artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Bustoaren absentziari tiraka

1934an Jorge Oteizak Jose Sarriegiri eginiko bustoari eta haren desagerpenari tiraka ondu du Iñaki Garmendiak 'Faux départ' erakusketa Oteiza museorako. Orduko giro artistikoa orainera helarazteko ere baliatu du obra, "antinarratiba" izanik oinarri.

bustoaren-absentziari-tiraka
Iñaki Garmendia, ondoan 'Faux départ. Buru ezabatzailea' erakusketako eskultura duela, Altzuzan. IÑIGO URIZ / FOKU

22 Avril 2025 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Jorge Oteizak Jose Sarriegi pintoreari eskainitako busto galdura bueltatu da Iñaki Garmendia (Ordizia, Gipuzkoa, 1972). Edo, zehatzago, hamarkada pasa honetan inoiz ez da askorik aldendu harengandik. "Eten batzuekin tarteka, baina aspaldi nabil haren bueltan lanean". Izan ere, 2013an, Bilboko Guggenheim museoanizandako Prozesua eta metodoa erakusketan parte hartu zuen Garmendiak, Erlea Maneros Zabalarekin eta Xabier Salaberriarekin batera, eta, horretarako, propio egin zuen Oteizaren eskultura hartan oinarritutako lan bat. Dena dela, azkenerako, obra hori erretiratu egin behar izan zuen Garmendiak, museoak ohartarazi ziolako problemak izan zitzakeela egiletza eskubideekin loturik, Oteizaren oinordekoen baimenik ez zeukalako eta jatorrizko piezaren "kopia" gisara uler zitekeelako.

Artistaren eta museoaren arteko gatazka aski sonatua izan zen orduan, eta, nolabait, eztabaida bat ere sorrarazi zuen horrek: obra bat izan ote daitekeen kopia gisara ulertua, jatorrizkoa desagertua badin badago. "Definizioz, ezin da", argudiatu du Garmendiak orain, beste behin, liskarra piztu zenetik hamabi urte joan diren honetan. Jakitun zegoen galdetuko ziotela auzi horren gainean, baina, dudak badirela ikusita, ohartarazpena egin du, eta argitu: abiapuntua berbera izanik ere, orain Oteiza museoan ikusgai jarritako pieza ez da Guggenheimerako eginiko hura. Baina, bai, Oteizaren busto horixe bera du inspirazio. Faux départ. Buru ezabatzailea jarri dio izena Altzuzako (Nafarroa) erakusketari.

Oteiza museoak eta Uharteko Arte Garaikidearen Zentroak (Nafarroa) elkarlanean antolatzen duten Hazitegia programaren zazpigarren proiektua da Garmendiarena. Hiru elementu nagusiz osatutako erakusketa ondu du, zehazki: busto bat, axonometria eta marrazki sorta bat dauzka, eta ikus-entzunezko pieza bat. Azken horretan, JAI Jardun Artistikoentzako Institutuko ikasle batzuek ere hartu dute parte, eta, oro har, Tractora kooperatibako kide Ainara Elgoibar eta Usue Arrietaren laguntza ere izan du Garmendiak. Mostra maiatzaren 25era arte izanen da ikusgai.

Oteizak 1934an sortu zuen Garmendiaren proposamenak abiapuntutzat daukan busto hura. Artistak oroitarazi duenez, eskultura hori aspaldi dago "desagertua", "dagoeneko ez da existitzen", eta Nicolas Lekuonak eginiko argazki batzuk dira gaur egun hari buruz dauden arrasto bakarretakoak.

Obra horrek irudikatzen duenak nabarmen liluratzen du Garmendia. "1934ko uda horretan batez ere, Sarriegik Ordizian zeukan estudioan biltzen ziren [Cristobal] Balentziaga, Oteiza, Lekuona eta Sarriegi bera, eta bertan aritzen ziren hizketan, adibidez, euskal artearen orduko noranzkoak eragiten zien nekeaz; abangoardia gisako bat ziren", kontatu du, eta zera erantsi: "Horregatik diot busto hau, elementu formal hau, macguffin bat ere izan daitekeela, orduko errelato artistikoak orainera ekartzeko".

Eta, besteak beste, gaur egun arteak bizi duen garaia "arraroa" delakoan interesatzen zaio Garmendiari 1930eko hamarkadako diskurtsoak gogora ekartzea. Oraingoa "garai arraroa" dela uste du, dioenez, sumatzen duelako halako motibazio falta bat arte munduan lanean dabiltzanen artean —Garmendia: "Ni ere sar naiteke zaku horretan"—, eta iritzi dio batik bat "arte garaikidea antolatzen duten azpiegituretan" dagoela gogo falta horren motiboa. "Niri, esaterako, ez zait gustatzen nire prozesu artistikoen emaitzak aurreratzea, ez dut inoiz egiten, eta kultur industriak hori eskatzen digu artisteialdiro, hain zuzen ere, eta gainerakoa ez zaie inporta; soilik emaitzak. Eta, nahi gabe, guztiok bukatzen dugu logika horren mende lan egiten".

"Solemnitatea apaltzeko"

Altzuzarako eskultura sortzeko, Oteizak 1934an erabili zuenaren gisako molde bat erabili du Garmendiak. Dokumentazio lan sakona egin, eta oriotarrak eginiko urratsak orpoz orpo segitu ditu horretarako. Ondotik, baina, bestela landu du pieza, eta diferentzia estetikoa ere bistakoa da. Irregularra da materialean, eta zuloduna. Zuloak zergatik? "Eskultura bat ez ezik, pieza bero sorgailu bat izatea ere nahi nuelako", onartu du Garmendiak.

