artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Beldurraren jatorriak

'Beldurraren garaipena' | Non: Ziudadelako Mistoen Pabiloian, Iruñean. | Noiz arte: Martxoaren 12ra arte.

beldurraren-jatorriak
Democracia kolektiboaren argazki seriea. IÀƒÂ‘IGO URIZ / FOKU

20 Février 2023 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Beldurraren garaipena irakurtzen da Iruñeko Ziudadelan kokatua dagoen Mistoen Pabiloiko bigarren pisuan. Zer da beldurra? Sara Ahmed teorialariak azaltzen duen eran, "beldurra gorpuzten den esperientzia da; gorputzen gainazalean eragiten du", eta gainazal horretatik barrenetara isurtzen da, nolabait ere; gorputzak petrifikatzen ditu, haren erantzukizunerako aukerak izoztuz.

Azkenengo urteetan jazotako gertaera globalen emaitzetan zentraturik, Beldurraren garaipena mostrak gorpuzte horien itzulpen estetikoa eskaintzen digu. Pandemiaren osteko beldurraren presentzia irmoaren inguruan hausnartzeko helburua du mostra kolektiboak, zeinaren parte diren Maslow Industries, La Trasera eta Democracia kolektiboak, Nerea de Diego, Pedro Pegenaute, Oier Gil eta Ro Caminal artistak. Hainbat eta hainbat faktore politiko zein sozialekiko kritika zorrotz batek zeharkatzen ditu mostraren edukiak. Horretaz ohartzen gara begirada inguruan dugun espaziorantz zuzentzen dugunean.

Mostra bi espaziotan egituratzen da, eta bakoitzean ikus-entzunezko bat da: Vicky Benitezen Segur de Calafell batean, eta Ro Caminalen Moi, un noir. Reloaded, bestean. Bada, horietara gerturatzen garen heinean bestelako prozesuetan murgiltzen gaituzten piezak ditugu.

Espazioetan aurkezten zaizkigun piezak ezagun egiten zaizkigu, egungo iruditeria kolektiboaren parte aktiboak baitira. Alabaina, beren eguneroko irakurketetatik aldentzen dituzten keinuak, ukituak, zertzeladak... dituzte irudi ezagun horiek.

Hain zuzen, hura sumatzen daDemocracia kolektiboaren argazki seriearekin topo egiten dugun momentuan. Irudiak arrotzak dira, istiluen kontrako polizien lehen planoak agertzen baitira; eta, irudien eskala handiak arroztasun hura areagotzen duen presentzia bortitza aurkezten digu. Bortizkeria hori ez da irudietara mugatzen, bertan esaldiak agertzen baitira: "Zuengandik babesten zaituztegu", "Herritarrak bizitzeko eskubidea bereganatu gabe jaio eta hiltzen dira", "Gure begirada ez dago ametsen edo afektu faltsuen menpe"... Nolabait, irudi eta testuen uztartzeak barrenak uzkurtzen dituzte.

Interesgarria da irudi serieak Nerea de Diego artistak egituratutako instalazioarekin sortzen duen elkarrizketa. Izan ere, polizien argazki serieak sortzen duen irudi zurrunarekin kontrastean, Ama Birjinaren irudikapen askotarikoak erakusten dituzten hamarnaka figuratxoek gurtza kutsura gerturatzen baikaituzte. Irudiek gordetako objektu kuttunen plazaratzea ekartzen baitute gogora. Honela, inguruan aurkezten diren piezekin kontrasteak sortu eta elkarrizketa pluralak sortzen dituzte, gurtza, erlijioa, iruditeria eta beste hainbat gai mahai gainean jarririk.

Hari zurrunetatik tiraka, alboko espazioa blaitzen duen instalazioa aurkezten da, Peio Basail Izkue artistak egituratua. Murruaren zati handi bat hartzen duten hamarnaka dokumentu agertzen dira, bata bestearen ondoan. Dokumentu zurrun horietan ezezagunen informazioa eta argazkiak aurkezten zaizkigu, eta egunerokotasunetik aldentzen diren fitxategiak direla sumatzen dugu. Texasen (AEB), heriotzara kondenatutakoen fitxategiak dira, espresuki haien hitz eta borondateak biltzen dituztenak. Orduan, dokumentuen estetika hotza atzean geratzen da horiek irakurtzean, bertan zaurgarritasuna eta maitasuna azaleratzen baitira.

Izan ere, perspektiba aldaketara bultzatzen gaitu piezak, eta ildo horretan aurkitzen da Ro Caminalen ikus entzunezkoa ere, zeinak pertsona arrazializatu eta migranteen egunerokotasunean kokatzen gaituen. Eta, ildo berean kokatzen da Oier Gilen lana ere, zuzen-zuzenean gorputzaren mugimendurik ezari dei egiten baitio.

Espazioetan aurrera egiten dugun heinean, irudiek, objektuek, hitzek edota ekintzek ezkutatzen dituzten sekretu estetiko eta diskurtsiboen arteko talkak arnastuko ditugu. Gorputzaren petrifikazio pasiboaren eraginak, hausnarketak edota irtenbideak zeintzuk izan daitezkeen aztertuko dugu orduan. Askatasunaren eta beldurraren arteko lehiaren tentsioak sumatuko ditugu. Bada, Sara Ahmeden hausnarketetara bueltaturik, erantzunak baino gehiago, galderak sortzen dira: "Zein gorputzi ematen zaie mugitzeko askatasuna?", "Zer gorputz irakurtzen dira beldurraren jatorritzat eta gure askatasunaren mehatxutzat?".


carrefours

Carrefours

Jana Lottenburger

Station V (Baiona, Lapurdi)

Du 14 Novembre 2025
Au 29 Novembre 2025

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Du 16 Novembre 2024
Au 16 Novembre 2025

ataria-bat

Ataria (bat)

Musée des Beaux-Arts de Bilbo (Bilbo, Bizkaia)

Du 08 Octobre 2025
Au 18 Janvier 2026

the-syzygy

The Syzygy

Exposition collective

Galerie Champ Lacombe (Biarritz, Lapurdi)

Du 13 Septembre 2025
Au 16 Novembre 2025

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 17 Octobre 2025
Au 01 Février 2026

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).