artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Lemoiz

'ESCALA 1:1' | Artista: Ixone Sadaba. | Non: Azkuna zentroan, Bilbon. | Noiz arte: Apirilaren 27ra arte.

lemoiz
'Escala 1:1' erakusketako irudi bat. MIKEL MARTINEZ DE TRESPUENTES / FOKU

27 de Marzo 2025 | Enara Herranz [BERRIA.eus]

Baliabide erraza da testuak besteen esanekin hastea, baina beti dagoenez norbait gauzak norberak baino hobeto hausnartu eta adierazi dituenik, Georges Didi-Huberman pentsalari eta arte historialariaren aipu eder batekin —edo haren erdipurdiko itzulpenarekin— emango diot hasiera nireari: "Ezin da irudiaren eta errealaren arteko harremanaz hitz egin sute moduko bati buruz hitz egin gabe. Beraz, ezin da irudiei buruz hitz egin errautsei buruz hitz egin gabe. Hilkor gaixoek euren dardarak (desirak edo beldurrak eragindakoak) eta kiskaltzeak erregistratzeko sortzen duten horren parte dira irudiak". Ixone Sadabaren Escala 1:1 erakusketa errealaz —Lemoizko (Bizkaia) zentral nuklearraz, bere minez eta aukerez— ari zaigu; baina irudiaz ere bai, bere forma askotarikoez eta erabilera makurrez, alegia.

Artelan bakoitzak argazkiarekin harremanetan jartzeko modu ezberdin bat aktibatzen du, baina denetan atzeman daiteke argazkilaritza bera, gailu eta bitarteko gisa, zalantzan jartzeko asmoa. Aretoaren lehenengo eremuaren albo batean eskulturarekin jolasten diren pieza batzuk aurkituko ditugu, eta 1974an zentralaren eraikuntza lanak gainbegiratzeko ezarri zen behatokiaren berreraikitze bat bestean —zer da ba boterea, ezpada goitik begira egotea?—. Bi hauen artean artxibo kaxa batzuk kokatu dira, eta ondoan, hauetan arakatzen hasteko gonbita: kotoizko hiru eskularru pare. Argazki digital gordinak daude bertan, artifizio edo efektismorik gabeak —baina sentsibilitatez eginak—, erreportajearen estetikatik hurbil. Plano orokor eta handien bitartez zentrala inguratzen duen paisaia, haren perimetro gotortua eta aldiri desolatuak erretratatu ditu Sadabak, eta horrekin batera, bizitza bera, Historia eta bere mamuak. Plano hurbilagoen bidez, berriz, zirrikituetan eta antza garrantzirik gabeko xehetasunetan pausatu du begirada —inguruneko landareetan, lurrean metatutako hautsean—. Emaitza estetiko soila bilatu du artistak, iradokitzaileagoa noiz edo noiz, baina aseptikoa eta hotza oro har.

Begirada analitiko eta itxuraz neutral honekin lotuta uler daiteke agian argazkiak, ohikoa den moduan, horman ez itsasteko hautua. Keinu honek behaketa beste modu batera egitera behartzen gaitu, begirada zorroztera, prozesuan aktiboki inplikatzera; artxibo arrotz batean nola, eskuekin ikusi eta errelato propio bat sortzera. Muntaketa mota honek artxiboaren iruditeria dakar gogora, baina argazki guztiak 2021etik 2024ra bitartean atera zituen artistak, eta ez dugu artxibo dokumenturik edo argazki zaharrik aurkituko hauen artean, Iberduero enpresak bere garaian prozesu arkitektonikoa erregistratzeko egin zituenak izan ezik. Dena den, Sadabak ez ditu azken hauek zuzenean erreproduzitu; aitzitik, argazkien argazkiak dira erakusketara ekarri dituenak, haien jatorrizko testuinguruan. Hots, enpresaren album edo irudi artxiboan bertan. Honela, argazki teknikoari egozten zaion neutraltasuna gezurtatu eta haren izaera politikoa agerian uzten du artistak, argazkilaritzaren erabileren eta honek boterearekin duen harremanaren inguruko eztabaida posible bati bide emanez.

