artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Harria eta lurra, Txillidaren lehen planoan

'Harri, Lurra, Huts' erakusketa aurkeztu dute Txillida Lekun. Lehen aldiz, ez dute burdinazko piezarik hautatu, eta harrizko eta lurrezko 50 eskultura inguru bildu dituzte Zabalaga baserrian.

harria-eta-lurra-txillidaren-lehen-planoan
'Harri, Lurra, Huts' erakusketako lan bat. JON URBE / FOKU

21 de Febrero 2025 | Urko Iridoy Alzekai [BERRIA.eus]

"Lehenengo aldiz, albo batera utzi dugu burdina Txillida Lekun". Eduardo Txillida burdinarekin eta altzairuarekin lotu izan da betidanik, material horiekin eginakbaitira haren eskulturarik famatuenak. Baina beste hainbat material ere probatu eta erabili zituen bere ibilbidean. Besteak beste, papera, bainabaita harria eta lurra ere. Azken bi horiek oinarri hartuta, 50 obra inguruko erakusketabat osatu dute, eta Txillida Lekun ikusgai jarri: Harri, Lurra, Huts. "Harriak eta lurrak merezi zuten protagonismoadute orain", esan du Estela Solana erakusketarenkomisarioak.

Erakusketak Zabalaga baserria du babesleku. Eduardo Txillida fundazioko zuzendari eta eskultorearen seme Luis Txillidak ilusio handiz aurkeztu du erakusketa: "Hemen dauden obra batzuk Txillida Lekuko kanpoaldetik ekarri dituzte baserrira. Eskulturek inguruarekin harremanetan egon behar dute, hala esaten zuen aitak, eta uste dut lekualdaketa honek sortutakoharremanaosointeresgarriadela, lehenagotik ikusi gabea, baserri barruanburdinazko lanak egon ohi dira eta". Eskultorearen semeak gehitu du kokaleku aldaketak harriaren indarra areagotzeko balio duela, eta handiagoak diruditela, gainera. "Lanen beste ikuspegi bat lortu dugu:beste begi batzuekin begiratzen diegu orain". Beheko solairuan harrizko eskulturak jarri dituzte,handiak; goian, nahiz eta harrizkoak ere badiren, lurrarekin egindakoak nagusitzen dira,txikiagoak.

Argiak ere garrantzihandia du Zabalaga baserriaren barruan. "Aita hona lehen aldiz sartu zenean, baserria oso gaizki zegoen. Teilatua erorita zeukan, zulo handi bat ere bazuen, eta, beraz,eguzki izpiak sartzen ziren. Hainbeste gustatu zitzaion argi hura, teilatua kristalezko zati batekin osatu baitzuen baserria berritzean", esan du Txillidak. Gaur egun ere, eguzki izpiak sartzen dira baserriko eremu zabalenean.

Solanak Txillidaren gaitasunak nabarmendu nahi izan ditu: "Eduardok oso ondo ezagutzen zituen material bakoitzaren bilakaera gaitasunak. Bazekien nola lan egin material bakoitzarekin,emaitza zein izango zen jakin gabe. Oso ezberdina da burdinarekin edo lurrarekin lan egitea, adibidez, baina Txillidak menperatzen zituen beharrezko teknikak". Erakusketaren nondik norakoak zehazteko, antolatzaileek aztergai izan duteeskultoreak nola erabili zuen harria. "Harriaren presentzia aldizkakoa da Txillidaren ibilbidean. Beheko solairuko harriak, handienak, 1990eko hamarkadan egindakoak dira, eta goikoak, berriz, harriarekin egindako lehenengo saiakerak dira".

Txamotaderitzo eskultoreakobra batzuk osatzeko erabilitako lur motari. "Lur biguna da txamota, baina, hala ere, obrarik txikienak 30 kilo pisatzen ditu. Hortik hasi, eta 200 kilokoak ere badira. Halakogarrantzirikez zaio inoiz eman lurrari Txillida Lekun", adierazi du komisarioak. Erakusketak hiru parte argi izan arren (Harria, Lurra eta Hutsa), haien arteko lotura nabarmendu dute antolatzaileek. Hain zuzen, lurrez egindako hainbat obra harriz egindakoen antzekoak dira, eta, hala, "zirkulu bat" osatzen dute denen artean.

