artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Udako erakusketa

'TOPALEKUAK' | Noiz arte: Urriaren 6ra arte. | Non: Tabakaleran, Donostian.

udako-erakusketa

18 de Septiembre 2024 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Uda bukaerak normalean halako impasse sentsazioak sortzen ditu. Zalantzarik gabe, amaiera une bat da markatzen duena: eguraldi onarena, oporrena, deskantsuarena… (gehienontzat behintzat). Baina amaiera orok bezala, hasiera bat ere badakar, zenbaitetan urte hasierarekin ere parekatzera iritsi daitekeena. Izan ere, eskolak, ikastaroek, eta, horiekin batera, asmo berriek ere lekua izaten baitute irailean. Erakusketei dagokienez ere, garai arraro xamarra izaten da. Udari begira, hark dakarren denbora libreari eta turistei zuzenduta proiektatzen baitira normalean instituzioetako erakusketarik esanguratsuenak, eta beraz, oporren, eguraldi onaren eta deskantsuaren amaierarekin batera ixten dira instituzio horietako areto nagusiak ere; kasu honetan ere, proiektu berriak prestatzen hasteko.

Donostia aldean, honekin batera beste fenomeno bat ere nagusitzen da irailean; ezin ahaztu Zinemaldia. Halako zabalkunde eta presentzia ikaragarria duen egitasmo batek kultur arlo osoa bereganatzen duela dirudi hilabete honetan, eta arte areto eta instituzio askotarikoei olatu ikaragarri horrekin igeri egitea besterik ez zaie tokatzen: batzuetan alde, eta besteetan kontra; estrategiarik eraginkorrena izan daitekeen horren bila, edo.

Horietako bat Tabakalera da. Gogoratzen dut, ireki eta gutxira, Rosa Barbaren banako zoragarri bat izan zela 2018an; aurrerago, Zine Ex izenburupeko bi edizio proposatu zituen nazioarteko zinema eta ikus-entzunezko esperimentalei begira; eta aurten, berriz, badirudi zinemari bizkar eman diola areto nagusiko proposamenak. Eta, egia esan, garai honetan, eta honi dagokionez, aire fresko gisara senti daiteke azalean —eta horretan diseinu grafikoaren kolore biziek ere laguntzen dute—.

Baina, izan, badu bere izateko arrazoia Topalekuak erakusketak; izan ere, urteko beste olatuaren gainean doa: Eduardo Txillidaren jaiotzaren mendeurrenarenean. Eta horrek airea pixka bat epeltzen du, instituzioak gaiaren inguruan proposatutako bigarren erakusketa baita urte berean.

Egia da erakusketa bakoitzak Txillidaren egitekoari beste erpin batetik heldu nahi izan diola: Laura Vallesek komisariatutako Larruak eta izurrak erakusketak eskulturen espazialtasuna zuen ardatz, eta Soledad Gutierrezen proposamena, berriz, naturarekin izan zezakeen erlaziora gehiago hurbiltzen da. Baina, azken finean, bi komisarioak kanpokoak izanik, erakusketak berak ere kanpotiko begirada batean erroturikoak izan dira; bereziki Txillidaren lanak izandako proiekzioan oinarrituak. Egia da, maiz, ikerketa-objektu baten gaineko begirada kritikoak errazagoak direla kanpoaldetik edo distantziatik egitea, baina zenbaitetan, gehiegizko distantziak xehetasunekiko galera ere ematen du, begirada kritikoak lausotuz. Agian aberasgarriagoa zatekeen, kasu honetan, kanpoko eta barneko begiradak osagarri gisara planteatuko zituzten erakusketen programazio bat.

Dena den, eta Gutierrezen proposamenari helduta, bisitatzeko erakusketa atsegina dela ezin daiteke ukatu. Eta, azpimarratzekoa da, bereziki, erakusketaren harrera espaziora sartu, eta eskuinetara gelditzen den aretoaren lehen zatia osatzen duten piezen arteko harmonia: Josu Bilbao, Christian Salablanca, Sheroanawe Hakihiiwe eta Txilidaren landareen irudien artean sortzen dena Juf kolektiboaren (Bea Ortega Botas eta Leto Ybarra) Sokasaltoa-ren erritmoan bilduta.

Bigarren aretoaren eraketa agian ez da lehenarena bezain fina, baina uraren eta haren erabilera sozialaren inguruan biltzen diren Elena Aitzkoaren eskultura pieza ederren eta Laia Estruchen instalazioaren arteko elkarrizketa aipagarria da. Dena den, kasu honetan, Txillidaren eskulturak bakartuta hautematen dira espazioan instalatuta dauden gainontzeko piezekiko.

Arratsalde-pasa joateko moduko erakusketa da, ikusteko arina, tarteka sorpresa eta pieza interesgarriak topatzeko aukera ematen duena. Eta hori hautematen zen erakustaretoan bisitatzera joan nintzenean ere; aspaldi ez bezala, adin guztietako bisitariak ikusi bainituen bertan, haurretatik hasi eta adinekoetaraino. Eta gustura ziruditen guztiek, bazirudielako bakoitzak, bere neurrian, zuzenean hitz egiten zion piezaren bat topatzen zuela.


bizitza-baten-isileko-lana

Bizitza baten isileko lana

Andreu Uriarteri

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 06 de Junio 2025
Al 20 de Julio 2025

nora-gondat-saritu-dute-hau-diseinu-lehiaketaren-zortzigarren-edizioan

Nora Gondat saritu dute HAU. Diseinu Lehiaketaren zortzigarren edizioan

| 13 de Junio 2025

Ontzitegia izan da edizio honetan tradizioa eta garaikidetasuna ongien uztartzeagatik aukeratutako objektua eta gaurtik aurrera, San Telmo Museoko gastrokultura gunean, ikusgai izango dira epaimahaiak aukeratutako 8 proiektuak; tartean, Nora Gondaten "BATU" irabazlea.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

12 de Jun. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 12 de Junio 2025

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

11 de Jun. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

05 de Jun. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

espazio-propio-bat

Espazio propio bat

05 de Jun. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

'Jostatuz, kontatu egiten dut ' | Artista: Mertxe Sueskun. | Non: Nafarroako Museoan (Iruñea). | Noiz arte: 2025eko irailaren 14ra arte.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).