artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Hankaz gora

'Entresaka' | Artista: Ibon Aranberri. | Datak: 2024ko apirilaren 26tik 2024ko irailaren 29ra. | Non: Artium, Gasteiz.

hankaz-gora
Ibon Aranberriren 'Entresaka' erakusketaren pieza bat, Artiumen. Arg/ ENDIKA PORTILLO - FOKU

21 de Junio 2024 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Artiumeko aretoak azkenaldian izaera propioa hartzen ari direla dirudi, proposamen mota bakoitzari bere leku propioa eskaintzen baitzaio. Hala, euskal artistei eskainitako banakoak, lurrazpitik kanpo kokatzen den areto bakarrean eskaintzen dira. Lurrazpitik irten eta argia ikustearena, ikusgarritasunari loturiko metafora ere izan daitekeela pentsatzen dut maiz. Hain zuzen ere, espazio honen erabilerari orain dela urte batzuk eman baitzitzaion hasiera, Juncal Ballestinen banakoarekin, eta pixkanaka, hasiera hartatik, metaforarekin edo metaforarik gabe, eta ekintza txikien bidez bada ere, artista honen izenaren eta lanen ikusgarritasuna bermatzen ari da. Baina nahiz eta bertan erakusteko aukera izan duten artista guztiek ez duten halako ikusgarritasun faltarik izan, eskertzekoa da jakitea euskal artistek banakoak egiteko aukera duten espazio bat behintzat badagoela aurreikusia Euskal Herriko Arte Garaikidearen instituzio ofizialean. Azken hilabete hauetan Ibon Aranberrik izan du aretoa erabiltzeko aukera Entresaka erakusketarekin.

2023 amaieran Madrileko Reina Sofian inauguratu eta 2024ko martxoan amaitu zen banako erakusketaren bigarren kapitulu gisakoa da Artiumen apirilaren amaieran ireki zena. Hain zuzen ere, bi erakusketek artistaren lanen halako atzera begirakoa edo antologia izateko helburua izan dute, Aranberriren ibilbideko azken 30 urteetan zehar bidaiatuz. Hala, Artiumeko mostra osatzen duen lehen lanak —Disorder, 2007—, bi erakusketa hauen arteko banda funtzioa hartzen du, bietan partekatua eta erakutsia izan den lana izanik.

Reina Sofiako erakusketa ikusteko aukera izan ez badut ere, Artiumekoaz esan dezaket ezohiko proposamena dela, ironia eta umorea tartekatzen dituena, horiek euskal testuinguruarekiko keinu politekin uztartuz. Izan ere, Gasteizko erakusketarako aurkeztutako antologian, euskal testuinguruarekin zuzenean loturiko obra eta mostren inguruko proposamenak aukeratu baitira: hasi Basauriko Arizko Dorretxean oraindik gazte-gazte zela egindako erakusketaren arrastoetatik —Basauri, 1998—, eta aurten ekoiztutako Barrutik kanpora bideo laneraino luzatzen direnak, tartean, San Telmo, Dinamoa edo Artium berari lotzen zaizkion beste hainbat proposamen egonik. Hala, bere lanen aukeraketa honen bidez, euskal testuinguruko arte sistemari buruzko inguru-zarata isil eta zatikatu bat ere uzten du erakusketak.

Zenbait lan hormaren kontra daude, beste batzuk ordea, instituzioaren espazioak zeharkatzen dituzte aldez alde, baita erakusketa ezberdinak ere, instalazioen arauak kolokan jarriz. Artelanen alboan egon ohi diren txarteltxoak ere zeloz itsatsitako A4 tamainako orriez ordezkatuta daude, edozein unetan jar edo ken daitezkeenaren sentsazioa ematen dutenak, haietan agertzen den informazioa behin-behinekoa balitz bezala. Behinola artelanen euskarri izan ziren egitura sendo eta mardulak, artelan bilakatuta aurkezten zaizkigu —Organigrama, 2010—. Eta idulkiz betetako biltegiak berriz, erakusketa areto bilakatu dira bisitariaren ustekaberako, bertan aurkeztutako artelanekin zuzeneko elkarrizketa osatzen dutelarik; bai espazioak berak, eta baita espazioan metatutako objektuek ere, artistak burututako apropiazio bizi baten ondorioz.

