artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Joxerra Melguizo artistaren azken hamarkadako ekoizpena ikusgai jarri du Artium museoak

Artista gasteiztarraren sormen prozesua bistaratu dute 'Refugios-diarios. Lerro galduak' erakusketan. Melguizok Ozetako estudioan sortu dituen ia mila lanez osatutako horma irudia da bildumako pieza nagusia.

joxerra-melguizo-artistaren-azken-hamarkadako-ekoizpena-ikusgai-jarri-du-artium-museoak
Joxerra Melguizo bere obretako batekin, gaur, Artiumen. JAIZKI FONTANEDA / FOKU

5 de Noviembre 2024 | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Hamabi urte pasatxo eman zituen Joxerra Melguizo artistak (Gasteiz, 1968) bere obra erakutsi gabe. Gertaera pertsonalek behartuta aldendu zen eguneroko lanetik, baina egiteko, bizitzeko eta lanean aritzeko beharrak itzularazi zuten bere pasiora duela hamar urte. Itzulera horretako sortze prozesua oparoa izan zen: marrazkiak, ohar koadernoak, oholaren gainean egindako margolanak, sinboloen alfabeto bat, forma abstraktuak, irudiak eta testuak osatu zituen, besteak beste, Ozetako (Araba) estudioan. Mila lan inguru pilatu zituen, gehienak zurezko panelen gainean margotuak —20, 50, 120 eta 190 zentimetroko panel karratuetan—; "antipaisaiak" dira, artistak esaten dien bezala. Sortze prozesu horren emaitza bildu du Artium museoak Refugios-diarios. Lerro galduak erakusketan. Otsailaren 9ra arte egongo da ikusgai.

"Sormen prozesuarekin zerikusi handia duen erakusketa da. Horregatik da eguneroko bat bezalakoa", azaldu du artistak. Izan ere, egindako lanaren emaitza ezin da definitu obra multzo bat bezala; sortze prozesu bat izan dela argitu du Melguizok, "eguneroko gertaerak aztertzeko eta artxibatzeko metodologia baten emaitza bat".

Prozesuari lotutako horma irudia

Erakusketako pieza nagusia, Egunerokoak, horma irudi handi bat da; formatu karratuko ohol gaineko 870 marrazkik, argazkik eta pinturak osatutako instalazioa. A3 aretoaren gela nagusiaren bi horma zabal hartzen ditu instalazioak. 30 metro luze eta lau metro garai da, etapiezak artistaren sortze eta aldaketa prozesu guztia laburbiltzen du. Denborazko linealtasun edo narratiba zehatzik ez du, baina bai "emozio, bizipen eta prozesuari lotutako alderdiekin zerikusia duten narrazioak", Enrique Martinez Goikoetxea komisarioaren hitzetan.

Pieza horrekin batera —edo haren osagarri—, lan prozesua bera erdigunean jarri du artistak beste obra batean, horma irudi erraldoia egitean sortutako hondakinekin gauzatu duena. Marrak izeneko lanean, margotzean kolore eremuak ezkutatzeko erabilitako zintak ikusgai jarri ditu Melguizok, kolore hondar eta guzti. Zinta horiek, orain, lerro aldrebesak dira, eta palinpsesto kromatiko bat osatzen dute. Lanerako erabilitako elementu horiek "automatismoan eta errepikapenean" sakontzen dutela azaldu du Martinezek, eta, hala, artistak aretoko hormetan islatu du bere lan prozesuak poesiatik eta obsesiotik edaten duena. Zinta horietako batzuek zazpi urtetik gora dituzte, eta erakusketako pieza osatzeko ia astebete eman du artistak. Emaitza, horra: bertikaltasun adina kolore dituen instalazio zabala.

Melguizoren obran barrenako ibilbidearen osagarri, haren lan giltzarri bat paratu dute Artiumen: Espazioaren neurria III. 1997an egindako pieza berreskuratu eta eguneratu du artistak erakusketarako —jatorrizkoa baino txikiagoa da—. Zurginek erabiltzen dituzten metroak katramilaturik ageri dira gela txiki batean, irudi ezberdinak dituzten bideo proiekzioekin lagunduta. Obra hori 1997an erakutsi zuen aurrenekoz Gasteizko Amarika aretoan, eta, ordutik, mundu osoko galeria eta aretoetatik bidaiatu du, arrakasta handiz. Orain arte nazioartean oihartzun handiena izan duen Melguizoren lana da.

Garaiarekin konprometitutako artista

Testuinguru sozialarekin eta politikoarekin konprometitutako artista da Melguizo. 1980ko hamarkadaren amaieran eta 1990eko hasieran finkatu zuen bere estiloa, Bilboko Arte Ederren Fakultatean ikasketak amaitu zituenean. Artista belaunaldi gazte baten konpromisoaren eraginpean jardun zuen, eta 1992tik 1996ra CM2 arte galeria martxan jarri zuen, Gasteizen, Carmen Lopez Castillo artistarekin eta Emilio Melguizo anaiarekin batera. Artista ugariren lanak ikusarazi zituzten bertan, eta aretoa ekintza artistiko eta sozial askoren erreferente bilakatu zen.

