artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Marwa Arsaniosek emakumeen erresistentzia komunitarioa bistaratu du Artium museoan

Lurraren jabetzari, erabilerari eta zaintzari buruzko hausnarketa estetiko eta politikoa egin du artistak 'Lurrak ez du jaberik izango' erakusketan. Emakumeek egitura patriarkalei aurre egiteko abiatutako antolaketa eta autodefentsa moduak azaleratu ditu.

marwa-arsaniosek-emakumeen-erresistentzia-komunitarioa-bistaratu-du-artium-museoan
Marwa Arsanios artista Artiumeko erakusketan. RAUL BOGAJO / FOKU

13 de Noviembre 2025 | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Lurrak ez du jaberik izango. Esaldi sinple bezain erradikal hori da Marwa Arsanios artistak (Washington, AEB, 1978) Gasteizko Artium museoan ikusgai jarri duen erakusketaren abiapuntua eta izenburua. Emakumeek osatutako mundu osoko komunitateen esperientziak ardatz hartuta, lurraren jabetzari, erabilerari eta zaintzari buruzko hausnarketa estetiko eta politiko sakona egin du bilduman.Arsaniosek Euskal Herrian egin duen bakarkako lehen erakusketa da, eta apirilaren 12ra arte egongo da ikusgai. Agustin Perez Rubio aritu da komisario lanetan.

Erakusketaren muina Who Is Afraid of Ideology? ikus-entzunezko saila da. Kurdistanen (Irakeko eta Siriakoaldeetan), Kolonbian eta Libanon lurra nola ustiatzen eta berreskuratzen ari diren ikertu du artistak, eta emakumeek egitura patriarkalei aurre egiteko martxan jarritako antolaketa eta autodefentsarako moduak bistarazi ditu. Emaitza museoaren A1 aretoan ikus daiteke: erretratu kolektibo bat da, non ikuspegi ekologikoak, feministak, indigenak eta dekolonialak bat egiten duten praktika berriei itxura emateko. "Lan guztiak Arsaniosen konpromiso politiko eta sozialak zeharkatuta daude", Rubiok azpimarratu duenez.

Arsaniosentzat, lurra ez da baliabide ekonomiko bat, ezta jabetza pribatuaren objektu bat ere, "harreman sare baten parte" bat baizik. Horrela, haren lanek usership edo erabiltzeko eskubidea proposatzen dute ownership edo jabetzaren ordez: "Lurra jabetzan eduki ordez, harekin bizitzea eta elkar zaintzea proposatzen du".

Bideo instalazioak eta artisautza

Bost kapituluk osatutako instalazio multzo bat ikus daiteke Artiumen. Bideo instalazioek ez diote ordena kronologiko bati jarraitzen, baina pieza guztiak elkar lotuta daude sormen prozesuetan egindako marrazkien, ehunezko eskulturen, brodatuen eta kartelen bitartez. Izan ere,Arsaniosentzat, ehungintza eta artisautza ez dira lan apaingarriak, baizik eta "erresistentzia eta zaintza praktikak".

Mugimenduaren, pasabidearen eta lurraren erabileraren inguruko pentsamendu berri batera eraman nahi du Arsaniosek ikuslea. Hala, Irakeko Kurdistango eskualde menditsuan lanean ari den Emakume Kurduen Mugimenduaren eguneroko esperientziak ikus daitezke Who is Afraid of Ideology bideo instalazioaren lehen zatian, eta Siriako Kurdistango Jinwar herrian emakumeek sortutako komunitate baten ohiturak, berriz, bigarrenean. Pijao de Tolimako (Kolonbia) hazi-zaindariek izan dituzten esperientzia traumatikoen eta erresistentzia estrategien zikloa biltzen du hirugarren atalak, Micro Resistencias izenekoak. Reverse Shot laugarren piezak, berriz,artistak eta herritar talde batek laborantzako lur bat erkidegoarentzat berreskuratu zuteneko ekintza erakusten du.

Zikloa osatzen duen bosgarren eta, oraingoz, azken kapitulua da Right of Passage; Artium museoarekin eta Sandretto Re Rebaundengo eta Joan Miro fundazioekin elkarlanean ondutako bideo instalazioa da. Animaliek sail pribatuak zeharkatzeko eskubidea izatearen gaineko azterketa bat da, indarkeria kolonialaren estrategiatik begiratuta. Artistak animalien mugimenduen eta ez-jabetzearen ideiaren inguruko narrazio bisuala sortu du, irudi dokumentalak, animazioa eta soinu paisaia esperimentalak konbinatuta.

Proiektua abiatu zuenean, Gazaren inbasioa eta Libano hegoaldeko bonbardaketak hasi ziren, eta Arsaniosek "birpentsatu" egin behar izan zuen proiektua. Kokapenak ez ezik, salatu nahi zuen gaia ere aldatu zuen: animalien eskubideak zeuden tokian, "animalizazioa eta deshumanizazioa" jarri zituen erdigunean. Horretarako, fikziozko pertsonaia bat sortu zuen: giza arratoi bat. "Fikzioak ate bat zabal dezake beste zerbaitetara, irtenbide bat izan daiteke, eta bestelako etorkizun bat irudikatzeko aukera eman dezake bizi garen mundu genozida ez bezalako mundu bat pentsatzeko".


llamalo-x

Llámalo X

Iván Floro

SC Gallery (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 17 de Octubre 2025
Al 20 de Noviembre 2025

desplazamenduak

Desplazamenduak

Ikerketa taldeak

Bizkaia Aretoa - EHU (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 18 de Noviembre 2025
Al 12 de Diciembre 2025

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 31 de Octubre 2025 | 19:00
Al 12 de Diciembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 de Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

gastu-publikoak-eta-onura-pribatuak

Gastu publikoak eta onura pribatuak

07 de Nov. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Gure lankide bat doktorego tesi baten defentsarako epaimahaia prestatzen ibili da. Hiru lagunek osatzen dute: EHUko irakasle batek, estatuko unibertsitate bateko beste batek eta Berlingo unibertsitate bateko batek. Hiruren agendak ikusi ostean, defentsa azaroaren 18an egitea erabaki zuten, eta, lau asteko epearekin, bidaiak antolatzen hasi ziren.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).