artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Totalitarismoa(k) hizpide

MEMORIAREN BASOAK | Artista: Hainbat artista. | Non: Donostiako San Telmo museoa. | Datak: 2025eko otsailaren 22tik maiatzaren 11ra.

totalitarismoa-k-hizpide
'Memoriaren basoak' erakusketako irudi bat. JON URBE / FOKU

19 Avril 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Iraganera bota du begirada San Telmo museoak urte honetan areto nagusian aurkeztu duen lehen erakusketan. Mabel TapiaMadrileko Reina Sofia museoko zuzendariordea izandakoaketa Mira Bernabeu artistak elkarlanean komisariatu duten mostra da Memoriaren Basoak izenekoa; haien hitzetan, estatu totalitarioek, eta bereziki frankismoak, gizartean utzitako oinordekotza edo memoria aztertzea xede duen proiektua.

Gerra Zibilaren eta frankismoaren baitako gertakarien eta hark utzitako memoria-trazu, bizipen-arrasto, eta gauzatze-marken arkeologiak eta berrirakurketak egin dituzten hainbat erakusketa-proposamen izan dira azken urteetan. Eta zer ikusia izango du seguruenik une honetan, hain zuzen, gertakari haiekiko bizpahiru belaunaldiko tartea egonik, garai haiek edesteko beharrezko adina tarte edo distantzia izateak, baina era berean, baita hura gorputzean pairatu zutenen ahotsak behin betiko itzaltzen doazen garaia ere izateak. Memoriak berridazteko beharra eta oroitzapenen galera-arriskuaren arteko bidegurutzean-edo gaude.

Ezinbestean datorkit burura, adibidez, 2018an Leongo MUSACen aurkeztutako Cómo vivir con la memoria. Actitudes artísticas ante arquitectura y franquismoizeneko erakusketa, frankismoaren totalitarismoaren baitan eraikitako arkitekturen inguruko berrinterpretazioak proposatzen zituena. Eta baita, geografikoki gertuago dugun Donostiako Cristinaenean, urte hartan bertan aurkeztutako Uraren memoriak. I. Pausuakizeneko proiektua ere; kasu honetan ura aitzakiatzat hartuaz —zentzu metaforiko zein fisikoaren hibridazio batean—, XX. mendeko 30. eta 40. hamarkadetara begiratu zuena. Eta ezinbestean datozkit biak ala biak burura, nahita edo nahi gabean, ez soilik komisarioek San Telmoko erakusketa honetarako planteatutako ildoekiko hurbiltasunagatik, baizik eta baita artisten eta proiektuen aukeraketak ere aurreko erakusketetan aurkeztu zirenen oihartzun zuzena dutelako —kasuren batean, berdinak izateraino iritsiz—.

Hori horrela izanik, erakusketan zehar halako errepikapen edo déjà vu sentsazioa izan nuen zenbaitetan, hasiera esperantzagarria izan arren Anna Lopez-Lunaren Familia-artxiboaikus-entzunezkoaren bidez. Literalki terrorismoaren ondorio zuzenak irudikatzen dira artistak amonari egindako elkarrizketa saiakeran: hezurretarainoko beldurra; eta isiltasuna. Seguruenik etxean ikasitako eta ezin hobeto barneratutako defentsa-estrategia. Hemen, hainbeste urte atzera egin gabe, belaunaldi gazteagook ere ikasitakoa.

Lehen espazio hau igaro ostean, ordea, betekada sentsazioa dator; gauza asko; gauza gehiegi daudenaren sentsazioa, eta begirada galdu egiten da guztien artean ikus-ardatzen faltan. Instalazioan Bernabeuren eskua antzematen da, hainbat proiektu horizontalean bata bestearen gainean ipintzeko joeran horma guztia hartuaz eta beteaz. Eta hala, adibidez, goialdean dagoen Alan Carrascoren En ese claroscuroproiektutik zenbakiak soilik identifikatzen dira, eta ondorioz, hura zer den ulertzeko horman ipinitako argibide-testua irakurtzea besterik ez da gelditzen. Tapiaren eskua berriz, artxiboen gehitzean antzematen da. Eta bien joeren baturaren ondorioz, erakusketa objektu txikien konpilazio gisara hautematen da; bertan landu nahi den tesia azpigaietan edo ildo ezberdinetan artikulatzeko ere izenburu edo testurik gabe, nahas-mahas irudipena sortuz.

Erakusketaren berritasuna, frankismoari erreferentzia egiten dieten zenbait proiekturekin batera beste herrialde batzuetako totalitarismoak elkarrizketan jartzeko nahian egon liteke. Baina sortzen den elkarrizketa nahiko anekdotikoa eta asimetrikoa gelditzen da, frankismoari buruzko proiektu andanaren aurrean gutxi batzuk soilik baitira latinoamerikarrak eta bakarra italiar faxismoari buruzkoa. Eta are gehiago kontuan izanik frankismoari buruzko berrirakurketa gehienak ondorengo belaunaldietatik egindakoak direla —Lazkaoko beneditarren artxiboaren zati baten aurkezpena izan ezik—; eta aldiz, Latinoamerikako kasuen artean, Tucumán Arde eta C.A.D.A. aurkezten direla; biak ala biak, errepresio garaian artistek burututako erresistentzia ekintzak. Bisitaria pentsatzera daramalarik frankismoaren baitan Estatuan artistek inolako erresistentzia-egoerarik garatu ez zutela.

Hori bai, hasiera bezala amaiera ere dotorea du bederen erakusketak Txuspo Poyoren Expediente: Túnel de la Engaña lan ezagunarekin; ezaguna bada ere, ikuslea behin eta berriz harrapatzen duen elefantearen konpainian.

memoriaren-basoak

Memoriaren basoak

Exposition collective

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Du 22 Février 2025
Au 11 Mai 2025


formaren-sintaxia

Formaren sintaxia

Maite Leyún

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Du 14 Mai 2025
Au 22 Mars 2026

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Musée de l'Université de Navarre (Iruñea, Nafarroa)

Du 15 Octobre 2025
Au 01 Mars 2026

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 11 Septembre 2025
Au 25 Janvier 2026

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).