artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Emakumeak protagonista dituzten XIX. eta XX. mendeko 35 artelan bildu ditu Arabako Arte Ederren Museoak

Besteak beste, Ignacio Diaz Olano, Fernando Amarika, Pablo Uranga eta Valentin Zubiaurreren lanak paratu dituzte 'Emakumea. Familia eta lana' erakusketan. Emakumeak landa eremuari, itsasoari eta amatasunari lotuta ageri dira margolanetan.

emakumeak-protagonista-dituzten-xix-eta-xx-mendeko-35-artelan-bildu-ditu-arabako-arte-ederren-museoak
Arabako Arte Ederren Museoan dago ikusgai 'Emakumea. Familia eta lana' erakusketa. JAIZKI FONTANEDA / FOKU

15 de Abril 2025 | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

XIX. mende erdialdetik XX. mende erdialdera emakumeei egokitu zitzaizkien rolak gizonek nola irudikatu zituzten bistaratzeko erakusketa zabaldu du Arabako Arte Ederren Museoak. Emakumeak. Familia eta lana du izenburu, eta Euskal Herriko —bereziki Arabako— eta Espainiako 23 artistaren 35 margolan bildu ditu. Besteak beste, Ignacio Diaz Olano, Fernando Amarika, Pablo Uranga, Aurelio Arteta eta Alberto Arrueren lanak dira. "Artelanek beren egileen bidez hitz egiten digute, eta, hain justu ere, egile guztiak gizonak dira, emakumeek oso nekeza zutelako hezkuntzan edo artean sartzea", azaldu du Ana del Val Kultura diputatuak.

Museoaren bildumarekin osatu dute erakusketa, eta hiru ataletan banatu: Emakumea landa eremuan, Emakumea eta itsasoa eta Amatasunetik haratago. Emakumearen egunerokoa kostunbrismoan, errealismoan, inpresionismoan eta postinpresionismoan oinarrituta islatu zuten artisten lanak bildu dituzte. Urriaren 19ra arte izango da zabalik.

Landa eremua

Antonio Maria Lekuona izan zen Bizkaiko landa eremuko ohiturak mihisean irudikatu zituzten aurreneko euskal artistetako bat. Bere eszena kostunbristetan ongi islatu zuen garai hartako Espainiako pintoreek hain berezkoa zuten generoa. Janarien bedeinkapena Bizkaiko baserri batean lanean, adibidez, eszena kostunbrista bat islatu zuen: familia bat mahaiaren bueltan ageri da, ama erdian delarik seme-alabak zaintzen, jatekoa bedeinkatzeko lanean.

Arabako zenbait artistak ere margotu zuten emakumeek landa eremuan zuten presentzia. Batez ere emakume gazte eta helduen eguneroko jardueren xehetasunak pintatu zituzten, izan soroetan lanean, izan ospakizunetan dantzan. Horietako bat izan zen Fernando Amarika. Uzta Araban (Tresponde) lanean, esaterako, Arabako herri horretan girotutako gari bilketa erakutsi zuen.

Arabako pintoreen artean, Ignacio Diaz Olanok ipini zituen emakumeak obraren erdigunean. Landa eremuan, barrualdean eta kostaldean ez ezik, hirigunean ere kokatu zituen andrazkoak. Eta, hala, langile klaseko emakumeak margotu zituen, baina baita burgesak ere, antzokian edo jatetxeetan. 1917. urtekoa da Diaz Olanoren Gorulariak eta ehuleak margolana: nekazaritza eta baserri giroan, lihoaren laborantzan eta zapiak nahiz arropak egiten margotu zituen emakumeak.

1920an, Leandro Anda industrialariak tamaina handiko margolan hura erosi, eta Buenos Airesera eraman zuen, eta handik urte askotara, 1990ean, Europan agertu zen berriro, baina horizontalki bitan zatituta. Gaur egun, bi zatiak ikus daitezke erakusketan, bereizita. Haien ezkerraldean eta eskuinaldean ageri dira Lihoa kardatzen eta Ibaian lihoa garbitzen lanak, Andak margolariari enkargatutako beste bi margolan handi.

Itsasoa eta amatasuna

Kostaldeko emakumeen eginkizuna ere islatu zuten garai hartako artistek. Batez ere arrantzaleen emazteen eta alaben egunerokoa pintatu zuten; besteak beste, sareak konpontzen eta arraina biltzen edo saltzen. Giro hura islatu zuen Angel Cabanas Oteizak Arrantzaleak obran: txapela eta kaikua jantzita dauzkan gizon zahar bat eta buruaren gainean ohiko saskia daraman emakume gazteago bat ageri dira lanean.

Etxetik kanpo luzaroan egoten zirela-eta arrantzaleek familiaren bizimodua nola baldintzatzen zuten ere erakusten du bildumak. Valentin Zubiaurreren Txalupen irteera margolanean, adibidez, itsasoratzen ari diren itsasontziak ageri dira, eta lehen planoan, lehorretik agur esaten dieten agureak, emakumeak eta umeak daude. Eta arrantza jardueran izaten ziren naufragioen ondorioz alargun eta umezurtz geratzen zirenak ikusten dira Aurelio Artetaren lanetan; Alarguna eta Arrain-saltzailea portuan obrak dira horren lekuko.

Bestetik, amatasuna familia egituraren ikur gisa agertzen zen garai hartako artelanetan, eta, askotan, gizarte tradizionalaren eredu gisa. Besteak beste, Julian Tellaetxek emakumeak ama rolean pintatu zituen Amatasuna lanean, seme-alabei bularra emateko unea irudikatuta, eta Juan Aranoak haur txiki baten irudia egin zuen Haurra margolanean. Biak ikus daitezke erakusketan.


erretratu-intimoa

Erretratu intimoa

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

Desde el 05 de Junio 2025
Al 26 de Diciembre 2026

ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 24 de Octubre 2025
Al 07 de Febrero 2026

espazioaren-anatomia

Espazioaren anatomia

Maria Helena Vieira da Silva

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 16 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

etorkizun-ezeztatua

Etorkizun ezeztatua

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 01 de Octubre 2025
Al 11 de Enero 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).