Argazkigintzaren eta etikaren inguruko harremanari buruz hausnartu zuen Judith Butlerrek Frames of War: When Is Life Grievable? liburuan, eta, bertan planteatutakoak Sadabaren beste proiektu batzuetan askoz ere agerikoagoak diren arren, oharkabean igaro daitekeen keinu fotografiko honetan ere sumatu daitezke nolabait. Butlerrek azaltzen duenez, mundua marko zehatz batzuen arabera antzeman eta interpretatzen dugu, eta marko horiek "politikaz gainezka" daude. Egoera bat aurkezten —markoztatzen— zaigun moduakegoera horren inguruko ondorio eta interpretazio zehatz batera eramango gaitu, eta honekin, erantzun afektibo konkretu batera. Argazkilaritza, bere adierazpenik objektiboenean ere, botere eragiketa horren parte da. Badago engainu honi aurre egiteko modu bat, ordea, eta horixe egiten du artistak argazki hauek era berezi honetan berreskuratuta: markoa markoztatu.

Argazki hauek sortzen duten distantzia emozionalak erakusketari izena ematen dion instalazioaren handitasunarekin kontrastatzen du. Horman eskala naturalean proiektatutako argazkien segidak panoramika zatikatu bat osatzen du, baina 1:1 eskalak —artistak badaki—huts egiten du gauzapenean. Konposizioak irudia luzatzen du, paisaiaren elementuak errepikatu egiten dira eta beste batzuk gainjartzen, eta tenkatze horretan hausten da ilusioa. Dena den, aipatutako argazkien izaera analitikoaren aldean, instalazio honek Lemoizen eskala —material, diskurtsibo, historiko— neurtezinaren aurrean uzkurtzera garamatza, bertan murgiltzera. Nirihau gertatu zitzaidan: zarata zegoen gelan baina ez nuen ezer aditzen, jendea zegoen aretoan baina bakar-bakarrik nengoen.


sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 17 de Octubre 2025
Al 01 de Febrero 2026

latires

Latires

Nisa Goiburu

Cristina Enea fundazioa (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 03 de Octubre 2025
Al 08 de Diciembre 2025

zein-da-b-plana

Zein da B plana?

Gérard Deschamps

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

Desde el 05 de Julio 2025
Al 31 de Octubre 2025

ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 24 de Octubre 2025
Al 07 de Febrero 2026

maitasun-batala

Maitasun batalá

Exposición colectiva

Aire galeria (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 12 de Septiembre 2025
Al 31 de Octubre 2025

intimitatearen-ikuskizuna-edo-artea

Intimitatearen ikuskizuna edo artea

16 de Oct. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Bukatu berria da Gasteizko Montehermoso kultur zentroan uda guztian ikusgai egon den Abel Azkona artistaren Monumentu bat familiari erakusketa.

zentzuen-konstelazioa

Zentzuen konstelazioa

16 de Oct. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Ahanzturaren aurka. Omenaldiak eta eskaintzak | Artista: Angel Bados. | Non: Carreras Mugica galerian, Bilbon. | Noiz arte: Abenduaren 6ra arte.

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

14 de Oct. | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

zas-kulturrek-interakzioak-en-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

ZAS Kulturrek Interakzioak-en bigarren edizioa aurkeztu du

| 14 de Octubre 2025

Arabako sortzaileekin egindako urteko elkarrizketa-zikloaren bigarren edizio gisa Montehermoso Kulturunera itzultzen da, Zas Kulturren eskutik. Formatu argi eta hurbila proposatu nahi izan du: tokiko artisten lanaz, testuinguruez eta lan-moduez aritzea, entzutea ardatz hartuta, publikoaren galderekin eta artxiborako eta hedapen bateraturako grabazioarekin.

joelle-tuerlinckx-eta-artium-museoak-gorriz-bermargotu-dute-artista-belgikarraren-a-legal-museal-tag-58-m-obra-palestinarekiko-elkartasunean

Joëlle Tuerlinckx eta Artium Museoak gorriz bermargotu dute artista belgikarraren 'A LEGAL MUSEAL TAG 58 M' obra, palestinarekiko elkartasunean

| 9 de Octubre 2025

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, gorriz bermargotu du gaur goizean A LEGAL MUSEAL TAG 58 m (2017 remake 2024) lana, Joëlle Tuerlinckx (Brusela, 1958) artista belgikarrak El caso de l(a casa) museo(a) erakusketako (museoak 2024ko azaroa eta 2025eko apirila bitartean eskaini ziona) marra zuria. Ekintza hau Tuerlinckxek egindako proposamen bati erantzuten dio, Israelek Gazako palestinarren giza eskubideak sistematikoki urratzen dituela salatzeko.

iruditeria-berriak

Iruditeria berriak

09 de Oct. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

dotore-aritzea-edo-zerbait-esatea

Dotore aritzea edo zerbait esatea

09 de Oct. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Eliza baten aurretik igarotzen ari nintzela, haren historia eta ezaugarriak azaltzen zituen panel bat aurrean zuela ikusita, irakurtzera hurbildu nintzen.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).