artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Haizea, ura eta sua gogoeta artistikorako funts gisa

Mikel Lertxundik 'Formatik haratago' erakusketa zabaldu du Durangoko Arte eta Historia Museoan. Eskulturak ez ezik, argazkiak, margolanak, marrazkiak eta ikus-entzunezkoak ere jarri ditu ikusgai, martxoaren 30era bitarte.

haizea-ura-eta-sua-gogoeta-artistikorako-funts-gisa
Mikel Lertxundi artista, bere hiru eskulturaren aurrean, Durangoko erakusketan. OSKAR MATXIN EDESA / FOKU

19 de Marzo 2025 | Garbiñe Ubeda [BERRIA.eus]

Mikel Lertxundik (Berriatua, Bizkaia, 1951) artearen munduan daraman mende erdia emankorra izan da: Euskal Herriko karrika eta plaza ugaritan aurki litezke haren kale eskulturak, bai eta atzerrian ere. Eskultura handiak egin ohi ditu, baina Durangoko Arte eta Historia Museoan Formatik haratago erakusketan batu dituen lanak txikiagoak eta "intimoagoak" dira, artistak bere lanen aurrean azaldu duenez. Eskulturak, margolanak, marrazkiak, argazkiak eta bideoak aurkituko ditu ikusleak bertan; denak ere, formaz harago doan muinaren harmonian. Muin hori zein den ulertzearren, egileak berak emandako zenbait gako datoz jarraian.

Harria, zura, burdina

Lertxundiren ibilbide osoa hiru material horien erlazioan dago oinarrituta. Harria, egurra eta burdina elementu espazialak dira harentzat, eta lotuta lantzen ditu beti, naturaren gainean gogoeta egiteko bidea eman izan dioten neurrian. "Hiru zirkunferentzia zentrokideren bidez deskribatuko nuke nik mundua: erdian, margo ilunenarekin, burdinazkoa, metal mota guztien ordezkari; haren gainean argiagoa, harrizkoa, ozeanoak hartzen dituena; eta, azkenik, landaretzak osatzen duena, hau da, zurak".

Airea, sua, ura

Hiru material horiek —harria, egurra eta burdina— haizearen, suaren eta uraren eszenatokiak ere badira Lertxundiren artean. Harria urari lotzen zaio: "Urak harria behar du egoteko, eta alderantziz bere hala da: harriak ura behar du, bera izateko". Burdinak, berriz, sua du beharrezko: "Sua mantentzeko, burdina behar da. Eta burdinak sua behar du burdina bihurtzeko". Haizea, azkenik, egurrarekin lotzen du Lertxundik: "Haizea landaredian dago, eta hor antzematen da, bestela ikusezina baita". Hiru elementuak eta hiru materialak batuz, artistak espazioa eta lurra jartzen ditu jolasean.

Denbora

Hortaz, elementuek lurrean —edo, zehazki, hiru materialetan— duten eragina hainbat modutan azaltzen da erakusketan. Argazkietan, esate baterako, elementu bakoitzaren ondorioak erretratatu ditu, hiruko sortatan betiere: harri biribilduak, errautsa eta orbela alde batetik, eta higadurak eragindako geruzak, arrakalak eta oxidazioa bestetik, uraren, suaren eta haizearen lekuko gisa. "Elementuen eragin hori nabaritzekotan, bitarteko bat behar dute: denbora". Alderantzira ere uler liteke, esan nahi baita, denbora subjektu gisa, bitarteko gisa baino gehiago: "Harrietako fosilak, zuhaitz enborren eraztunak, herdoila... Horiek guztiak denboraren arrastoa dira".

Mugimendua

Elementu bakoitzaren mugimenduari ere erreparatzen dio Lertxundik. Bakoitzak bere noranzkoa du: "Ura goitik behera doa, sua behetik gora beti, eta haizea horizontalean mugitzen da". Mugimendu eta noranzko hori margolan akrilikoetan ageri da garbi, baina baita bizpahiru eskulturatan ere, ikus-entzunezko elementuak txertatu baitizkie horretarako espresuki.

Oreka

"Materiak bere oreka behar du, baina elementuek ere elkarren arteko oreka behar dute". Orekak posizioarekin du zerikusia Lertxundien eskulturetan: "Lehenengo posizioan, oinarri bezala, harriak hartzen du tokia. Gero burdina dago. Burdina lotura da, eta indarra. Eta egurra orekatzera dator, forma borobilagoa, beroagoa eta sentsualagoa duelako. Elkar laguntzen ipintzen ditut hirurak, ez elkarrekin borrokan". Proportzioekin ere beste horrenbeste gertatzen dela esan du Lertxundik.

Atmosferak

Elementu bakoitzak badu bere atmosfera, eta horiek ere hiru koadroko sorta batean azaldu ditu Lertxundik. Kolore tonuen arabera antzematen da zein den zein. Atmosferen koadro bakoitzak elementu nagusi bana hartzen du, eta dagokion elementuaren pertzepzioari erreparatzen dio: "Nola sentitzen dugun hotza, hezetasuna edo beroa".

Abstrakzioa

"Inoiz ez dut errepikatu nahi izaten existitzen den gauza jakin bat; mezua desbideratu egingo litzateke-eta bestela. Egiten ditudan marrazki, zirriborro eta bozetoak abstraktuak dira, eta materiak bere nortasuna erakuts dezan egiten ditut beti". Artistak, finean, lurrak eta espazioak osatzen duten binomioa izaten du gogoan, horren "misterio eta zentzu guztia" azaltzeko xedez: "Hain zuzen, materia bizi delako espazioagatik".


bat-bon-a-tirer

BAT Bon à Tirer

Arte Ederren Fakultatea EHU (Leioa, Bizkaia)

Desde el 01 de Diciembre 2025
Al 12 de Diciembre 2025

maria-muriedas

Maria Muriedas

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 16 de Diciembre 2025
Al 08 de Febrero 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).