvium artistarekin egin nuen lehen proiektua, eta azkena William Kentridgerekin. Beste artista asko ere pasatu ziren handik, tartean Anna Bjerger. Sekulako eskola izan zen.

Eta Kopenhagetik Lizarrara.

Bai, proiektua hona ekartzea erronka handia da, apustua; azkenean, hau ez da hiri handi bat. Horrelako proiektu gutxi daude, eta daudenak hiri handietan daude: Parisen, Londresen... Euskal Herrian litografiarekin lotutako oso tailer gutxi daude. Bilbon badaude bi tailer, baina batez ere grabatuak egiten dituzte. Litografia egiten bakarrak gara. Arte eskoletan badira, baina ez dago tailer profesionalik. Gu hutsune hori betetzera gatoz.

Ega ibaiaren ertzean errotu zara...

Hiri handietan bizi izan naiz beti. Orain pozarren nago hiri txiki batean, naturatik gertu. Hemen ditut sustraiak. Amaren partez, aitona eta amona hemengoak ziren. Etxea izan dugu beti hemen. Lizarra haurtzaroarekin lotzen dut, udarekin, oporrekin... Argi nuen tailerra hemen zabaldu behar nuela. Ekimen kulturalek eta artistikoek ez dute zertan beti hiri handietan egon. Hori defendatzen dugu. Horrek ekologiatik edaten du, ekosistemetan bizi gara, ekosistema kultural eta sozial batean, eta egiten duguna kolektiboa bihurtzen da. Ekarpen bat egin nahi nuen.

Herbehereetara joan zinen prentsaren bila...

Peter Van Ginkel bat da, burdinazkoa. Artelekuko prentsa bera da, marka berekoa.

Tailerrean duzu prentsa hura ere...

Bai, behin baino gehiagotan muntatu eta desmuntatu dut. Lizarrako Udalaren eta Gipuzkoako Foru Aldundiaren arteko hitzarmen bati esker lortu genuen lagapena. Debako Arte Eskola [Gipuzkoa] itxi zenean ekarri genuen. Artelekuren eredu kulturala eta filosofia garatu nahi dugu hemen. Tailerraren helburu nagusia litografia lantzea eta ezagutaraztea da, eta artista guztiei zabalduko diegu. Elkarlan bat sortu nahi dugu edizio litografikoak egiteko.

Zer da litografia?

Antzinatik datorren ofizio bat da. Bere garaian teknika iraultzailea izan zen irudiak testuak bezain azkar sortzeko aukera eman zuelako. Inprentetan erabiltzen hasi zen, baina orain edizio artistikorako erabiltzen da. Litografiak bi mende ditu, baina hemen arte garaikidea egin nahi dugu. Niretzat hori da gakoa; Kopenhageko eredua. Eskuzko tresna tradizionalak ditugu tailerrean, baina ez ditugu teknologia berriak baztertzen. Biak uztartu nahi ditugu. Tradiziotik edaten dugu, baina espazio esperimentala izango da. Animazioak ere egin ditugu, fotogramak eskuz eginez, litografiekin. Hizkuntza grafikoa ere interesatzen zait.

Eta nola egiten da litografia bat?

Lehenik eta behin, matrizeak behar ditugu, harriak edo aluminiozko plantxa litografikoak. Bi euskarri horiek oso hidrofiloak dira, hau da, ura xurgatzen dute. Horien gainean egiten da marrazkia, tinta koipetsuekin, baina ura eta tinta inoiz ez dira elkartzen, inoiz ez dira nahasten; beraz, bi eremu sortzen dira. Arabiako goma, azidoak eta betunak erabiltzen ditugu estanpatzeko. Arrabola pasatzen dugu orduan. Batzuetan magia dirudi, ura dagoen tokietan ez baitu koipea harrapatzen...

Marraztea eta estanpatzea bi gauza zeharo ezberdinak dira.

Bi rol dira, artistikoa eta teknikoa. Artista eta litografoa izan zaitezke, edo ez. Estanpazio prozesua konplexua da. Batek asko dauka sormenetik, eta bestea oso lan metodikoa da. Ni bietan aritzen naiz, eta txipa aldatu behar izaten dut.

Edizio propioak egin dituzu...

Litografia egitea da gehien gustatzen zaidana, bereziki urarekin jolastea, plantxaren gainean zerbait gertatzeko baldintzak sortzea. Niretzat, ibaiak eta zuhaitzak bizitzaren metaforak dira, eta askotan azaltzen dira nire obran. Hostoak estanpatzea ere asko gustatzen zait. Matrizeak ez dira bakarrik egurrezkoak edo harrizkoak, gauza asko estanpatu daitezke, eta niri hostoak asko gustatzen zaizkit. Aztarna bitxiak uzten dituzte.

Egutegi bat egiten duzu urtero hostoekin, ezta?

Bai, azken urteotan hostoekin egin dugu egutegia: lizarraren hostoa, ezkiarena... Aurten haltz baten hostoarekin egingo dugu. Ibaiertzean asko daude.

Eta bestelako diziplinetan ere aritzen zara.

Asko gustatzen zait koadernoa hartuta kalera ateratzea. Mihisean ere pintatzen dut, ilustrazioak egiten ditut, muralak... Donostiako hizkuntzen mapa ere egin nuen Manex Izagirrerekin. Egurrezko lehen mapa, eta gero, brontzezkoa, Eibarko [Gipuzkoa] Alfa Arten... Argazkilaritza ere oso gustuko dut. Lizarran argazki asko egiten ditut. Gero marrazki bihurtzen dira, edo grabatuak, edo litografiak. Inspirazio ariketa interesgarria da.

Gustavo Maeztu museoan, berriz, hiru marrazketa saio egingo dituzu bihar, etzi eta etzidamu.

Hainbat instituziorekin kolaboratzen dut. Gustavo de Maezturena oso ederra da. Donostian bizi nintzenean asteburu askotan joaten nintzen museoaren hirugarren solairuan dauden litografiak eta plantxak ikustera. Luze geratzen nintzen horiei begira. Maeztu litografo esperimentala izan zen; edizio litografikoak egiten zituen. Parisen ezagutu zuen litografia, eta hemen garatzen saiatu zen.

Zirkulua itxi da, beraz.

Bai. Don Herberten erakusketa ere egin genuen museoan. Lotura polita izan zen. Nire mundu guztiak elkartu dira.


4-x-4

4 x 4

Exposition collective

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Du 28 Novembre 2025
Au 08 Février 2026

latires

Latires

Nisa Goiburu

Cristina Enea fundazioa (Donostia, Gipuzkoa)

Du 03 Octobre 2025
Au 08 Décembre 2025

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 11 Septembre 2025
Au 25 Janvier 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).