artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Alicia Otaegi: "Adinez ez dut deus jakin nahi"

Ekainaren 5etik, Noaingo La Faktoria zentroan egonaldi artistikoa egiten dabil Alicia Otaegi; bihar bukatuko du. 'Artista eramangarria' obra garatzen ari da, "zoria eta denbora gidari". Hilaren 24an estreinatuko du.

alicia-otaegi-adinez-ez-dut-deus-jakin-nahi
Arg/ Iñigo Uriz - FOKU

17 de Junio 2023 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Nora doan ez dakiela abiatu nahi du bidaia Alicia Otaegik (Iruñea, 1963) bere obra berriaren bitartez. "Helmugarik gabeko bidaia bat da nirea", zehaztu du, konbentzimenduz. Haren hitzak adituta, bistan da: xarma ikusten du ziurgabetasunean, baita "errepikatu ezin diren gauzetan" ere, eta, gaur-gaurkoz, ezin ulertuzkoa litzaioke bi ezaugarri horiek ez dituen deus sortzea. Horiek horrela, bultzada horiei men eginez ari da Artista eramangarria obra eszenikoa garatzen, Noaingo (Nafarroa) La Faktoria zentroan egiten ari den eta bihar bukatuko duen egonaldi artistikoan. Besteak beste, hamabi maletak osatzen dute Otaegiren obra. Ekipajea prest, hilaren 24an erakutsiko du maleta horietako batzuek —ez denek— gordetzen dutena, La Faktorian.

Artista eramangarria obran nabarmena da arte plastikoa, baina lana ez da kabitzen erakusketa hitzean. Arte literarioa ere badu. Musika ere bai. Eta dantza, eta arte performatiboa. "Ezin dut diziplina bakarra aukeratu; dantzari isil baten modukoa naiz, batetik bestera dabilena", azaldu du, eta pasioz oroitu du noiz eta nola jaio zen jatorrizko ideia. Konfinamenduan, Otaegi konturatu zen ohiko moldeetan eginiko erakusketek jadanik ez dutela lehen zuten erakarmen bera. "Eta argi ikusi nuen zerbait egin beharra nuela". Oskar Alegria eta Rosa Garcia zinemagileen laguntza ere izan du sormen prozesuan, eta, orain, sinetsia dago aurkitu duela aterabidea: "Hiru dimentsioko erakusketa lan bat da, laugarren dimentsio bat ere baduena; hori ni neu naiz".

Finean, hau da obraren oinarria: Otaegik hamabi maleta prestatu ditu, zenbaki bana jarri die, eta maleta horietako bakoitzean artelan bat sartu du. Zehazki, "miresten" dituen artista batzuei eginiko omenaldiak dira artelan horiek. "Adibidez, omendu ditut Kazimir Malevich, Marcel Duchamp, Augusto Monterroso, Maurice Ravel...", aurreratu du. Kontua da lan horiek ez direla nolanahi aurkeztuko jendaurrean. Intuizioak eta zoriak erabakiko dute zer maleta irekiko diren. Batzuk zozketa bidez hautatuko dira; beste bat publikoak aukeratuko du, libre; beste bat, Otaegik. Hala eta guztiz ere, horretarako denbora mugatua dago: ikuskizunak ordubete iraunen du, justuki. Erloju batek zorrotz eginen du atzerako kontaketa. "Tarte horretan zenbat maleta irekiko diren? Astia ematen duena".

Atzerako kontaketa

Otaegiren esanetan, ikuskizunean zoriak eta denborak "agintzen" dute gehien. Hori nahita bilatu du, artista eta publikoa "maila berean" kokatzeko. "Denbora bukatutakoan, publikoa maleta gehiago zabaltzeko gogoz geldituko da segur aski, eta ni, berriz, gehiago erakusteko gogoz geldituko naiz. Berdinduta egon gaitezen nahi dut; batez ere, hori", azaldu du.

Artistak aitortu du ikuskizunaren iraupena mugatzea "paradoxa" bat dela, bere izaera aintzat hartuta. "Ez dut batere maite denboraren zenbakizko neurria, eta, aldi berean, ezin dut saihestu matematikoki kalkulatzea zenbat falta zaion nire bizialdiari. Sentitzen dut atzerako kontaketa batean nagoela, eta horrek ezinegon handia sortzen dit. Ez da izua. Kontua da gauza mordoa geldituko zaidala egin gabe. Horrek antsietatea eragiten dit".

Izatez, hainbesteko ezintasuna sentitzen du "bukaerari begiratzeko", ezen nahiago izaten baitu besteen adinari buruzko datuei entzungor egin. "Ez dut deus jakin nahi denborez. Adinez ez dut deus jakin nahi". Hain justu ere, epeek sentiarazten dioten urduritasuna baliatu du, hein batean, Noaingo proiekturako.

