artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Mugitzen diren irudien ertzak

Chantal Akerman | Izenburua: Irudiari aurre egitea. | Non: Gasteizko Artium museoan. | Noiz arte: Urriaren 19ra arte.

mugitzen-diren-irudien-ertzak
Chantal Akermanen erakusketaren irudi bat. Artium Museoa.

19 de Junio 2025 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Zinemaren egiturak pantailaz gaindiko espazioetara igaro daitezke. Horren adibide argia izan zen Valie Export performer austriarrak 60ko hamarkadatik aurrera egindako lana, zeinakzinemaren eta gorputzaren arteko harremanak eta hausturak aztertzea zuen helburu. Touch cinema izeneko pieza da horrenerakusgarri nagusietako bat.Artistak bere gorputza zinema ukigarri bihurtu zuen lan horrekin: ikusleek ez zuten soilik begiratzeko aukera; haren gorputza ukitzeko gonbidapena ere jasotzen zuten. Espazio publikoan kokatuta zegoen gorputz hura gorputz kolektibo bihurtzen zen; eta, aldi berean,emakumezko gorputz bat kalean egoteak eta ukitua zein begiratua izatekomoduan egoteak ekar zitzakeen biolentziak irudikatzen zituen, nahiz eta une jakin batez izan.

Hitz egitera natorkizuen erakusketa ez da Valie Exporten obrari buruzkoa, baina ikus-entzunezkoen esparruan ardazten da. Eta, horrekin batera, gorputzak erakusketan duen kokapena ere aipatzekoa da: obraren eta hura inguratzen duen espazioaren ehunean zuzenean murgiltzen diren egoetan kokatzen baita. Irudiari aurre egitea da erakusketaren izenburua, eta Chantal Akermanen bideo instalazioek osatzen dute.

Mostraren komisario eta Akermanen muntatzaile izandako Claire Athertonek erakusketaren katalogoan argitzen duen bezala, zerbait ulertzea eta zerbait deskodetzeaez dira sinonimoak. Haren hitzetan, ulertzea ez baita hori, "baizik eta itun komun bat eraikitzea, non pertsona bakoitzak bere esperientzia garatzen duen". Eta erakusketaren tituluaren dimentsio performatiboari jarraikiz, espazioan barneratzen garenean, hura osatzen duten irudien bitartez loratzen diren pertzepzioetan datza esperientzia; eta ez ikus-entzunezko bakoitzaren narrazioa deskodifikatzeko saiakeran.

Egiturari dagokionez, zehaztu beharra dago zirkularra dela, eta horrek ikuslearen ibilbidea nolabait bideratzen duela. Halaber, espazioa bera ere esperientziaren parte bihurtzen da lehenengo gelara sartu aurretik. Izan ere, bertara hurbiltzen garen heinean, askotariko soinuekgure pausoen norabidea markatzen dute, eta horiek lagunduta iristen gara lehen piezara.

Horman proiektatutako pantailan objektuz beteriko gela bat ageri da, norbaitek hura habitatzen duen seinalea. Kontraste nabarmena sortzen da erakusketa espazioaren hutsunearen aldean. Baina irudiak gure arreta harrapatzen duen bitartean, gure gorputza espazioa okupatzen ari dela sumatzen dugu, eta, une horretan, filma bera horman irekitzen den leiho baten antzera senti dezakegu: Akermanen logelara ematen duen leihoa, hain zuzen. Proiektatzen den irudiaren eta ikuslearen egunerokotasunaren parte diren espazioen arteko trantsizio gunea sortzen duen leihoa, alegia.

Espazio horren baretasuna desagertzen hasten da hurrengo espaziorantz desplazatzen naizenean. Korridore ilun batean murgilduta, hurrengo espaziotik datorren soinua bihurtzen da nire gidari. Eta, korridorearen amaieran, Shanghaiko skyline-aren ilunabarrean murgiltzen naiz. Irudi estatikoa da, baina hiriko argien erritmoek eraikinen irmotasuna leuntzen dute. Forma horien artean, zinemagileak erakusten duenaren eta ikusleak haren esperientzien bidez osatutako kontakizunaren arteko tentsioak sumatzen dira. Eta, hain zuzen, hori izango da gelaz gela goazen bitartean azaleratuko den sentsazioa.

