artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Zazpi atedun Tebas hura nork eraiki zuen?

'Ardatza neurtuz' | Artistak: Ainara Elgoibar, Ainhoa Resano, Bego Anton, Estibaliz Sadaba Murgia, Eva G. Herrero, Isa Fernandez Reviriego, Leire Muñoz, Mafalda Salgueiro, Matilde Viegas, Nuria Cubas, Sandra Cuesta Aizkorbe, Susana Blasco. | Non: Orconera gunean, Barakaldon. | Noiz arte: ekainaren 29ra arte.

zazpi-atedun-tebas-hura-nork-eraiki-zuen
'Ardatza neurtuz' erakusketako lanetako batzuk, Barakaldoko Orconera gunean. MIKEL MARTINEZ DE TRESPUENTES / FOKU

15 de Abril 2025 | Enara Herranz [BERRIA.eus]

Pascual Marin argazkilariak Euskal Herriko hainbat industriabururen enkarguz lantegi hutsak, gizon trajedunak eta makina orbangabeak erretratatzen zituen bitartean, fabrikako beharginek, objektuen atzetik, oihal zuri bati heltzen zioten: teknologia bere horretan azaltzeko, makineria bere testuingurutik isolatuko zuen hondo neutro bat sortu beharra zegoen. Margo zuriarekin ezabatzen zituen gero langileen presentziaren aztarnak. Mostra osatzen duten artelanak argazki hauei bizkar emanez kokatu dira, eta, behin sarrera zeharkatuta, bira egitera behartu eta Marinen lanen atzealde zurira begira jartzen gaituzte. Oihal koloregabe horien atzean gordetako keinuen bilduma gisa har daiteke, beraz, Ardatza neurtuz.

Orconera-Lutxana Eusko Jaurlaritzaren industria-ondare higigarriaren gordailua da, eta honi atxikita eraiki den pabiloi berrian kokatzen da erakusketa, Barakaldoko Lutxana auzoan. Bilduma honekin elkarrizketan sortu da mostra, bere hutsune eta absentzien klase eta genero irakurketa batetik, alegia. Emakumeek industrian egindako ekarpena ikusarazteko helburua egotzi zaion arren, auziari buruzko ikuspuntu konplexu eta zabalagoa da hemen Tamara Garcia Iglesias erakusketaren komisarioak proposatzen duena. Lanaren eta bere irudikapenaren, beharrak gure keinuak zeharkatzen dituen moduen, eta iragan industrialaren narratiben inguruko hausnarketak dakartza erdigunera, besteak beste.

Marinen argazkien fetitxismo mekanikoa eguneratzen du Ainara Elgoibarren filmak, kameraren bidez motorraren kurba eta distirak sentsualki laztanduz. Salbuespena da, ordea, gainontzeko artelanek gorputza —eta honen eta lanaren arteko harreman gatazkatsua— baitute ardatz; hala nola Susana Blascoren eskalaz kanpoko esku erraldoi futuristak (Fijarse en el detalle), edo zaintza lanen auziari zorrotz heltzen dion Estibaliz Sadabaren Etxeko Iraultzak pieza kritiko eta erreferentziaz beteak.

Eva G. Herrerok, itsaski-biltzaileen memoria korporaletik abiatuta, etengabe makurtzen diren emakumeen argazkiak bildu ditu Párrafo del gesto keinu-katalogoan: arropa eskegi, umeei eutsi, garbitu, jaso. Ainhoa Resanok, bestalde, Purificacion Bengoetxeak Telefonica enpresan lan egiteko gainditu behar izan zuen proba errepikatzera gonbidatzen gaitu La medida del Brazo-n: zabaldu besoak. Makinaren neurriak zehazten zuen langilearen gutxieneko beso-hedadura, eta ez alderantziz. Mafalda Salgueiroren obrak ere gorputza behartzera garamatza, behatxulo batetik makurtuta begira baino ezin baita bere Amasando o mundo animazioa ikusi, zaintza lanen ikusgarritasun ezaren erakusle.

Bego Antonen piezaren antzera, ekoizpen-sistemari berezkoa zaion seriazioarekin eta errepikapenarekin lotu daitezkeen obrak ere badaude, eta horrek dakarren nekea transmititzen digu Leire Muñozek Lo posible bideo-lan hunkigarrian izotz bloke bat akitu arte altxatuaz. Lan mota ezberdinekin lotzen gaitu, berriz, Matilde Viegasen Ás Mâos esku maiztuen bildumak, edo Nuria Cubasen Ana y Kazuyo eta Viernes 4, Martes 8 film laburrek, ahizparen prozesu artistikoa eta harrobi bateko langile baten jarduna aurrez aurre jarriz. Sandra Cuestaren Bolumena proposamena da agian ulertzen zailena, eta espazioa hartu, hartzen duen arren, badirudi obrak ez duela bere lekua ondo aurkitu. Aipatu lanetako asko soinudunak dira, baina Isa Fernandezen Mecánica clara da berez soinu-artelan bakarra, industria-ondare ez-materialaren dimentsio ahaztu bat berrasmatzen duena: erritmoa, melodia, tempoa.

Industriari erreferentzia esplizitua egin ala ez, eraikin honek gogora ekartzen duen memoriarekin elkarrizketan daude artelan denak; eta pieza bakoitza auziari sentsibilitate ezberdin batetik hurbiltzen zaion arren, hartu-eman etengabe bat dago haien artean. Denek gehitzen diote esanahi geruza berri bat besteari. Jolas polit bat ezartzen da, gainera, ikusgarritasunaren ideiarekin. Izan ere, bolumen handiko joko modularrak sortzen dituzten eta pabiloiaren espazio zabala betetzen duten egitura beltzetan kokatu dira obrak, baina hauek ezarri diren moduak —alboz edo bizkarrez— ez digu sarreratik ezer antzematen uzten. Ez beti, baina batzuetan hurbildu beharra dago ikusteko.

