artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Testuei begira

'Hemen dragoiak daude' | Artista: Mikel Otxoteko. | Lekua: Donostiako San Telmo museoa. | Noiz arte: Urtarrilaren 7ra arte.

testuei-begira
Mikel Otxotekoren erakusketan ikusgai diren obretako batzuk. Arg/ MAIALEN ANDRES / FOKU

13 de Octubre 2023 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Egia da munduarekiko dugun ezagutza edo harekiko perspektiba norberaren zirkunstantzia pertsonalek baldintzaturikoa dela erabat. Hau, ordea, askotan ahaztu egiten zaigu; edo ahaztuarenak egiten dugu, nahita edo nahi gabe. Gordetzearen errekurtsoa ere asko erabiltzen da; hitzak gordetzea, edo gorputza gordetzea, biek balio dute subjektibotasunak ezabatu eta egiantzekotasun neutrala proiektatzeko. Idazkera kokatuaz hitz egiten aritu nintzen orain dela gutxi lagun batzuekin: noiz eta nola kokatu idazlearen gorputza testu batean, hori zen kezka. Testu tipologien arabera errazagoa edo nekezagoa izan daiteke. Testu akademikoetan, adibidez, normalean gorputzak desagertu egiten dira guztiz, baita erakusketa aretoetan irakurtzen direnetan ere, gehienetan behintzat.

Erakusketetako testuak beti oso modu inpertsonalean idazteko joera dago, ustezko objektibitate bati erantzuteko edukiari protagonismoa emanez, eta edukiaren sorlekua edo sortze-gorputza ezkutatuz era berean. Komisariatutako erakusketetan, komisarioen lanen artean dago erakusketa aretoko testuak idaztea ere. Hau, ordea, gutxik dakite, eta, jakinda ere, ez da erraza izaten beti erakusketako komisarioak detektatzea. Komisariorik gabeko bakarkako erakusketa txikietan kontua gehiago konplikatzen da: artistak idatzi ditu testuak? Instituzioko norbaitek? Denetariko praxiak ematen dira, baina egiletasunak gutxitan izaten dira agerian eta gorputz pertsonal eta singularrak are eta gutxiago.

Hain zuzen, aspektu hau suertatu zitzaidan deigarri Mikel Otxotekoren San Telmo museoko Hemen dragoiak daude erakusketaren berri izandakoan. Erakusketako testuaren hasiera eta amaierak ohiko tonu instituzionala du, baina erdialdea, erakusketaren inguruko zehaztapenak aipatzen diren espazioa, koma artean idatzirik dago, eta jarraian, sinatua. Mikel Otxoteko bera da zuzenean eta lehenengo pertsonan ikusleari mintzatzen zaiona, erakusketaren muina den ikerketaren arrazoia esplikatzen diona, bere gorputza, edo izatearen zati bat bederen, testuan txertatuz, modu zintzo batez: bere ama du iturburu bere jakin-minak; edo zehatzago esanda, bere amak 1975a bitartean S. Pierre et Miqueloneko portuan grabatutako irudiak. Honek, erakusketa ikusteko beste posizionamendu batean ipintzen du ikuslea, bere subjektibotasunei beste batenak gehitzen zaizkiolako, egilearenak, erakusketako esperientzia baldintzatuz. Ez baita gauza bera erakusketa horrela aurkeztea, edo, besterik gabe, S. Pierre et Miquelonen oinarritutako erakusketa bat dela azaltzea.

Ezohiko izaera duen testu honek, ordea, erakusketan bertan nagusi diren ikus-entzunezkoen izaerarekin marruskatu egiten du, gehienak dokumentalaren estetikatik hurbil kokatzen baitira, eta sarrerako testuan hain presente zegoen gorputza, materialtasunik gabeko ahots huts bilakatzen da haietan. Kantitatean ere asko dira aretoko pantaila eta monitoreak, gehiegi akaso. Bata bestearen atzetik ikusita, hainbatetan, ideien errepikapen sentsazioa sortzen da; eta beste batzuetan, berriz, aurretik ikusitako ikus-entzunezkoari berriak gehiegizko aportaziorik egiten ez dion sentipena, erakusketa pisutsu eta astun bilakatuz zenbait unetan. Dena den, erakusketan lantzen diren gaien aniztasunak eta elkarren arteko zeharkatzeek sortzen duten konplexutasuna azpimarragarriak dira, eta instalazioak ideia ezberdin horien hautematean laguntzen du. Izan ere, bakoitzari bere espazio propioa eskaintzen zaio zama-ontziak gogorarazten dituzten burdinazko egitura eta kutxen artean; era berean, dispositibo hauek sortzen duten batasun estetikoak Otxotekok proposatzen duen testuinguruan murgiltzea errazten du.

Hala ere, erakusketako elementurik interesgarrienak panel argiztatuak dira, erakusketaren hasiera eta amaiera biltzen dituztenak espazioan entitate propioa hartuz. Sinpleak dira itxuran, baina potentzial handikoak. Kartelen antzera funtzionatzen duten testuak dira —testuak hauek ere—: hondo zuriaren gainean koloretako esaldiak daude izkiriatuta, Sant Pierre et Miquelonen bueltan elkar-gurutzatzen diren hizkuntzetan. Ikus-entzunekiko osagarri bikain bilakatzen dira —alderantziz ez bada—: inguru geografikoa biltzen duten konplexutasunei buruzko gogoetei paso ematen baitiete berehalako batean, eta erakusketa amaierari zapore ona erantsi.


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 25 de Enero 2026

izate-organikoa

Izate Organikoa

Sidney Carron

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 20 de Diciembre 2025
Al 01 de Febrero 2026

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

12 de Dic. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

11 de Dic. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 10 de Diciembre 2025

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

10 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 9 de Diciembre 2025

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).