artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Izu hotsak

'AIRE ERREA' | Artista: Xabier Erkizia. | Non: Bakearen Museoan, Gernika-Lumon. | Noiz arte: Uztailaren 7ra arte.

izu-hotsak
Xabier Erkizia artista 'Aire errea' erakusketa aurkezten Gernikako Bakearen Museoan. Arg/ Iñigo Astiz

31 de Mayo 2024 | Elena Olave [BERRIA.eus]

Sirenen ulu ikusezinek izua eta plazera sor ditzaketealdi berean, lilura eta miseria amildegiaren ertzean. Antzinatetik, figura mitologiko horiek hainbat aro eta kulturatan agertu izan dira, izen eta gorpuzkera aldaera anitzekin, baina, betiere, haien kantuaren edo soinuaren indar magikoa azpimarratuta. Hala ere, sirenez aritzean, ohikoa daanimalia mitologikoaz gogoratu beharreanalarma edo gerrekin lotutako objektuak burura etortzea. Izan ere, XIX. mendean sirena mekanikoa musika instrumentu gisa baliatzeko asmatu bazen ere, musikarako bainoago alarma moduan erabili zen, batez ere XX. mendearen hasierako gerrez geroztik.

Sirenaren eta haren soinuaren bilakaera historikoaz —estetikoaz eta sinbolikoaz, besteak beste—, hausnartzeko aukera eskaintzen digu Aire errea mostrak Gernikako Bakearen Museoan. Erakusketa hiru espazio bereizitan egituratuta dago: artxiboa, instalazioa eta proiekzioa. Gernikako bonbardaketa gogoan, EHUko Memoria Historikoa Iberiar Literaturetan taldearekin elkarlanean sustatutako proiektuaren emaitza da erakusketa, Xabier Erkizia soinu artistarekin batera ondua. Izan ere, erakusketan artxibo dokumentazioak izugarrizko pisua badu ere, Erkiziak mostrarako espresuki egindako instalazioa da artelan esanguratsuena. Soinu instalazioa oinarrituta dago Gernikako bonbardaketaren lekuko baten deskribapenean, eta gerraren zaratari buruzko hausnarketa bat proposatzen du. Instalazioa egurrezko hainbat paletek osatzen dute, eta horien gainean sirena mota ezberdinak kokatzen dira.

Erakusketa espazioan sartu eta jarraian ikusten eta entzuten da instalazioa. Hala ere, aitortu behar dut kostata hauteman ditudala obraren soinua eta haren ezaugarriak, beharbada espazioaren akustikagatik, bolumenagatik, edota nire alboan zegoen haurrak sortutako zaratagatik. Erakusketak espazio bizidunak dira. Bestalde, lurrean kokatutako geziek ez dute oso argi adierazten nondik hasi edota zein ibilbide den egokiena, eta horrek apur bat desorientatu dezake. Nik gezitxoei jarraitu diet, baina hainbatetan buelta eman dut zerbait galdu izanaren sentsazioarekin.

Sartu eta eskumara, artxiboko dokumentazioan oinarritutako ataleanaurkituko ditugu, Gernikako sirenarekin batera, gerra zaratekin eta sirena soinuarekin lotutako kartelak, liburuak edota gaur egun bonbardaketak bizi dituzten lurraldeetako lekukotzak. Esperientzia horiek agertzen dituen pantailan, besteak beste, Palestinako emakume batek azaltzen du bere haurrei nola eragiten dieten bonben zaratek eta hegazkinen sirena hotsek, hau da, nola baldintzatzen duen soinuak beldurraren indartzean. Mostrak gerra testuinguruan soinuak duen garrantzia lantzen badu ere, aipatu beharra dago XX. mendeko mendebaldeko gizartearen iruditerian zentratzen dela batez ere, orduko gertakarien azterketaabiapuntu harturik. Hala, esaterako, lehen atal horretan aipatzen da gaur egun bonba jaurtiketaren soinuarekin identifikatzen dugun hori Hollywoodek asmatu zuela.

Erakusketako hirugarren txokoa bitan banatuta dago. Batetik, hainbat sirena motaren soinuak eskaintzen dizkiguten QRak daude eta, horiei lotuta, soinuaren itzulpen bisualak erakusten dituzten irudiak, eta, bestetik, proiekzio bat irudiak eta testuak uztartzen dituena. Niri neuri QR sistema nahiko deserosoa iruditzen zait, erakusketa esperientziatik kanporatzen nauelako; soinuak entzuteko sakelakoa hartzean, dispositibo horretatik datorren kanpo informazioarekindistraitzen naiz.

Edonola ere, nire esperientzia ez dute QRek baldintzatu, aretora nirekin sartu den nerabe zuri eta frantses hiztunen talde batek baizik. Haien ahotsek eta gorputzek bat-batean espazio osoa okupatu dute. Bada, tamalez, ezin izan ditut azken aretoko bideo proiekzioa eta sirena hotsak egoki preziatu, baina bai espazio horretan sortutako egoera: hainbat gazte gerra irudiei eta zaratei jaramon egin gabe mugikorrei begira, bonba baten jaurtiketari edota zibilen izu hotsei zein negarrei apatikoki, algaraz edo indiferentziaz erreparatzen. Pentsatu dutbeharbadaohituegi daudela irudi horietara. Bortizkeria eta mina naturalizatu dituztela online zein offline. Haiena ez den komunitate baten aurkako indarkeria urrunekoa, konponezina eta haiekin zerikusirik ez duen kontu bat balitz bezala sentitzen dutela. Beharbada, horregatik desidentifikazioa eta ahanztura. Eta, orduan, orain zer? Nola kudeatu kolektiboki egoera emozional hori? Nola egin behar zaio aurre errotutako desesperantzaren zaratari?


suaren-partea

Suaren partea

Claire Forgeot

Georges Pompidou galeria (Angelu, Lapurdi)

Desde el 13 de Diciembre 2025
Al 07 de Marzo 2026

decorados-y-figurantes

Decorados y figurantes

Maria Bascones

Juan Manuel Lumbreras (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 30 de Octubre 2025
Al 05 de Diciembre 2025

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 15 de Octubre 2025
Al 01 de Marzo 2026

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 31 de Octubre 2025 | 19:00
Al 12 de Diciembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 de Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 de Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 de Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).