artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Entzutearen legea

Elena Mendizabal. 'Lege propioa' | Non: Mentxu Gal aretoa, Irun. | Noiz arte: 2024ko otsailaren 18ra arte.

entzutearen-legea
'Lege Propioa', Elena Mendizabalen erakusketa. Arg/ Berria

2023ko Abenduaren 8a | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Hotz egiten du kalean, ilundu ere goiz egiten du, eta etxeko goxotasunetik ateratzeak nagia ematen du, bereziki behin ilunduta eta asteburuetan —niri behintzat—. Igande goizean ezin nintzen bertaratu; beraz, Mentxu Gal aretoa bisitatzeko aukera bakarra nagiari aurre egitea izan zen, igande goizaz gain, ostiral eta larunbat ilunabarretan soilik irekitzen baita espazioa. Elena Mendizabalen erakusketa inauguratu berri zutela entzun nuen, eta aurten La Tallerren aurkeztu zuen proposamena ikusteko aukerarik izan ez nuenez, gogo berezia nuen beste hau ikusteko, Lege propioa izenekoa.

Baina zeri egiten dio tituluak erreferentzia? Artistari berari egin diezaioke erreferentzia, Mendizabalen legeei, baina baita arteen eta arte sistemaren eremuak dituen lege propioei ere, nahiz bizitzak berak dituenei ere bai. Honetaz guztiaz erakusketan sartu eta espazio batetik bestera zoazen heinean ohartzen zara; ez lehenago. Sartu, eta pare-parean dagoen murrua —normalean erakusketako testua egoten dena— hutsik baitago ia, erakusketaren izenburu soilarekin. Ikusiko den horri nondik heldu behar ote zaion jakiteko zantzuren bat ematen duten hitzak egon ohi dira bertan, ikusleak aretoan naufrago ez sentitzeko erabiltzen dituenak, eta pausoren bat behintzat ziurretik eman ahal izateko. Erakusketa honetan, ordea, bisitariak babesgabe sartzen dira aretoetara, baina aske, esan daiteke ia norberaren lege propio-en arabera.

Erakusketara sartu eta testuek eskaintzen diguten sostengu horren bila, ezkerreko aretora daraman espazioaren amaiera aldera, idulki baten gainean A3 tamainako testuen fotokopiak ikusi nituen, pilan. Hara! Hor dago falta genuen oinarria. Nire pentsamenduak okerrak ziren, baina. Erakusgai zegoen proiektuetako baten osagarria zen, audio lanaren transkripzio zatiak.

Hor zeuden aurikular zuriak, ezkerretako aretoan, hura betetzen zuten hiru moduluen gainean bana. Tentuz eseri nintzen haietako batean, aurikularra belarrietan jarriz, esertzera gonbidatzen zuten kuxinik gabe, Mendizabalen eskulturak izan baitzitezkeen haiek: egunerokotasunera garamatzaten objektuz —plastikozko fruta kaxaz— eraturiko egitura geometriko zurrunak dira, konstruktibismoaren eta minimalismoaren oihartzunen estetikarekiko hurbilak. Ia bi eremu antagoniko diruditenen arteko solasaldia eratzen dute, objektuen tituluak berak ere azpimarratzen duena: Altzariak.

Elementu hibrido horien gainean, lau emakumezkoren arteko elkarrizketa entzuten da aurikularretatik; elkarrizketa nahiko pertsonala da, eta isilpean zelatan aritzearen sentsazioa gailentzen da, entzutea ez dagokizun hizketaldi batean egongo bazina bezala. Barbara, Leonora, Lygia eta Louise dira protagonistak; Barbara Hepworth, Leonora Carrington, Lygia Clark eta Louise Bourgeois, alegia. Emakumezko gorputzetatik abiatuta, arteaz, bizitzaz, zahartzaroaz, amatasunaz... ari dira, haiek sortutako baldintzez, eraginez eta egoerez. Beren kezkarik pertsonalenak partekatzen dituzten fikziozko elkarrizketa bat da; edukiak, ordea, ez du deus ere fikziotik.

Aretoko beste espaziora igarotzean, hura bitan zatitzen duen burdinazko instalazio handi batek ematen du arreta nagusiki: Horma izeneko lana da; hain zuzen ere, burdinazko horma handi bat da, beste aldea ikustea oztopatzen duena. Hormaren atzealdetik datozen soinuak, murmurioak eta hizketaldiak entzun egiten dira, ordea; berriz ere, espazioan, nahi gabean zelatan ari bagina bezala sentiaraziz. Begiradaz gain, areto hauetan ohikoa ez den elementu bat jartzen du horrela jokoan artistak: entzumena, eta entzumenaren bidezko espazioen eta lanen pertzepzioa.

Hormaz bestalde, Mendizabalek azken urteetan egin dituen lanak gogorarazten dituzten proposamenak daude, 3D inpresioan egindako koloretako eskulturatxoak. Itxura organikodunak dira, guztiak plastikoz eginak: plastikozko azal eta ileak dira, eta beste garai batzuetako bere lanen oihartzunak dituzte —Melena zein Arrautza-renak tartean—, baita beste aretoan hizketan diharduten artisten zenbait obrenak ere. Bertan gaudela, berriz ere ahotsak, hitzak eta esaldiak entzuten ditugu, indiskrezio osoz, baina nahi gabean. Hormaz bestalde datoz.

lege-propioa

Lege propioa

Elena Mendizabal

Menchu Gal (Irun, Gipuzkoa)

2023ko Azaroaren 24tik
2024ko Otsailaren 18ra


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 25era

zati-likidoak

Zati likidoak

Oaia Peruarena

Rotonda (Donibane Lohizune, Lapurdi)

2025eko Urriaren 24tik
2025eko Azaroaren 30era

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 17tik
2026ko Otsailaren 01era

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

2025eko Maiatzaren 14tik
2026ko Martxoaren 22ra

ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.