artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Hankaz gora

'Entresaka' | Artista: Ibon Aranberri. | Datak: 2024ko apirilaren 26tik 2024ko irailaren 29ra. | Non: Artium, Gasteiz.

hankaz-gora
Ibon Aranberriren 'Entresaka' erakusketaren pieza bat, Artiumen. Arg/ ENDIKA PORTILLO - FOKU

21 Juin 2024 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Artiumeko aretoak azkenaldian izaera propioa hartzen ari direla dirudi, proposamen mota bakoitzari bere leku propioa eskaintzen baitzaio. Hala, euskal artistei eskainitako banakoak, lurrazpitik kanpo kokatzen den areto bakarrean eskaintzen dira. Lurrazpitik irten eta argia ikustearena, ikusgarritasunari loturiko metafora ere izan daitekeela pentsatzen dut maiz. Hain zuzen ere, espazio honen erabilerari orain dela urte batzuk eman baitzitzaion hasiera, Juncal Ballestinen banakoarekin, eta pixkanaka, hasiera hartatik, metaforarekin edo metaforarik gabe, eta ekintza txikien bidez bada ere, artista honen izenaren eta lanen ikusgarritasuna bermatzen ari da. Baina nahiz eta bertan erakusteko aukera izan duten artista guztiek ez duten halako ikusgarritasun faltarik izan, eskertzekoa da jakitea euskal artistek banakoak egiteko aukera duten espazio bat behintzat badagoela aurreikusia Euskal Herriko Arte Garaikidearen instituzio ofizialean. Azken hilabete hauetan Ibon Aranberrik izan du aretoa erabiltzeko aukera Entresaka erakusketarekin.

2023 amaieran Madrileko Reina Sofian inauguratu eta 2024ko martxoan amaitu zen banako erakusketaren bigarren kapitulu gisakoa da Artiumen apirilaren amaieran ireki zena. Hain zuzen ere, bi erakusketek artistaren lanen halako atzera begirakoa edo antologia izateko helburua izan dute, Aranberriren ibilbideko azken 30 urteetan zehar bidaiatuz. Hala, Artiumeko mostra osatzen duen lehen lanak —Disorder, 2007—, bi erakusketa hauen arteko banda funtzioa hartzen du, bietan partekatua eta erakutsia izan den lana izanik.

Reina Sofiako erakusketa ikusteko aukera izan ez badut ere, Artiumekoaz esan dezaket ezohiko proposamena dela, ironia eta umorea tartekatzen dituena, horiek euskal testuinguruarekiko keinu politekin uztartuz. Izan ere, Gasteizko erakusketarako aurkeztutako antologian, euskal testuinguruarekin zuzenean loturiko obra eta mostren inguruko proposamenak aukeratu baitira: hasi Basauriko Arizko Dorretxean oraindik gazte-gazte zela egindako erakusketaren arrastoetatik —Basauri, 1998—, eta aurten ekoiztutako Barrutik kanpora bideo laneraino luzatzen direnak, tartean, San Telmo, Dinamoa edo Artium berari lotzen zaizkion beste hainbat proposamen egonik. Hala, bere lanen aukeraketa honen bidez, euskal testuinguruko arte sistemari buruzko inguru-zarata isil eta zatikatu bat ere uzten du erakusketak.

Zenbait lan hormaren kontra daude, beste batzuk ordea, instituzioaren espazioak zeharkatzen dituzte aldez alde, baita erakusketa ezberdinak ere, instalazioen arauak kolokan jarriz. Artelanen alboan egon ohi diren txarteltxoak ere zeloz itsatsitako A4 tamainako orriez ordezkatuta daude, edozein unetan jar edo ken daitezkeenaren sentsazioa ematen dutenak, haietan agertzen den informazioa behin-behinekoa balitz bezala. Behinola artelanen euskarri izan ziren egitura sendo eta mardulak, artelan bilakatuta aurkezten zaizkigu —Organigrama, 2010—. Eta idulkiz betetako biltegiak berriz, erakusketa areto bilakatu dira bisitariaren ustekaberako, bertan aurkeztutako artelanekin zuzeneko elkarrizketa osatzen dutelarik; bai espazioak berak, eta baita espazioan metatutako objektuek ere, artistak burututako apropiazio bizi baten ondorioz.