Otaegik sarri baliatu ditu eguneroko objektu arruntak bere obrak ontzeko, orain maletak erabili dituen gisa berean. 2020an, adibidez, etzaulkietako zorroak erabili zituen Denontzako balkoia izeneko artelana sortzeko. Artistak gogora ekarri duenez, txikitatik izan da kapaz objektuei bestela begiratzeko. "Hitz egiten didatela iruditzen zait", kontatu du, pozik. Are, dioenez, haien azalean jartzea ere gustatzen zaio. "Maite dut pentsatzea, esaterako: nolakoa litzateke nire bizitza gatzontzi bat banintz?", gogoetatu du. Hala, haren esanetan, objektuak elkarrekin solastatu daitezen lortzea da helburua; horretan oinarritzen da, hein handi batean, haren "sormen ekintza".

Diskrezioa eske

Otaegi objektuek ematen dituzten aukerez buru-belarri ari zelarik, hots batek eten du artistaren eta kazetariaren arteko hizketaldia: piiiiii piiiii piiiii. "Ai, ama! Alarma! Ea ongi funtzionatzen duen baieztatu nahi nuen. Hara, bete da ordua!".

Hilaren 24ko ikuskizunerako prestaketan, jadanik deus gutxi falta da egiteko. 40 ikusle inguru espero ditu Otaegik, eta mesede bat eskatuko die denei: "Ez dezatela kontatu zer ikusi duten".


egiturazko-pobrezia

Egiturazko pobrezia

Exposición colectiva

Montehermoso Kulturunea (Gasteiz, Araba)

Desde el 10 de Diciembre 2024
Al 02 de Febrero 2025

gure-bazterrak

Gure bazterrak

Anne Rearick

Okendo Kultur Etxea (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 15 de Noviembre 2024
Al 17 de Enero 2025

fernando-perezek-azkuna-zentroko-zuzendaritza-utzi-du

Fernando Perezek Azkuna zentroko zuzendaritza utzi du

13 de Dic. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Bilboko zentroak ohar bidez jakinarazi duenez, Perezek "borondatez" egin dio uko karguari. Dena den, hainbat komunikabidek azken asteotan aipatu dute tirabirak izan direla Bilboko Udalaren eta zentroko zuzendaritzaren artean.

rodriguez-eta-perez

Rodriguez eta Perez

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Perezek dimisioa eman zuen egunean entzun nuen Caixabank dela [espainiar] estatuan etxebizitza gehien dituen enpresa. Gure herrian, eta Guggenheim efektuaren ondorioz, balio propioak zituen alderdi baliotsua izatetik zerbitzuak elikatu behar dituen tresna ekonomiko izatera pasatu da kultura.

isilpeko-lapurreta

Isilpeko lapurreta

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Google irekitzerakoan zerrendatzen zaizkidan ausazko berrien artean agertu zitzaidan SER irratiarena: tentsioa omen dago Azkuna zentroko zuzendaritzaren eta Bilboko Udalaren artean La Caixa fundazioaren proiektu baten harira.

sorkuntzari-ate-irekiak-tabakaleran

Sorkuntzari ate irekiak, Tabakaleran

| 11 de Diciembre 2024

Tabakalerak sorkuntza sustatzeko egiten duen lana ezagutzeko aukera emango duen asteburuan murgiltzera gonbidatu nahi ditu herritarrak. Ate irekien jardunaldiak abenduaren 13an eta 14an izango dira eta, besteak beste, artisten estudioak, tailerrak, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzertuak izango dira.

epika

Epika

04 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 de Diciembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

artium-museoak-juncal-ballestin-artxiboa-plazaratu-du-artistaren-dokumentu-ondareari-buruzko-argitalpena

Artium Museoak 'Juncal Ballestín. Artxiboa' plazaratu du, artistaren dokumentu-ondareari buruzko argitalpena

| 3 de Diciembre 2024

Liburuan Juncal Ballestini buruzko eskuizkribuak eta testuak erreproduzitu dira, baita Marta Gonzálezekin batera bitxien diseinuan egindako lanei, diseinu grafikoari, espazio eszenikoari eta obra publikorako proiektuei buruzko dokumentazio grafiko zabala ere. Juncal Ballestín Artxiboa Anesvad Fundazioak Artium Museoari dohaintzan emandako artistaren ondarearen parte da.

kolono-europarrek-afrikan-lapurturiko-500-000-artelanak-itzultzeko-ariketa-nekeza

Kolono europarrek Afrikan lapurturiko 500.000 artelanak itzultzeko ariketa nekeza

02 de Dic. | Jenofa Berhokoirigoin [ARGIA.eus]

Azaroaren 4an itzuli die Frantziak benindarrei Katakle errege-aulkia, duela 132 urteko triskantzan frantses kolonoek lapurtu zietena. Memoriaren, aitortzaren eta ondare kulturalaren izenean, Europan zehar dituzten lapurtutako 500.000 objektuak berreskuratu nahi dituzte Afrikako herriek.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).