artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Hanka sartzeak

Lynette Yiadom-Boakye. 'Halako ilunabar bizirik' | Non: Bilboko Guggenheim museoan. | Noiz arte: Irailaren 10era arte.

hanka-sartzeak
Arg/ Marisol Ramirez / FOKU

22 de Junio 2023 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Baten bat aurretik idatzitako azken kritikaren ostean honakoa irakurtzen ari bada, igual hipokrita naizela esan lezake; igual, esandakoak agudo ahazten zaizkidala ere komenta lezake; igual, kontraesanez beterik nagoela ere pentsa lezake. Ez diot kontrarik egingo. Igual, hori guztia hala da. Ez al da ba zaila, nekeza, nekagarria ere askotan, esandako guztiaz gogoratzea? Burutik pasatzen zaizkigun ideia guztiak euren artean koherenteak izatea? Eta pentsatzen dugun guztiarekiko zintzoak izatea? Tarteka, arnasa pixka bat hartzeko parada ere eskain diezaiokegu geure buruari hanka sartzeak eginez, hauek nahita edo nahi gabe eginikoak badira ere.

Oraingo hau ikasturteko azken kritika dut, eta, beraz, zeri buruz idatzi erabaki behar izan dut. Guggemhein museoko erakusketei buruz idaztearen zalantzak oraindik ere nigan diraute, aurrekoan azaldutako egoerei lotuta, baina azken bisitan ikusitako erakusketa oraindik ere buruan dabilkit; eta buruan izanik bueltaka, hari buruz idazteko erabakia hartu dut. Ikasturtea beste zurrumurru batekin amaitzea ez zait hain plan txarra iruditzen.

Lynette Yiadom-Boakye. Halako ilunabar bizirik erakusketa da. Izatez, hau ikusteko asmoz joan ginen aurrekoan museora; emakumeen banakoak ikusteko aukera izatea oraindik ere —eta asko kostata— normalizatzeko bidean dagoen arren, emakumezko artista arrazializatuen erakusketak ikusteko aukerarik apenas baitago gurean behintzat. Eta museoak halako egile bati eta egile honek sorturiko iruditeria pertsonalari lekua eskaintzea bada ekintza adierazgarria.

Museo-instituzioak Mendebaldean sortu ziren, Mendebaldeko gizon zurien bitartez, haien begiradaren neurrira eginiko irudikapenak zabaltzeko asmoz. Hori horrela izanik, irudikapen horien atzean hobetsi izan diren egileak ere gizon zuriak izan dira —feminismoak behin eta berriz azaleratu izan duenez—, eta irudikapen haien protagonistak ere azal zurikoak. Arrazializatuak zirenak, aldiz, guztiz exotizatu edo kolonizaturiko gorputzak izan dira: gizon zurien begiradapekoak. Honela, horma horien artean ikusten zenarekin gizon zuriak aisa identifikatzen ziren; gainontzekoak, berriz, nekez.

Yiadom-Boakyek erretratuak egiten ditu, hurbilak, plano motzean enkoadratuak; batzuk zuzenak, besteak kontrapikatu leunekoak; irudikatzen diren pertsona arrazializatuen presentzia eta duintasuna azpimarratzen dutenak, kasu guztietan. Asko dantzariak dira eta, hegan egiteko gaitasuna balute bezala, txorien izenburuak dituzte: kaioa, hegatxabala, eskinosoa, belatza, buztanikara, branta musuzuria, zikoina... eta hauei begira bisitariak, eta, tartean, bisitari arrazializatuak. Irribarrez daude, elkarri hitz eginez. Ez dute aukera askorik izango ziurrenik euren burua museoetan identifikagarri ikusteko.

Lanek badute intimitate izaera bat, edo intimitatearen bilaketa bat, behintzat. Plano motzek irudikatuarekiko hurbilketa bermatzen dute ezbairik gabe; irudikatuaren eta bisitariaren arteko tentsioa sortzen dute; ia bitartekorik gabeko harremana. Eta, kasu honetan, badirudi artistak eta komisarioak tentsio hori areagotzeko apustua egin dutela, proposamen interesgarriekin.

Estrategietako bat aretoetako hormen koloreztatzea izan da. Berdez pintatu dituzte aretoetako bi, barne espazio pribatu baten ideia sortzeko asmoz. Baina erakusketa gelak euren artean oso ezberdinak dira, bai formari eta bai materialei dagokienez, eta hormek ez dute guztietan berdin funtzionatzen; zurezko lurrak eskaintzen dion goxotasun guztia galdu egiten da hormigoizkoan. Eta zer esanik ez hormak zuri mantendu dituzten aretoan.