Mostraren helburua gorputza erdigunean kokatzea izan den heinean, interesgarria da gure ingurura begiratu eta orain arte hau nola irudikatu den aztertzea. Izan ere, badago Barakaldon bertan, Elkano kalea eta Herriko Plaza lotzen dituen bidegurutzean, eskultura terrible bat; altzairu eta brontzezko zazpi metroko erraldoi bat: El coloso. Monumento a la industria. Egikera klasizistako gizon biluzi eta gihartsu bat irudikatzen du, idealizatua guztiz, mailu bat heroikoki astintzen. Ezagutzen duenak —kontzienteki edo ez— badaki; hau da Barakaldon, gaur-gaurkoz, industriaren eskultura unibertsala, garai oso baten pertsonifikazio eta ikur erabatekoa. Irudi honek, ordea, Marinen margo zuriak bezala, hutsune bat sortzen du, eta bizipen zehatz batzuk estaltzen ditu. Hutsune horren zati bat da Ardatza neurtuz.

ardatza-neurtuz

Ardatza neurtuz

Exposición colectiva

Orconera-Lutxana (Barakaldo, Bizkaia)

Desde el 08 de Abril 2025
Al 29 de Junio 2025


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 25 de Enero 2026

alegiak

Alegiak

Félix María de Samaniego, Daniel Tamayo

Bilboko Arte Ederren Museoa (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 18 de Febrero 2025
Al 15 de Junio 2025

testimoniar-el-paisaje

Testimoniar el paisaje

Luis Garrido

Gustavo de Maeztu (Lizarra, Nafarroa)

Desde el 14 de Marzo 2025
Al 04 de Mayo 2025

gure-arte-koloniala

Gure arte koloniala

18 de Abr. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Aste honetan Azpeitiko Soreasu elizan dagoen Bakardadearen kaperaren inguruan udalak eta Aranzadik 2019an argitaratu zuten liburuxka bat irakurri dut. Nicolas Saez de Elola kapitainaren hil-kapera da hori, Gipuzkoako Errenazimentuko eredu bikaina.

birika-bezain-elastikoa-erakusketa-ludikoa-ireki-dute-tabakaleran

'Birika bezain elastikoa' erakusketa ludikoa ireki dute Tabakaleran

17 de Abr. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Anna Irina Russell artistak sortu du, prozesua haurrekin eta familia talde batekin egin ostean. Askotariko egitura puzgarriz bete dute aretoa, eta esplorazio ariketa kolektibo batera gonbidatu publikoa. 'Situ-akzioak' proiektuaren barruan aurkeztu dute.

helen-frankenthaler-araurik-gabeko-sei-hamarkada

Helen Frankenthaler: araurik gabeko sei hamarkada

16 de Abr. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Artistak lorratza utzi zuen espresionismo abstraktuan. Haren 30 margolan eta hainbat eskultura biltzen dituen erakusketa zabaldu dute Guggenheim museoan. Frankenthalerren lanez gain, haren lagun izandako zenbait artistaren artelanak jarri dituzte ikusgai.

gernika-estalita

'Gernika', estalita?

15 de Abr. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

2003ko otsailean, Nazio Batuen Erakundean gordetzen den Gernika koadroaren bertsioa oihal urdin baten bidez estali zuten, garai hartako AEBetako idazkari Colin Powellek Iraken kontrako gerraren hasiera iragartzeko. Lotsagabe aritu baziren ere, estalketak errudun konplexua adierazten zuen.

acconciren-eta-pregoren-arteko-lankidetza-eta-adiskidetasuna

Acconciren eta Pregoren arteko lankidetza eta adiskidetasuna

14 de Abr. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Bilboko Guggenheim museoak elkarrekin aurkeztu ditu Vito Acconciren eta Sergio Prego artisten performance lanak, ‘You' erakusketan. Sei urtez lankide izan ziren bi sortzaileak, eta gorputzari eta arkitekturari buruzko jarrerak batzen ditu bien jardunak.

arabako-aldundiak-azkenean-ez-du-itxiko-amarika-aretoa

Arabako Aldundiak azkenean ez du itxiko Amarika aretoa

13 de Abr. | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Arabako Aldundiak atzera egin du, eta ez du eraikiko ekintzailetza eta berrikuntza zentrorik Amarika erakusketa aretoa dagoen tokian. Amarica elkarteak erabakia txalotu du, eta kultur eragileen presioari esker izan dela azpimarratu.

euriari-begira

Euriari begira

12 de Abr. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

INES MEDINA. Ikerketa analitiko-plastikoa (1978-1995) | Artista. Ines Medina. | Non. Artium museoan, Gasteizen. | Noiz arte. Ekainaren 1era arte.

gudaz-gaindiko-erroma

Gudaz gaindiko Erroma

11 de Abr. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Erromatar inperioa modan dago. Orain dela hilabete batzuk, galdetegi batek erakutsi zuen gizonen kopuru handi batek maiz pentsatzen duela erromatar inperioan, batzuek egunero. Handik gutxira, Elon Muskek eztabaida piztu zuen Trumpen izendapenean, naziaren antz handiegia zuen agurra egin ostean, "agur erromatarra" zela adierazi zuenean. Interneten bilaketa txiki bat egin ostean, ez da zaila Vox alderdiko kideak erromatar armada gisa irudikatzen dituzten irudiak topatzea.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).