Hots, irudiaren erabileraz harago, Akermanek bere amarekin elkarrizketan landutako arrakala emozionalak ere aurkezten dizkigu mostrak. Haren obran ukaezina baita familiaren historiak proiektatzen duen itzala. Ama, haurra zela, gurasoekin batera giltzapetu baitzuten Auschwitzeko kontzentrazio esparruan, eta bizirik ateratzea lortu zuen bakarra izan zen. Oroitzapen horiek, amaren ahotsean eta amonaren egunerokoaren orrialdeetan gordeta, iraganeko zauriak irekitzen dizkigute berriro, eta haien oihartzunak orainean bizirik daudela gogorarazten digute.

Azken batean, erakusketak geruza ezberdinetan egituratzen diren espazio eta denborak proposatzen ditu, mugitzen den irudiaren presentzia fisiko eta emozionalean ardazten direnak. Akermanen irudiek, isiltasunetik, mugimendu sotiletik eta absentziaren (ez)presentziatik abiatuta, memoriaren, traumaren eta identitatearen ertzak zeharkatzen dituzte, ikuslea bere baitan islatzera gonbidatuta.

irudiari-aurre-egitea

Irudiari aurre egitea

Chantal Akerman

Artium (Gasteiz, Araba)

Desde el 30 de Mayo 2025
Al 19 de Octubre 2025


zein-da-b-plana

Zein da B plana?

Gérard Deschamps

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

Desde el 05 de Julio 2025
Al 31 de Octubre 2025

la-grieta

La Grieta

Exposición colectiva

Marra Gunea (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 04 de Octubre 2025
Al 29 de Noviembre 2025

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

14 de Oct. | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

zas-kulturrek-interakzioak-en-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

ZAS Kulturrek Interakzioak-en bigarren edizioa aurkeztu du

| 14 de Octubre 2025

Arabako sortzaileekin egindako urteko elkarrizketa-zikloaren bigarren edizio gisa Montehermoso Kulturunera itzultzen da, Zas Kulturren eskutik. Formatu argi eta hurbila proposatu nahi izan du: tokiko artisten lanaz, testuinguruez eta lan-moduez aritzea, entzutea ardatz hartuta, publikoaren galderekin eta artxiborako eta hedapen bateraturako grabazioarekin.

joelle-tuerlinckx-eta-artium-museoak-gorriz-bermargotu-dute-artista-belgikarraren-a-legal-museal-tag-58-m-obra-palestinarekiko-elkartasunean

Joëlle Tuerlinckx eta Artium Museoak gorriz bermargotu dute artista belgikarraren 'A LEGAL MUSEAL TAG 58 M' obra, palestinarekiko elkartasunean

| 9 de Octubre 2025

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, gorriz bermargotu du gaur goizean A LEGAL MUSEAL TAG 58 m (2017 remake 2024) lana, Joëlle Tuerlinckx (Brusela, 1958) artista belgikarrak El caso de l(a casa) museo(a) erakusketako (museoak 2024ko azaroa eta 2025eko apirila bitartean eskaini ziona) marra zuria. Ekintza hau Tuerlinckxek egindako proposamen bati erantzuten dio, Israelek Gazako palestinarren giza eskubideak sistematikoki urratzen dituela salatzeko.

iruditeria-berriak

Iruditeria berriak

09 de Oct. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

dotore-aritzea-edo-zerbait-esatea

Dotore aritzea edo zerbait esatea

09 de Oct. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Eliza baten aurretik igarotzen ari nintzela, haren historia eta ezaugarriak azaltzen zituen panel bat aurrean zuela ikusita, irakurtzera hurbildu nintzen.

fluxu-nafarroako-arte-garaikideko-zirkuituaren-bigarren-edizioa-aurkeztu-dute

FLUXU Nafarroako arte garaikideko zirkuituaren bigarren edizioa aurkeztu dute

06 de Oct. | Nafarroako kultura saila

Vianako Printzea Erakundea – Kultura Zuzendaritza Nagusiak antolatutako zirkuitua, joan den 2024an lehen aldiz egin zena, modu ibiltarian Nafarroako Foru Komunitatearen lurraldean barrena ibiliko da aurten ere bai, tokiko erakundeen eta tokiko hezkuntza- eta elkarte-sareko eragileen laguntzarekin.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).