Honela, erakusketa aretoan nintzelarik, bertan ibiltzen, lan batetik bestera mugituz, maiz nuen sentsazioa artistak ekoiztutako jolas batean barneratuta nenbilela. Non dago artelana eta artelana ez denaren arteko muga? Non Artiumen gisako instituzio batek eskaintzen duen egonkortasun sentsazioa? Halako espazio bateko erakusketa tradizional bat irakurtzeko garatu eta eraiki ditugun kodeak zalantzan jartzen dira, eta beraz, baita haien bidez egitera ohituak gauden interpretazioak ere. Batek pentsa dezake: non dago modu honetako erakusketa batek izan beharko lukeen seriotasuna? Baina seriotasuna, azken finean, ez al dago jakintzat eta emantzat ditugun arau eta kode guzti horiek zalantzan jartzeko gaitasunean? Izan ere, erakusketa ausart honek, erakusketa huts baten izaera baino, ia aurreko proiektu eta erakusketez elikatzen den ekoizpen artistiko baten forma du; eta hor datza bere freskotasuna eta grazia.


ibilbideak

Ibilbideak

Juan de Echevarría, Gustavo de Maeztu, Angel Olarte

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Desde el 15 de Mayo 2024
Al 26 de Enero 2025

argi-itzalak

Argi Itzalak

Jose Ramon Anda

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 17 de Mayo 2024
Al 23 de Marzo 2025

harria-urtu

Harria urtu

Victor Rios, Myriam Gesalaga

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

Desde el 15 de Noviembre 2024
Al 08 de Diciembre 2024

arthur-jafa

Arthur Jafa

Champ Lacombe galeria (Biarritz, Lapurdi)

Desde el 16 de Noviembre 2024
Al 16 de Enero 2025

epika

Epika

04 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 de Diciembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

artium-museoak-juncal-ballestin-artxiboa-plazaratu-du-artistaren-dokumentu-ondareari-buruzko-argitalpena

Artium Museoak 'Juncal Ballestín. Artxiboa' plazaratu du, artistaren dokumentu-ondareari buruzko argitalpena

| 3 de Diciembre 2024

Liburuan Juncal Ballestini buruzko eskuizkribuak eta testuak erreproduzitu dira, baita Marta Gonzálezekin batera bitxien diseinuan egindako lanei, diseinu grafikoari, espazio eszenikoari eta obra publikorako proiektuei buruzko dokumentazio grafiko zabala ere. Juncal Ballestín Artxiboa Anesvad Fundazioak Artium Museoari dohaintzan emandako artistaren ondarearen parte da.

kolono-europarrek-afrikan-lapurturiko-500-000-artelanak-itzultzeko-ariketa-nekeza

Kolono europarrek Afrikan lapurturiko 500.000 artelanak itzultzeko ariketa nekeza

02 de Dic. | Jenofa Berhokoirigoin [ARGIA.eus]

Azaroaren 4an itzuli die Frantziak benindarrei Katakle errege-aulkia, duela 132 urteko triskantzan frantses kolonoek lapurtu zietena. Memoriaren, aitortzaren eta ondare kulturalaren izenean, Europan zehar dituzten lapurtutako 500.000 objektuak berreskuratu nahi dituzte Afrikako herriek.

mugak-lausotuz

Mugak lausotuz

28 de Nov. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'Beyond Human Perception' | Artistak: Maria Castellanos eta Alberto Valverde. | Non: Hibridalab zentroan, Gasteizen. | Noiz arte: 2025eko urtarrilaren 17ra arte.

javier-perezen-un-pedazo-de-cielo-cristalizado-ren-zaharberritze-lanak-abiatu-ditu-artium-museoak

Javier Pérezen ‘Un pedazo de cielo cristalizado'-ren zaharberritze lanak abiatu ditu Artium Museoak

| 27 de Noviembre 2024

Javier Pérez (Bilbo, 1968), Artioum museoko obra enblematikoa garbitzeko eta berreskuratzeko lanak bertatik bertara ezagutzera hurbilduko da. Hain zuzen ere, esku-hartze horren esparruan, museoak hainbat jarduera antolatu ditu, esate baterako artistarekin topaketa bat, zaharberritze-prozesuaren aurkezpen bat eta Arabako Foru Aldundiko Zaharberritze Zerbitzuko eta museoko langileen arteko elkarrizketa bat.

noizko-ehuren-erakusketa-aretoa

Noizko EHUren erakusketa aretoa?

27 de Nov. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Hauteskundeak ditugu gaur EHUn, eta pozgarria da hautatu ahal izatea. Bozkatu ahal izan dudan guztietan hautagai bakarra izan denez, ez da benetako kanpaina seriorik egon; aurrekoarekin jarraitzeko joera nagusitu da, eta irakasleon artean ere pasibotasunez hartu izan da abagunea.

memoria-intimoaren-atlasa

Memoria intimoaren atlasa

21 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'joxerra melguizo. refugios-diarios (lerro galduak)' | Non: Artiumen, Gasteizen. | Noiz arte: 2025eko otsailaren 5era arte.

trump-gure-buruetan

Trump gure buruetan

21 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Donald Trumpek Estatu Batuetako hauteskundeak irabazi zituen egunean bertan, Arte Ederren Fakultateko ikasleak etorri zitzaizkigun graduazio ekitaldia eskatzera. Orduan konturatu nintzen zein hurbil daukagun pertsonaia hori boterera bultzatu duen gizartea.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).