artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Labar-artearen aurkikuntza garrantzitsua izan da Saudi Arabian

Al-Nafudeko 170 labar-grabaturen aurkikuntzak 2.000 urte atzeratzen du gizakiaren presentzia Saudi Arabiako iparraldean.

labar-artearen-aurkikuntza-garrantzitsua-izan-da-saudi-arabian
Dromedario baten labar-grabatua. © Sahout Rock Art and Archaeology Project

| 2025eko Urriaren 9a

Saudi Arabiako Erresumak bere ondare arkeologikoa balioetsi nahi du turismoa garatzeko helburuarekin. 2025eko irailaren 30ean, Saudi Arabiako Ondare Batzordeak iragarri zuen 12.000 urte inguruko labar-grabaturak aurkitu zituztela Al-Nafudeko basamortuan, herrialdearen iparraldean. Ikerketa horiek 2.000 urte atzeratzen dute eskualdean gizakiaren presentzia ezagutzen zen data.

Azterlana nazioarteko talde batek gidatu du, Maria Guagnin Sydneyko Unibertsitateko ikertzailearen zuzendaritzapean. Taldean King Abdullah Zientzia eta Teknologia Unibertsitateko (KAUST) eta University College London-eko ikertzaileak ere badaude.

Indusketek hiru gune hartzen dituzte: Jebel Arnaan, Jebel Mleiha eta Jebel Misma, 30 kilometro inguruko diametroa duen eremu batean. Ikertzaileek 66 panel identifikatu dituzte guztira, 170 grabatu baino gehiago dituztenak; horietatik 130 animalienak dira. Gehienak dromedarioak dira, baina baita oreinak, gazelak, bas-astoak, uroak edo abelburuak ere. Grabatu batzuk tamaina errealetik hurbil daude: bi metro baino altuagoak eta ia hiru metro luzeak. Grabatu batzuk 39 metrotara daude kokatuta, artistak ertzetan lan egitera behartuz; horrek erakusten du zein garrantzitsuak ziren irudi horiek garai hartako jendearentzat. Tresnak, pigmentuak eta bestelako materialak ere aurkitu dira bertan.

Ikertzaileen arabera, grabatu horiek ur-iturburuak eta desplazamendu-bideak adierazteko erabiltzen ziren, ingurune lehor horretan. Maria Guagninek azaldu du: "Antzinako komunitate hauek basamortuan bizirik iraun zuten aintzira sasoi-kakoen artean mugituaz, eta ur-iturburu horiek, eta haiek lortzeko bideak, arte rupestre monumentalez markatu zituzten."

Bere ustez, dromedarioen irudikapen zehatzek baieztatzen dute lotura hori: "Dromedario gehienak arrak dira, ugalketa-sasoi betean daudenak, lepoan muskulatura tente irudikatuta agertzen baitira, garai horretan emititzen duten erresumina adierazteko. Urtaro horrek normalean euri garaiarekin bat egiten du. Beraz, arte rupestreak euri garaiarekin lotura zuzena du eta ur-putzuen kokapena adierazten du."

Bi hipotesi osagarri ere proposatu dira: ura eskuratzeko eskubidea adierazten duen marka sinbolikoa edo euriaren itzulera espero izateari loturiko erritu-funtzio bat. Hala ere, oraindik ez dago horiek baieztatzen dituen frogarik. Aurkitutako tresnak El Khiam eta Elwan estiloei dagozkie, eta Levantetik (400 km ingurura) datozela uste da. Honek baieztatzen du Al-Nafudeko ehiztari-biltzaileek harremanak zituztela beste eskualdeetako populazioekin.

Duela 20.000 urtera arte, eskualde hau ez zen bizigarria klima lehorregia zelako, azken izotz-aroaren gailurraren ondorioz. Baina duela 15.000 urte klima-aldaketek, eta euri sasoien itzulerak, aukera eman zuten gizakiak bertan berriz ere mugitzeko.

JdA ataritik itzulia.


hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 21etik
2025eko Abenduaren 19ra

leo-burge

Leo Burge

Barriek programa

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 14tik
2025eko Abenduaren 14ra

desplazamenduak

Desplazamenduak

Ikerketa taldeak

Bizkaia Aretoa - EHU (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 18tik
2025eko Abenduaren 12ra

arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 06ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.