Erakusketaz gozatzeko bigarren apustua izan da, begiradaz gain, beste zentzumenak ere piztea, musikaren bidez. Playlist bat proposatu dute, nahi duenak hura entzunez erakusketan barneratzeko parada izan dezan. Benetan gozagarria izan zen, hura entzunez, zurezko zoru eta horma berdeztatuen aretoan barna ibiltzea. Magia guztia apurtu zen, ordea, areto zurira pasatzean. Pribatutasuna eskaintzen zuen musikak zentzua galdu zuen; berriz ere, espazio publikoan ginen. Lanak ere, elkarren artean galdu egiten zirelako sentsazioa gailentzen zen; eta banakotasunaren indarra ezerezean gelditzen zen heinean, errepikakortasun sentsazioa areagotzen zen.

Ezin jakin komisarioak eta artistak hartutako erabakiak izan ote ziren guztiak, ala museoak jarritako mugek eragindako ondorioak. Dena den, disfrutatzeko erakusketa behar zuenak ere, hanka sartu, eta sentsazio gazi-gozo hutsetan dihardu.


fernando-perezek-azkuna-zentroko-zuzendaritza-utzi-du

Fernando Perezek Azkuna zentroko zuzendaritza utzi du

13 de Dic. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Bilboko zentroak ohar bidez jakinarazi duenez, Perezek "borondatez" egin dio uko karguari. Dena den, hainbat komunikabidek azken asteotan aipatu dute tirabirak izan direla Bilboko Udalaren eta zentroko zuzendaritzaren artean.

rodriguez-eta-perez

Rodriguez eta Perez

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Perezek dimisioa eman zuen egunean entzun nuen Caixabank dela [espainiar] estatuan etxebizitza gehien dituen enpresa. Gure herrian, eta Guggenheim efektuaren ondorioz, balio propioak zituen alderdi baliotsua izatetik zerbitzuak elikatu behar dituen tresna ekonomiko izatera pasatu da kultura.

isilpeko-lapurreta

Isilpeko lapurreta

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Google irekitzerakoan zerrendatzen zaizkidan ausazko berrien artean agertu zitzaidan SER irratiarena: tentsioa omen dago Azkuna zentroko zuzendaritzaren eta Bilboko Udalaren artean La Caixa fundazioaren proiektu baten harira.

sorkuntzari-ate-irekiak-tabakaleran

Sorkuntzari ate irekiak, Tabakaleran

| 11 de Diciembre 2024

Tabakalerak sorkuntza sustatzeko egiten duen lana ezagutzeko aukera emango duen asteburuan murgiltzera gonbidatu nahi ditu herritarrak. Ate irekien jardunaldiak abenduaren 13an eta 14an izango dira eta, besteak beste, artisten estudioak, tailerrak, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzertuak izango dira.

epika

Epika

04 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 de Diciembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

artium-museoak-juncal-ballestin-artxiboa-plazaratu-du-artistaren-dokumentu-ondareari-buruzko-argitalpena

Artium Museoak 'Juncal Ballestín. Artxiboa' plazaratu du, artistaren dokumentu-ondareari buruzko argitalpena

| 3 de Diciembre 2024

Liburuan Juncal Ballestini buruzko eskuizkribuak eta testuak erreproduzitu dira, baita Marta Gonzálezekin batera bitxien diseinuan egindako lanei, diseinu grafikoari, espazio eszenikoari eta obra publikorako proiektuei buruzko dokumentazio grafiko zabala ere. Juncal Ballestín Artxiboa Anesvad Fundazioak Artium Museoari dohaintzan emandako artistaren ondarearen parte da.

kolono-europarrek-afrikan-lapurturiko-500-000-artelanak-itzultzeko-ariketa-nekeza

Kolono europarrek Afrikan lapurturiko 500.000 artelanak itzultzeko ariketa nekeza

02 de Dic. | Jenofa Berhokoirigoin [ARGIA.eus]

Azaroaren 4an itzuli die Frantziak benindarrei Katakle errege-aulkia, duela 132 urteko triskantzan frantses kolonoek lapurtu zietena. Memoriaren, aitortzaren eta ondare kulturalaren izenean, Europan zehar dituzten lapurtutako 500.000 objektuak berreskuratu nahi dituzte Afrikako herriek.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).