artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Labar-artearen aurkikuntza garrantzitsua izan da Saudi Arabian

Al-Nafudeko 170 labar-grabaturen aurkikuntzak 2.000 urte atzeratzen du gizakiaren presentzia Saudi Arabiako iparraldean.

labar-artearen-aurkikuntza-garrantzitsua-izan-da-saudi-arabian
Dromedario baten labar-grabatua. © Sahout Rock Art and Archaeology Project

| 9 Octobre 2025

Saudi Arabiako Erresumak bere ondare arkeologikoa balioetsi nahi du turismoa garatzeko helburuarekin. 2025eko irailaren 30ean, Saudi Arabiako Ondare Batzordeak iragarri zuen 12.000 urte inguruko labar-grabaturak aurkitu zituztela Al-Nafudeko basamortuan, herrialdearen iparraldean. Ikerketa horiek 2.000 urte atzeratzen dute eskualdean gizakiaren presentzia ezagutzen zen data.

Azterlana nazioarteko talde batek gidatu du, Maria Guagnin Sydneyko Unibertsitateko ikertzailearen zuzendaritzapean. Taldean King Abdullah Zientzia eta Teknologia Unibertsitateko (KAUST) eta University College London-eko ikertzaileak ere badaude.

Indusketek hiru gune hartzen dituzte: Jebel Arnaan, Jebel Mleiha eta Jebel Misma, 30 kilometro inguruko diametroa duen eremu batean. Ikertzaileek 66 panel identifikatu dituzte guztira, 170 grabatu baino gehiago dituztenak; horietatik 130 animalienak dira. Gehienak dromedarioak dira, baina baita oreinak, gazelak, bas-astoak, uroak edo abelburuak ere. Grabatu batzuk tamaina errealetik hurbil daude: bi metro baino altuagoak eta ia hiru metro luzeak. Grabatu batzuk 39 metrotara daude kokatuta, artistak ertzetan lan egitera behartuz; horrek erakusten du zein garrantzitsuak ziren irudi horiek garai hartako jendearentzat. Tresnak, pigmentuak eta bestelako materialak ere aurkitu dira bertan.

Ikertzaileen arabera, grabatu horiek ur-iturburuak eta desplazamendu-bideak adierazteko erabiltzen ziren, ingurune lehor horretan. Maria Guagninek azaldu du: "Antzinako komunitate hauek basamortuan bizirik iraun zuten aintzira sasoi-kakoen artean mugituaz, eta ur-iturburu horiek, eta haiek lortzeko bideak, arte rupestre monumentalez markatu zituzten."

Bere ustez, dromedarioen irudikapen zehatzek baieztatzen dute lotura hori: "Dromedario gehienak arrak dira, ugalketa-sasoi betean daudenak, lepoan muskulatura tente irudikatuta agertzen baitira, garai horretan emititzen duten erresumina adierazteko. Urtaro horrek normalean euri garaiarekin bat egiten du. Beraz, arte rupestreak euri garaiarekin lotura zuzena du eta ur-putzuen kokapena adierazten du."

Bi hipotesi osagarri ere proposatu dira: ura eskuratzeko eskubidea adierazten duen marka sinbolikoa edo euriaren itzulera espero izateari loturiko erritu-funtzio bat. Hala ere, oraindik ez dago horiek baieztatzen dituen frogarik. Aurkitutako tresnak El Khiam eta Elwan estiloei dagozkie, eta Levantetik (400 km ingurura) datozela uste da. Honek baieztatzen du Al-Nafudeko ehiztari-biltzaileek harremanak zituztela beste eskualdeetako populazioekin.

Duela 20.000 urtera arte, eskualde hau ez zen bizigarria klima lehorregia zelako, azken izotz-aroaren gailurraren ondorioz. Baina duela 15.000 urte klima-aldaketek, eta euri sasoien itzulerak, aukera eman zuten gizakiak bertan berriz ere mugitzeko.

JdA ataritik itzulia.


hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

Du 21 Novembre 2025
Au 19 Décembre 2025

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Musée de l'Université de Navarre (Iruñea, Nafarroa)

Du 15 Octobre 2025
Au 01 Mars 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).