Gaur-gaurkoz, pieza horrek ezin du aipatutako funtzio hori bete, baina ez du baztertzen aurrerago berriz ahalegintzea. Izan ere, erronka bereziki interesgarria iruditzen zaio. "Oteizaren gainean dagoen solemnitatea apaltzeko modu bat ere izan liteke, bere horretan".

Aretoaren erdi-erdian kokatu du eskultura Garmendiak, eta haren inguruko hormetan paratu ditu figura horretatik abiatuta eginiko axonometriak eta marrazkiak —orrialde zurietan daude eginda, trazu finez—. Artistaren esanetan, besteak beste, kontrapuntu gisara ere funtzionatzen dute marrazkiok erakusketan, eta halako balioa izan dute prozesuan berean ere. Izan ere, aitortu du "sakon-sakon" izan dela prozesuan murgilduta, "bulkada nahiko emozional batetik abiatuta", eta esan du, ondorioz, prozesuak "epeltzen" ahalegindu behar izaten duela fase batzuetan, "hotzago aritzen". Horretarako estrategia hau da, dioenez: subjektibotasunak parte hartu ezin duen teknikak baliatzea. Eta, hain zuzen, horren adibide dira axonometriak egiteko baliatutako programak, zeinak algoritmoen bitartez funtzionatzen duten, "analitikoago".

'Rave' bat museoan

Erakusketa aurkeztu aurreko sei hilabeteetan, Garmendia ikus-entzunezko piezan aritu da lanean batez ere. Bideoak 34 minutu irauten du, eta, hain justu, bustoa eta marrazkiak ikusgai diren alboko salan dago proiektatua, hiru kanalen bitartez, eta buklean. Iragan udan grabatu zuten, Oteiza museoan eta ingurumarietan —irudi batzuk segurtasun kamerek hartutakoak dira—, eta JAI Jardun Artistikoentzako Institutuko hainbat ikaste dira protagonistak, gutxi-asko. Parte batzuetan, ikasleok ageri dira museoko hainbat obrari behatzen, linternekin argiztatzen edo haiek bideoz erregistratzen. Beste batzuetan, antzeman daiteke ikasle horiexek eskultura bat daramatela mendi aldera; eta, beste parte batean, rave gisako batean dabiltza dantzan, museoan bertan, ilunetan.

Bideoa "guztiz antinarratiboa" da, Garmendiak deskribatu duenez. "Horretan tematua nengoen, eta, gainera, buklean proiektatzen denez, lortzen da ikusleak diferente pertzibitzea bideoa, ikustaldia une batean edo beste batean hasten duen". Dioenez, "gidoiekin" baino gehiago, "partiturekin" egin du lan ikus-entzunezkoa egituratzeko. Eta aitortu du ikasleekin jardutea "haluzinantea" izan zaiola.


mute-track

Mute Track

Bianca Hlywa

Atoi (Bilbo, Bizkaia)

Du 20 Septembre 2025
Au 24 Octobre 2025

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 17 Octobre 2025
Au 01 Février 2026

la-part-du-feu

La part du feu

Claire Forgeot

Galerie Georges Pompidou (Angelu, Lapurdi)

Du 13 Décembre 2025
Au 07 Mars 2026

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Du 16 Novembre 2024
Au 16 Novembre 2025

intimitatearen-ikuskizuna-edo-artea

Intimitatearen ikuskizuna edo artea

16 Oct. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Bukatu berria da Gasteizko Montehermoso kultur zentroan uda guztian ikusgai egon den Abel Azkona artistaren Monumentu bat familiari erakusketa.

zentzuen-konstelazioa

Zentzuen konstelazioa

16 Oct. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Ahanzturaren aurka. Omenaldiak eta eskaintzak | Artista: Angel Bados. | Non: Carreras Mugica galerian, Bilbon. | Noiz arte: Abenduaren 6ra arte.

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

14 Oct. | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

zas-kulturrek-interakzioak-en-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

ZAS Kulturrek Interakzioak-en bigarren edizioa aurkeztu du

| 14 Octobre 2025

Arabako sortzaileekin egindako urteko elkarrizketa-zikloaren bigarren edizio gisa Montehermoso Kulturunera itzultzen da, Zas Kulturren eskutik. Formatu argi eta hurbila proposatu nahi izan du: tokiko artisten lanaz, testuinguruez eta lan-moduez aritzea, entzutea ardatz hartuta, publikoaren galderekin eta artxiborako eta hedapen bateraturako grabazioarekin.

joelle-tuerlinckx-eta-artium-museoak-gorriz-bermargotu-dute-artista-belgikarraren-a-legal-museal-tag-58-m-obra-palestinarekiko-elkartasunean

Joëlle Tuerlinckx eta Artium Museoak gorriz bermargotu dute artista belgikarraren 'A LEGAL MUSEAL TAG 58 M' obra, palestinarekiko elkartasunean

| 9 Octobre 2025

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, gorriz bermargotu du gaur goizean A LEGAL MUSEAL TAG 58 m (2017 remake 2024) lana, Joëlle Tuerlinckx (Brusela, 1958) artista belgikarrak El caso de l(a casa) museo(a) erakusketako (museoak 2024ko azaroa eta 2025eko apirila bitartean eskaini ziona) marra zuria. Ekintza hau Tuerlinckxek egindako proposamen bati erantzuten dio, Israelek Gazako palestinarren giza eskubideak sistematikoki urratzen dituela salatzeko.

iruditeria-berriak

Iruditeria berriak

09 Oct. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

dotore-aritzea-edo-zerbait-esatea

Dotore aritzea edo zerbait esatea

09 Oct. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Eliza baten aurretik igarotzen ari nintzela, haren historia eta ezaugarriak azaltzen zituen panel bat aurrean zuela ikusita, irakurtzera hurbildu nintzen.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).