Solanaren ustez, Hutsa da hiru zatietatik zailena. Solana: "Materia adierazgarria da bere kabuz, baina Hutsaaskoz pertsonalagoa da, misteriotsuagoa. Txillidaren ibilbidekomaterial eta obra guztietan antzeman daiteke hutsa, baina, oraingohonetan, alabastroa nabarmendu nahi izan dugu". 1963. urtean, Greziara joan zen Txillida, eta, han, alabastroa ezagutu. Hasiera-hasieratik liluratu zuen material horrek, argiak ematen dion koloreagatik.

Alabastroaren bitartez, Txillidak lortu zuen arkitekturarekin berriro adiskidetzea. "Alabastroari esker, Txillidak errazago irudikatu ahal izan zituen hutsuneak. Horren adibide dira Kandinskiri omenaldia eta Mendi huts obrak". Azkenhorren jarraipena Tindayako proiektua izan zen, hutsunearen irudikatzeetan handiena izango zena, baina eskultoreak gauzatu ezin izan zuena.

Harremanak estutuz

Eskultura batzuk Txillida Lekuko zelai zabaletan zeuden, baina beste batzuk kanpotik ekarri dituzte. "Hemen genituen obrez gain, maileguak jaso ditugu beste leku batzuetatik. Reina Sofia museotikjaso ditugu lan batzuk, eta Iberdrolako eta Santander bankuko bildumetatik beste hainbat. Horrez gain, bilduma pribatuetako obra batzukere laga dizkigute", azaldu du Txillida Lekuko zuzendari Mireia Massaguek. Inoiz erakutsi gabekohamar bat eskultura daude ikusgai erakusketan.

Museoekin ez ezikbeste hainbat erakunderekin ere harremanak estutzen jarraitzeko asmoa adierazi du Txillida Lekuko zuzendariak, eta Donostiako Musikene aipatu du, besteak beste. Horrez gain, Massaguek esan du Txillida Lekuko hezkuntza departamenduakhainbat ekitaldi antolatuko dituela. "Bisita gidatuez gain, beste hainbat gauza antolatuko ditugu natura eta artea elkartzen diren leku paregabe honetan".

Hain zuzen, Nausica Sanchez Txillida Lekuko hezkuntza arduradunak hitzaldi bat emango du martxoaren 13an, eta, martxoaren 22an, bestalde, meditazio klase bat emango dute Zabalaga baserrian. Azkenik, apirilaren 26an, zeramika tailer bat egingo dute. Elkarrizketan oinarritutako bisitak egingo dituzte egunero, 16:00etan.

Iazko balorazioa

Erakusketaren aurkezpenaz gain, 2024ko balorazio txiki bat ere egin nahi izan du Massaguek. "2024a, urteurrenaren urtea, oso trinkoa izan da, bizipenez beterikoa. Iaz 85.000 pertsona baino gehiago etorri ziren Txillida Lekura. 2019anberriro ireki zenetikbildutako daturik onenakdira. Horrez gain, urteurrenaren harira egindako ekinaldi guztiak kontuan hartuz, 500.000 parte hartzaile baino gehiago izan dira mundu zabalean". Oso ontzat jo du horiTxillida Lekuko lehendakariak, eta gehitu du eskultorearen lanetan sakondukodutela aurrerantzean ere.


ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 24 de Octubre 2025
Al 07 de Febrero 2026

bat-bon-a-tirer

BAT Bon à Tirer

Arte Ederren Fakultatea EHU (Leioa, Bizkaia)

Desde el 01 de Diciembre 2025
Al 12 de Diciembre 2025

puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

Desde el 22 de Noviembre 2025
Al 07 de Enero 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).