artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

‘Harria eta Poltsa', anitz desplazamendu bakar batean

Film batek eta pantaila batek osatzen duten instalazioa jarri du ikusgai Maddi Barberrek Donostiako San Telmo museoan. Museo Bikoitza programarekin ondu du, eta, besteak beste, arkeologian eta museologian gertatzen diren lekualdatzeak arakatu ditu.

harria-eta-poltsa-anitz-desplazamendu-bakar-batean
Maddi Barber, 'Harria eta poltsa' instalazioaren aurrean, Donostiako San Telmo museoan. IÑIGO URIZ / FOKU

18 Novembre 2024 | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Hinrich Sachs artistaren eskutik jaso zuen Maddi Barberrek Museo Bikoitza programan parte hartzeko gonbidapena —Donostiako San Telmo museoko egitasmo bat da, urtebetez museoari lotutako proiektu bat garatzeko artista gonbidatu bat hartzen duena—. "Erabat irekita" iritsi zen zinemagilea, aurretiazko ideiarik gabe, kontzeptu baten inguruan hasi zitzaizkion arte lehen ideiak hazten: desplazamendua. Sei hilabete eman zituen ikertzen, proposamen bat aurkeztu zuen eta hura ontzen eman ditu ondorengo hilabeteak. Emaitza Harria eta poltsa izeneko instalazioa da, pelikula batek eta pantaila batek osatzen dutena, eta urtebetez egongo da orain ikusgai museoan —museoko elizan, zehazki—.

Lan egitera ohituta dagoen eremutik kanpo kokatu beharrak ekarri zion desplazamenduaren lehen ideia Barberri (Artzibar, Nafarroa, 1988), bere filmak sorterri inguruan kokatu izan baititu orain arte (Paraiso, Gorria, Urpean Lurra, 592 metroz goiti). Museoko disko formako harrien artean, Orontzeko (Nafarroa) bat topatu zuen gero —hangoak ditu aitaren aldeko senideak—, eta hura ere "lekuz aldatuta" zegoela sentitu zuen. "Pentsarazi zidan nola museo orok dakarren, azkenean, objektuen desplazamendua. Neure buruari galdetu nion: zer esan nahi du hau hemen egoteak eta ez bere sorlekuan?".

Hortik abiatu zuen ikerketa, eta, modu paraleloan, arkeologiako argazki batzuk topatu zituen, XX. mende hasierakoak, museoan eginak. Orduan jabetu zen, halaber, San Telmo lehendabizi arkeologia museo bat izan zela, eta Pedro Manuel de Soraluze lehen zuzendariak Euskal Herrian egindako lehen indusketak sustatu zituela, Aizpitarte haitzuloko indusketak, tartean. Eta horra berriz lekualdatzearen ideia: "Ohartu nintzen arkeologiak ere objektuen desplazamendua ekartzen duela".

Ikerketarekin aurrera, Susana Soto museoko zuzendariak haitzuloetan aurkitutako labar pinturen kalkoak erakutsi zizkion Barberri, eta beste geruza bat irabazi zuen horrekin proiektuak. "Oso interesgarriak iruditu zitzaizkidan, ze hor ez dago objektuaren desplazamendua: ezin duzu labar artea desplazatu. Kopia bat egiten da. Eta zer da irudi bat egitea hori ez bada?Ez al da erreala den hori desplazatzeko modu bat? Zer mugitzen da nik irudiak egiten ditudanean, zinemagile modura? Zer motatako desplazamendua sortzen dut?".

Pantaila filmetik bereizten

Adarkatuz joandako galdera horiek izan ziren proiektuaren abiapuntua Barberrentzat, baina une batetik aurrera, pantaila filmetik bereizten hasi zen. "Konturatu ginen pantailarik gabe ez dagoela irudirik, eta galdera aldatu egin zen: ja ez zen zer desplazatzen den, baizik eta nola den posible irudi bat desplazatzea". Hortik aurrera, filma eta pantaila, pieza eta tresna aldi berean joan zen lantzen, eta hortik datorkio izena instalazioari ere. "Elkarren menpekoak diren elementuak dira; uste dut harreman hori proposatzen duela proiektuak".

Horra iristeko beste elementu garrantzitsu bat Ursula K. Le Guinen Fikzioaren garraio poltsaren teoria (1986) testua izan zela ere kontatu du zinemagileak. "Museoa bera ere edukiontzi bat dela pentsatzea ahalbidetu zidan, eta filma ere hala pentsatu dut, ontzi moduan, non elementu ezberdinak sartu, eta elkarbizitza bat izan dezaketen".

Filma, bada, askotariko irudiekin osatzen dute. Udan bi aste egin zituen Aranzadi elkartekoekin San Adriango indusketetan lanean eta filmatzen, eta, besteak beste, orduko irudiak zein Euskadiko Filmategiko artxiboetan topatutakoak elkartu ditu.

Irudietan, eskua da nabarmentzen den elementuetako bat. "Arkeologoekin lanean konturatu nintzen askotan eskuekin nabaritzen zirela ñabardurak, ez begiekin. Filma muntatzerakoan faltan izan nuen hori, nola aukeratu irudiak ukimenaren zera sentsorial hori gabe".

Barberren oharrak ere eskura

Bai filma egiteko eta bai hura oraingoz hartuko duen pantaila diseinatu eta eraikitzeko ere, hainbat lagunekin aritu da lanean Barber azken urtean; horien artean, Jonander Agirre, Fran Fraca, Mirari Etxebarri, Maite Redondo, Gerard Ortin, Xabier Erkizia, Ione Atenea, Armando Llanos Ortiz de Landaluze eta Maite Zabaleta. Zinemagileak aurreratu duenez, bisitariak oraingoz lotuta ikusiko ditu pantaila eta filma, baina, udaberritik aurrera, pantaila beste proiekzio batzuetarako ere erabiltzea da asmoa, baita filma beste leku batzuetan erakustea ere.

Instalazioaren bi elementu horiez gain, Barberren sormen prozesuaren berri ematen duen zabalgarri bat ere prestatu dute, irudiak, oharrak eta egilearen gogoetak biltzen dituena.

Museo Bikoitza programan parte hartu duen seigarren artista izan da Barber, Asier Mendizabal artistaren ekimenez martxan jarri zenetik 2018an. Ibon Aranberri, Erlea Maneros, Jose Mari Zabala, Iratxe Jaio & Klaas Van Gorkum eta Hinrich Sachs izan dira aurrez parte hartu duten artistak, eta Barberren lekukoa jaso dute berriki Ainara Elgoibar eta Usue Arrieta artistek.

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Du 16 Novembre 2024
Au 16 Novembre 2025


stationnement-genant

Stationnement Gênant

ESAPB master ikasleak

Station V (Baiona, Lapurdi)

Du 11 Décembre 2025
Au 20 Décembre 2025

birtopaketa

Birtopaketa

Jon Benet - Jonbismo

CBA IrekiArt aretoa (Irun, Gipuzkoa)

Du 11 Septembre 2025
Au 03 Janvier 2026

maria-muriedas

Maria Muriedas

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Du 16 Décembre 2025
Au 08 Février 2026

formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Du 14 Mai 2025
Au 22 Mars 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).