artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Josetxu Silgo: "Uharteari lotutako nire iruditeria islatzen saiatu naiz"

Silgorentzat, argazkilaritza denboran atzera bidaiatzea da, baina, batez ere, norbere barrura bidaiatzea. Haurtzaroko uda garaiko sentimenduak partekatzeko jarri du ‘Eta, azken batean, hegan' erakusketa, Zarauzko Photomuseumen.

josetxu-silgo-uharteari-lotutako-nire-iruditeria-islatzen-saiatu-naiz
Josetxu Silgo argazkilaria, joan den ostiralean, Zarauzko Photomuseumeko erakusketan. GORKA RUBIO / FOKU

27 de Febrero 2025 | Ane Insausti Barandiaran [BERRIA.eus]

Haurtzaroko uda luzeetan Tenerifen [Espainia] ateratako 5.000 negatibo maleta batean gordeta eduki ditu Josetxu Silgo argazkilariak (Gasteiz, 1966), harik eta duela hiru urte berrikusten hasi zen arte. Maleta horixe da orain Zarauzko (Gipuzkoa) Photomuseumeko erakusketara sartzean topatzen den lehen elementua, eta argazki horien aukeraketa bat egin du Eta, azken batean, hegan erakusketarako. Ostiralean aurkezpena egingo dute, eta Silgok berak emango ditu azalpenak.

Zein ederrak ziren uda luze haiek, ezta?

Bai, gurasoak Tenerifekoak ziren, eta guk, immigranteen seme-alaba gisa, ez genuen lotura handirik Gasteizekin, gure familia osoa Tenerifen zegoen eta. Urtero joaten ginen hara udan. Guretzat ez zen soilik oporretara joatea:ingurune atseginago batean egotea zen; oso berezia zen, zalantzarik gabe.

Zergatik erabaki zenuen argazkiak berreskuratzea eta erakusketa bihurtzea?

Bidaia emozional bat izan da. Argazkiak egin eta 35 urtera, maleta ireki, negatibo horiek guztiak aurkitu, eta hegan eginarazi didate aspaldian joan gabeko garai eta leku batera, eta oso atsegina izan da. Niretzat, guztiaren jatorri den horretarako bidaia bat izan da.

Lau ataleko bidaia bat, hain zuzen: itsasoa, irla, familia eta emakumea.

Uharteari lotutako nire iruditeria islatzen saiatu naiz. Irla, irlara joaten ginelako; itsasoa, guztia inguratzen duelako han, eta dena egiten delako itsasoari begira; familia, hara joateko arrazoia zelako, haiekin egoteko eta babesa sentitzeko; eta, emakumea, nire amari erreferentzia eginez, gure gidari izan delako urte horietan guztietan. Argazki horretako eskaileretan esertzen zen, terraza horretan egoten zen itsasoari begira...

Eta, azken batean, hegan izenburuak ere amari egiten dio erreferentzia?

Bai. Amak beti itzuli nahi izan zuen hara bizitzera, baina ez zuen lortu, gurekin geratu zen eta, Gasteizen. Duela bost urte hil zen, koronabirusarekin, eta duela hiru joan ginen errautsak botatzera,haren jaioterrira. Erakusketako azken argazkia da garai hartakoa ez den bakarra: amaren errautsak bota genituenekoa da; plastiko horretan eraman genituen. Azken argazkiak ere nahita daude gorantz kokatuta, hegan egite horri erreferentzia egiteko. Modu ona iruditu zitzaidan lana amaitzeko.

Izen bereko liburu bat ere argitaratu duzu.

Bai, azalean itsasoko argazki bat dago, eta, liburuan, anai-arrebei eskatu dizkiedan esaldiak elkarrizketan jarri ditut argazkiekin. Gainera, libururako, negatiboen tira bat sortu dut, eta ale bakoitzean sartu dut tira horietako bat. Liburua erosten duteneknegatibo horietako bat izan dezaten argazkiez gain, istorio honen zati bat.

5.000 negatiboak kabitzen ziren maleta horretan?

Bai, denak sartzen ziren. Uste dut etxe aldaketa guztietan iraun duten elementu bakanetako bat dela. Maleta beti egon da nirekin.

Memoria ariketa bat da, finean?

Bai, nik beti esaten dut erakusketa hau bidaia hirukoitz bat dela: denboran, espazioan eta barrurantz egindakoa, nik hori guztia nola gogoratzen dudan ikusteko. Oso proiektu pertsonala da, intimoa; garai horretara eramaten nauten sentimenduen eta sentsazioen argazkiak dira.

Nolakoa izan da sortze prozesua?

Asko gozatu dut prozesu osoarekin, eta zoragarria izan da niretzat: eskaneatu, aukeratu, inprimatu... Baina, agian, jendearekin konpartituz gozatu dut gehien. Lehenik, anai-arrebekin, eta, gero, lagunekin eta erakusketara etortzen diren guztiekin. Horrek asko asebetetzen nau.

Antonio osabarekin hasi zinen argazkiak ateratzen...

Bai, harekin hasi nintzen. Hark erakutsi zidan argazkiak errebelatzen, Tenerifen lan egiten zuen institutuko laborategian. Ordutik aurrera, beti ibili izan naiz sorbaldan kamera bat dudala, argazkiak eginez paisaiei, familiari, lagunei...

Zure web orrialdean diozunez, argazkilaria zara, eta ekonomista aisialdian. Ordena horretan, zehazki?

[Barrez] Pixka bat ironikoa da, baina bai. Ni ez naiz profesionalki argazkilaritzan aritzen, ekonomista naiz, bai.

Zer da argazkilaritza zuretzat?

Argazkilaritza denboran zehar egiten den bidaia bat da. Azkenean, argazki bat ateratzen duzu, eta argazki hori ez da itzultzen. Leku berean beste bat egiten baduzu, ez da lehengo bera izango; dagoeneko beste bat da. Baina, agian, barruranzko bidaiarekin identifikatzen naiz gehien. Nik beti egiten ditut argazkiak nire sentimenduak eta emozioak islatzeko: hori da argazkilaritza niretzat.


4-x-4

4 x 4

Exposición colectiva

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 28 de Noviembre 2025
Al 08 de Febrero 2026

etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 01 de Octubre 2025
Al 11 de Enero 2026

espazioaren-anatomia

Espazioaren anatomia

Maria Helena Vieira da Silva

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 16 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).