CM2 espazioaren artxiboaren lagin bat ere ikusgai dago orain Artiumen. Hainbat kartel, liburuxka, argazki eta prentsa ebakinek aukera ematen dute areto haren jarduera hobeto ezagutzeko. Han daude, besteak beste, Dora Salazar, Dolo Navas, Txaro Arrazola eta Juan Luiz Moraza artistek egindako obrekin antolatutako erakusketen irudiak. Erakusketaren komisarioaren hitzetan, "taldean lan egiteko bideak" erraztu zituen areto hark, "konspiratzeko sortua" izan baitzen.

Melguizoren beste bi obra ere paratu dituzte erakusketan: Paisaia, hautsitako beirazko leiho baten itxura duen hiru zatiz osatutako lana, 1995ekoa; eta Espazioaren neurria (lur-lerroa), pieza txikiez osatutako koadro zabala, 1996koa. Biak ala biak museoko bildumaren parte dira.


hilma-af-klint

Hilma af Klint

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 18 de Octubre 2024
Al 02 de Febrero 2025

paisaia-eta-aztarna

Paisaia eta aztarna

Alberto Ibañez

Portalea Kultur Etxea (Eibar, Gipuzkoa)

Desde el 13 de Diciembre 2024
Al 12 de Enero 2025

fernando-perezek-azkuna-zentroko-zuzendaritza-utzi-du

Fernando Perezek Azkuna zentroko zuzendaritza utzi du

13 de Dic. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Bilboko zentroak ohar bidez jakinarazi duenez, Perezek "borondatez" egin dio uko karguari. Dena den, hainbat komunikabidek azken asteotan aipatu dute tirabirak izan direla Bilboko Udalaren eta zentroko zuzendaritzaren artean.

rodriguez-eta-perez

Rodriguez eta Perez

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Perezek dimisioa eman zuen egunean entzun nuen Caixabank dela [espainiar] estatuan etxebizitza gehien dituen enpresa. Gure herrian, eta Guggenheim efektuaren ondorioz, balio propioak zituen alderdi baliotsua izatetik zerbitzuak elikatu behar dituen tresna ekonomiko izatera pasatu da kultura.

isilpeko-lapurreta

Isilpeko lapurreta

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Google irekitzerakoan zerrendatzen zaizkidan ausazko berrien artean agertu zitzaidan SER irratiarena: tentsioa omen dago Azkuna zentroko zuzendaritzaren eta Bilboko Udalaren artean La Caixa fundazioaren proiektu baten harira.

sorkuntzari-ate-irekiak-tabakaleran

Sorkuntzari ate irekiak, Tabakaleran

| 11 de Diciembre 2024

Tabakalerak sorkuntza sustatzeko egiten duen lana ezagutzeko aukera emango duen asteburuan murgiltzera gonbidatu nahi ditu herritarrak. Ate irekien jardunaldiak abenduaren 13an eta 14an izango dira eta, besteak beste, artisten estudioak, tailerrak, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzertuak izango dira.

epika

Epika

04 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 de Diciembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

artium-museoak-juncal-ballestin-artxiboa-plazaratu-du-artistaren-dokumentu-ondareari-buruzko-argitalpena

Artium Museoak 'Juncal Ballestín. Artxiboa' plazaratu du, artistaren dokumentu-ondareari buruzko argitalpena

| 3 de Diciembre 2024

Liburuan Juncal Ballestini buruzko eskuizkribuak eta testuak erreproduzitu dira, baita Marta Gonzálezekin batera bitxien diseinuan egindako lanei, diseinu grafikoari, espazio eszenikoari eta obra publikorako proiektuei buruzko dokumentazio grafiko zabala ere. Juncal Ballestín Artxiboa Anesvad Fundazioak Artium Museoari dohaintzan emandako artistaren ondarearen parte da.

kolono-europarrek-afrikan-lapurturiko-500-000-artelanak-itzultzeko-ariketa-nekeza

Kolono europarrek Afrikan lapurturiko 500.000 artelanak itzultzeko ariketa nekeza

02 de Dic. | Jenofa Berhokoirigoin [ARGIA.eus]

Azaroaren 4an itzuli die Frantziak benindarrei Katakle errege-aulkia, duela 132 urteko triskantzan frantses kolonoek lapurtu zietena. Memoriaren, aitortzaren eta ondare kulturalaren izenean, Europan zehar dituzten lapurtutako 500.000 objektuak berreskuratu nahi dituzte Afrikako herriek.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).