artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Partenoiko marmolak: erreklamazio grekoa juridikoki oinarritua

Nazioarteko jurisprudentziaren azterketa zehatz batean, Catharine Titi legelari eta CNRSko ikertzaileak arrazoia eman dio Greziari.

partenoiko-marmolak-erreklamazio-grekoa-juridikoki-oinarritua
À‚©Andrew-Dunn

| 25 Mai 2023

Erresuma Batua eta Grezia. Nazioarteko Zuzenbidearen jurisprudentziak amaiera eman diezaioke Elgingo marmolei buruzko auzi greko-britainiarrari? Horixe uste du Catharine Titik, CNRSko abokatua eta ikertzailea, kultur eta nazioarteko ondarearen zuzenbidean espezializatua. Springerrek argitaratu berri duen liburu batean, legelari grekoak nazioarteko zuzenbidera jotzen du eztabaida gainditzeko. Eskura dagoen dokumentazio historiko eta juridikoa aztertuta, Catharine Titik ondorioztatu du ez dagoela marmolek Lord Elgin-i — Konstantinoplako enbaxadore britainiarrak marmolak Ingalaterrara eraman zituen 1802an —, eta nazioarteko jurisprudentzia mobilizatu du Greziako gobernuari arrazoia emateko.

Ikertzailearen aburuz, aurkikuntzen helburua ez da prozedura judizial bati ekitea: "Zuzenbidea Greziaren alde dela esateak ez du esan nahi auzia hastea denik jarduteko modurik onena", dio. Baina alderdi bakoitzak lege-esparru batean zer aukera izango lukeen jakiteak eragina izan dezake negoziazioetan. Azken horiek ez aurrera ez atzera egoeran daude.

Marmolak Greziara itzultzea justifikatzeko zenbait argudio juridikotan oinarritzen da Catharine Titi. Originalena Nazioarteko Justizia Auzitegiaren jurisprudentzian oinarritzen da, 1962an Kanbodia eta Thailandiaren arteko auzia bideratu baitzuen. Kasu horri "Preah Vihear tenplua" deitu zioten, eta, horren ondorioz, Thailandiak tenpluko elementu guztiak Kanbodiara itzultzea eskatuekarri zen, han baitago eraikina. "Nazioarteko zuzenbidean, eraikin bati dagokiona eraikina dagoen lurralde nazionalarena da", dio abokatu grekoak.

Onartutako jabetza-titulurik ez

Bere liburuan, ikertzaileak frogatu nahi du Museo Britainiarra ez dela marmolen jabea: "Historikoki begiratzen bada, ez dago titulartasun-transferentziarik. Idatzizko dokumentazioan enbaxadore baten eskutitz bat dago, Lord Elgin-en ondorengoarena, eta bertan idatzi zuen Otomandar Inperioak ez duela Elginen marmolen inolako jabetzarik aldarrikatzen. Datu faktikoa da, 1811koa". Hau da, Lord Elginek zentimorik gabe geratu eta British Museoari marmol ederrak eman baino bost urte lehenago.

Hainbat hamarkadaz geroztik, Erresuma Batua otomandar sultanak emandako hondeaketa-baimen berezi batean oinarritzen da marmolak British Museoko bildumetan daudela justifikatzeko. Froga ahul hori (itzulpen-akatsak eta sinadura faltak nulo utz lezakete) ez du jada alde britainiarrak gogora ekartzen; orain, marmolak Londonen izateko argudio etikoekin defendatzen du (friso horiek bi lekutan partekatzeak ezagutza zabaltzeko aukera ematen du) eta diplomatikoen bidez (ez da "Pandoraren kutxa" ireki behar). "Desberdintasunak ezkutatzeko modu bat da", dio ikerlariak. "Eztabaida horiek ez dute ezer argitu. Eztabaida termino juridikoetan planteatuz gero erantzuna aurki dezakegu."



harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Du 16 Novembre 2024
Au 16 Novembre 2025

eliz-museoan

Eliz Museoan

18 Juin | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Aurreko asteko artikuluan Haizea Barcenillak Erdi Aroko maisulanei buruz idatzi zuen. Kasualitatez, artikulua irakurri baino egun batzuk lehenago inork bisitatzen ez duen museo horietako bat bisitatu nuen. Bertan Erdi Arotik hasita gaur egunera arteko data duten artelan erlijiosoak gordetzen dira.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

12 Juin | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 12 Juin 2025

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

11 Juin | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

05 Juin | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'Åöuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).