artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Entzutearen legea

Elena Mendizabal. 'Lege propioa' | Non: Mentxu Gal aretoa, Irun. | Noiz arte: 2024ko otsailaren 18ra arte.

entzutearen-legea
'Lege Propioa', Elena Mendizabalen erakusketa. Arg/ Berria

8 de Diciembre 2023 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Hotz egiten du kalean, ilundu ere goiz egiten du, eta etxeko goxotasunetik ateratzeak nagia ematen du, bereziki behin ilunduta eta asteburuetan —niri behintzat—. Igande goizean ezin nintzen bertaratu; beraz, Mentxu Gal aretoa bisitatzeko aukera bakarra nagiari aurre egitea izan zen, igande goizaz gain, ostiral eta larunbat ilunabarretan soilik irekitzen baita espazioa. Elena Mendizabalen erakusketa inauguratu berri zutela entzun nuen, eta aurten La Tallerren aurkeztu zuen proposamena ikusteko aukerarik izan ez nuenez, gogo berezia nuen beste hau ikusteko, Lege propioa izenekoa.

Baina zeri egiten dio tituluak erreferentzia? Artistari berari egin diezaioke erreferentzia, Mendizabalen legeei, baina baita arteen eta arte sistemaren eremuak dituen lege propioei ere, nahiz bizitzak berak dituenei ere bai. Honetaz guztiaz erakusketan sartu eta espazio batetik bestera zoazen heinean ohartzen zara; ez lehenago. Sartu, eta pare-parean dagoen murrua —normalean erakusketako testua egoten dena— hutsik baitago ia, erakusketaren izenburu soilarekin. Ikusiko den horri nondik heldu behar ote zaion jakiteko zantzuren bat ematen duten hitzak egon ohi dira bertan, ikusleak aretoan naufrago ez sentitzeko erabiltzen dituenak, eta pausoren bat behintzat ziurretik eman ahal izateko. Erakusketa honetan, ordea, bisitariak babesgabe sartzen dira aretoetara, baina aske, esan daiteke ia norberaren lege propio-en arabera.

Erakusketara sartu eta testuek eskaintzen diguten sostengu horren bila, ezkerreko aretora daraman espazioaren amaiera aldera, idulki baten gainean A3 tamainako testuen fotokopiak ikusi nituen, pilan. Hara! Hor dago falta genuen oinarria. Nire pentsamenduak okerrak ziren, baina. Erakusgai zegoen proiektuetako baten osagarria zen, audio lanaren transkripzio zatiak.

Hor zeuden aurikular zuriak, ezkerretako aretoan, hura betetzen zuten hiru moduluen gainean bana. Tentuz eseri nintzen haietako batean, aurikularra belarrietan jarriz, esertzera gonbidatzen zuten kuxinik gabe, Mendizabalen eskulturak izan baitzitezkeen haiek: egunerokotasunera garamatzaten objektuz —plastikozko fruta kaxaz— eraturiko egitura geometriko zurrunak dira, konstruktibismoaren eta minimalismoaren oihartzunen estetikarekiko hurbilak. Ia bi eremu antagoniko diruditenen arteko solasaldia eratzen dute, objektuen tituluak berak ere azpimarratzen duena: Altzariak.

Elementu hibrido horien gainean, lau emakumezkoren arteko elkarrizketa entzuten da aurikularretatik; elkarrizketa nahiko pertsonala da, eta isilpean zelatan aritzearen sentsazioa gailentzen da, entzutea ez dagokizun hizketaldi batean egongo bazina bezala. Barbara, Leonora, Lygia eta Louise dira protagonistak; Barbara Hepworth, Leonora Carrington, Lygia Clark eta Louise Bourgeois, alegia. Emakumezko gorputzetatik abiatuta, arteaz, bizitzaz, zahartzaroaz, amatasunaz... ari dira, haiek sortutako baldintzez, eraginez eta egoerez. Beren kezkarik pertsonalenak partekatzen dituzten fikziozko elkarrizketa bat da; edukiak, ordea, ez du deus ere fikziotik.

Aretoko beste espaziora igarotzean, hura bitan zatitzen duen burdinazko instalazio handi batek ematen du arreta nagusiki: Horma izeneko lana da; hain zuzen ere, burdinazko horma handi bat da, beste aldea ikustea oztopatzen duena. Hormaren atzealdetik datozen soinuak, murmurioak eta hizketaldiak entzun egiten dira, ordea; berriz ere, espazioan, nahi gabean zelatan ari bagina bezala sentiaraziz. Begiradaz gain, areto hauetan ohikoa ez den elementu bat jartzen du horrela jokoan artistak: entzumena, eta entzumenaren bidezko espazioen eta lanen pertzepzioa.

Hormaz bestalde, Mendizabalek azken urteetan egin dituen lanak gogorarazten dituzten proposamenak daude, 3D inpresioan egindako koloretako eskulturatxoak. Itxura organikodunak dira, guztiak plastikoz eginak: plastikozko azal eta ileak dira, eta beste garai batzuetako bere lanen oihartzunak dituzte —Melena zein Arrautza-renak tartean—, baita beste aretoan hizketan diharduten artisten zenbait obrenak ere. Bertan gaudela, berriz ere ahotsak, hitzak eta esaldiak entzuten ditugu, indiskrezio osoz, baina nahi gabean. Hormaz bestalde datoz.

lege-propioa

Lege propioa

Elena Mendizabal

Menchu Gal (Irun, Gipuzkoa)

Desde el 24 de Noviembre 2023
Al 18 de Febrero 2024


la-grieta

La Grieta

Exposición colectiva

Marra Gunea (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 04 de Octubre 2025
Al 29 de Noviembre 2025

inaki-olazabal-bidean

Iñaki Olazabal Bidean

Exposición colectiva

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

Desde el 07 de Noviembre 2025
Al 23 de Noviembre 2025

pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 10 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 06 de Enero 2026

bidegurutzeak

Bidegurutzeak

Jana Lottenburger

Station V (Baiona, Lapurdi)

Desde el 14 de Noviembre 2025
Al 29 de Noviembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).