artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Partenoiko marmolak: erreklamazio grekoa juridikoki oinarritua

Nazioarteko jurisprudentziaren azterketa zehatz batean, Catharine Titi legelari eta CNRSko ikertzaileak arrazoia eman dio Greziari.

partenoiko-marmolak-erreklamazio-grekoa-juridikoki-oinarritua
À‚©Andrew-Dunn

| 25 de Mayo 2023

Erresuma Batua eta Grezia. Nazioarteko Zuzenbidearen jurisprudentziak amaiera eman diezaioke Elgingo marmolei buruzko auzi greko-britainiarrari? Horixe uste du Catharine Titik, CNRSko abokatua eta ikertzailea, kultur eta nazioarteko ondarearen zuzenbidean espezializatua. Springerrek argitaratu berri duen liburu batean, legelari grekoak nazioarteko zuzenbidera jotzen du eztabaida gainditzeko. Eskura dagoen dokumentazio historiko eta juridikoa aztertuta, Catharine Titik ondorioztatu du ez dagoela marmolek Lord Elgin-i — Konstantinoplako enbaxadore britainiarrak marmolak Ingalaterrara eraman zituen 1802an —, eta nazioarteko jurisprudentzia mobilizatu du Greziako gobernuari arrazoia emateko.

Ikertzailearen aburuz, aurkikuntzen helburua ez da prozedura judizial bati ekitea: "Zuzenbidea Greziaren alde dela esateak ez du esan nahi auzia hastea denik jarduteko modurik onena", dio. Baina alderdi bakoitzak lege-esparru batean zer aukera izango lukeen jakiteak eragina izan dezake negoziazioetan. Azken horiek ez aurrera ez atzera egoeran daude.

Marmolak Greziara itzultzea justifikatzeko zenbait argudio juridikotan oinarritzen da Catharine Titi. Originalena Nazioarteko Justizia Auzitegiaren jurisprudentzian oinarritzen da, 1962an Kanbodia eta Thailandiaren arteko auzia bideratu baitzuen. Kasu horri "Preah Vihear tenplua" deitu zioten, eta, horren ondorioz, Thailandiak tenpluko elementu guztiak Kanbodiara itzultzea eskatuekarri zen, han baitago eraikina. "Nazioarteko zuzenbidean, eraikin bati dagokiona eraikina dagoen lurralde nazionalarena da", dio abokatu grekoak.

Onartutako jabetza-titulurik ez

Bere liburuan, ikertzaileak frogatu nahi du Museo Britainiarra ez dela marmolen jabea: "Historikoki begiratzen bada, ez dago titulartasun-transferentziarik. Idatzizko dokumentazioan enbaxadore baten eskutitz bat dago, Lord Elgin-en ondorengoarena, eta bertan idatzi zuen Otomandar Inperioak ez duela Elginen marmolen inolako jabetzarik aldarrikatzen. Datu faktikoa da, 1811koa". Hau da, Lord Elginek zentimorik gabe geratu eta British Museoari marmol ederrak eman baino bost urte lehenago.

Hainbat hamarkadaz geroztik, Erresuma Batua otomandar sultanak emandako hondeaketa-baimen berezi batean oinarritzen da marmolak British Museoko bildumetan daudela justifikatzeko. Froga ahul hori (itzulpen-akatsak eta sinadura faltak nulo utz lezakete) ez du jada alde britainiarrak gogora ekartzen; orain, marmolak Londonen izateko argudio etikoekin defendatzen du (friso horiek bi lekutan partekatzeak ezagutza zabaltzeko aukera ematen du) eta diplomatikoen bidez (ez da "Pandoraren kutxa" ireki behar). "Desberdintasunak ezkutatzeko modu bat da", dio ikerlariak. "Eztabaida horiek ez dute ezer argitu. Eztabaida termino juridikoetan planteatuz gero erantzuna aurki dezakegu."



pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 10 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

trucada-e-imperfecta

Trucada e imperfecta

Rut Olabarri

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 29 de Octubre 2025
Al 15 de Febrero 2026

espazioaren-anatomia

Espazioaren anatomia

Maria Helena Vieira da Silva

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 16 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 de Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).