Honela, erakusketa aretoan nintzelarik, bertan ibiltzen, lan batetik bestera mugituz, maiz nuen sentsazioa artistak ekoiztutako jolas batean barneratuta nenbilela. Non dago artelana eta artelana ez denaren arteko muga? Non Artiumen gisako instituzio batek eskaintzen duen egonkortasun sentsazioa? Halako espazio bateko erakusketa tradizional bat irakurtzeko garatu eta eraiki ditugun kodeak zalantzan jartzen dira, eta beraz, baita haien bidez egitera ohituak gauden interpretazioak ere. Batek pentsa dezake: non dago modu honetako erakusketa batek izan beharko lukeen seriotasuna? Baina seriotasuna, azken finean, ez al dago jakintzat eta emantzat ditugun arau eta kode guzti horiek zalantzan jartzeko gaitasunean? Izan ere, erakusketa ausart honek, erakusketa huts baten izaera baino, ia aurreko proiektu eta erakusketez elikatzen den ekoizpen artistiko baten forma du; eta hor datza bere freskotasuna eta grazia.


formatutik-kanpo

Formatutik kanpo

Exposition collective

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Du 31 Janvier 2025
Au 04 Mai 2025

monstrorum-historia

Monstrorum historia

Joan Fontcuberta

Kutxa Kultur Artegunea (Donostia, Gipuzkoa)

Du 21 Mars 2025
Au 29 Juin 2025

birika-bezain-elastikoa-erakusketa-ludikoa-ireki-dute-tabakaleran

'Birika bezain elastikoa' erakusketa ludikoa ireki dute Tabakaleran

17 Avr. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Anna Irina Russell artistak sortu du, prozesua haurrekin eta familia talde batekin egin ostean. Askotariko egitura puzgarriz bete dute aretoa, eta esplorazio ariketa kolektibo batera gonbidatu publikoa. 'Situ-akzioak' proiektuaren barruan aurkeztu dute.

helen-frankenthaler-araurik-gabeko-sei-hamarkada

Helen Frankenthaler: araurik gabeko sei hamarkada

16 Avr. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Artistak lorratza utzi zuen espresionismo abstraktuan. Haren 30 margolan eta hainbat eskultura biltzen dituen erakusketa zabaldu dute Guggenheim museoan. Frankenthalerren lanez gain, haren lagun izandako zenbait artistaren artelanak jarri dituzte ikusgai.

gernika-estalita

'Gernika', estalita?

15 Avr. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

2003ko otsailean, Nazio Batuen Erakundean gordetzen den Gernika koadroaren bertsioa oihal urdin baten bidez estali zuten, garai hartako AEBetako idazkari Colin Powellek Iraken kontrako gerraren hasiera iragartzeko. Lotsagabe aritu baziren ere, estalketak errudun konplexua adierazten zuen.

zazpi-atedun-tebas-hura-nork-eraiki-zuen

Zazpi atedun Tebas hura nork eraiki zuen?

15 Avr. | Enara Herranz [BERRIA.eus]

'Ardatza neurtuz' | Artistak: Ainara Elgoibar, Ainhoa Resano, Bego Anton, Estibaliz Sadaba Murgia, Eva G. Herrero, Isa Fernandez Reviriego, Leire Muñoz, Mafalda Salgueiro, Matilde Viegas, Nuria Cubas, Sandra Cuesta Aizkorbe, Susana Blasco. | Non: Orconera gunean, Barakaldon. | Noiz arte: ekainaren 29ra arte.

acconciren-eta-pregoren-arteko-lankidetza-eta-adiskidetasuna

Acconciren eta Pregoren arteko lankidetza eta adiskidetasuna

14 Avr. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Bilboko Guggenheim museoak elkarrekin aurkeztu ditu Vito Acconciren eta Sergio Prego artisten performance lanak, ‘You' erakusketan. Sei urtez lankide izan ziren bi sortzaileak, eta gorputzari eta arkitekturari buruzko jarrerak batzen ditu bien jardunak.

arabako-aldundiak-azkenean-ez-du-itxiko-amarika-aretoa

Arabako Aldundiak azkenean ez du itxiko Amarika aretoa

13 Avr. | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Arabako Aldundiak atzera egin du, eta ez du eraikiko ekintzailetza eta berrikuntza zentrorik Amarika erakusketa aretoa dagoen tokian. Amarica elkarteak erabakia txalotu du, eta kultur eragileen presioari esker izan dela azpimarratu.

euriari-begira

Euriari begira

12 Avr. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

INES MEDINA. Ikerketa analitiko-plastikoa (1978-1995) | Artista. Ines Medina. | Non. Artium museoan, Gasteizen. | Noiz arte. Ekainaren 1era arte.

gudaz-gaindiko-erroma

Gudaz gaindiko Erroma

11 Avr. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Erromatar inperioa modan dago. Orain dela hilabete batzuk, galdetegi batek erakutsi zuen gizonen kopuru handi batek maiz pentsatzen duela erromatar inperioan, batzuek egunero. Handik gutxira, Elon Muskek eztabaida piztu zuen Trumpen izendapenean, naziaren antz handiegia zuen agurra egin ostean, "agur erromatarra" zela adierazi zuenean. Interneten bilaketa txiki bat egin ostean, ez da zaila Vox alderdiko kideak erromatar armada gisa irudikatzen dituzten irudiak topatzea.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'Åöuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).