artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Zazpi atedun Tebas hura nork eraiki zuen?

'Ardatza neurtuz' | Artistak: Ainara Elgoibar, Ainhoa Resano, Bego Anton, Estibaliz Sadaba Murgia, Eva G. Herrero, Isa Fernandez Reviriego, Leire Muñoz, Mafalda Salgueiro, Matilde Viegas, Nuria Cubas, Sandra Cuesta Aizkorbe, Susana Blasco. | Non: Orconera gunean, Barakaldon. | Noiz arte: ekainaren 29ra arte.

zazpi-atedun-tebas-hura-nork-eraiki-zuen
'Ardatza neurtuz' erakusketako lanetako batzuk, Barakaldoko Orconera gunean. MIKEL MARTINEZ DE TRESPUENTES / FOKU

15 de Abril 2025 | Enara Herranz [BERRIA.eus]

Pascual Marin argazkilariak Euskal Herriko hainbat industriabururen enkarguz lantegi hutsak, gizon trajedunak eta makina orbangabeak erretratatzen zituen bitartean, fabrikako beharginek, objektuen atzetik, oihal zuri bati heltzen zioten: teknologia bere horretan azaltzeko, makineria bere testuingurutik isolatuko zuen hondo neutro bat sortu beharra zegoen. Margo zuriarekin ezabatzen zituen gero langileen presentziaren aztarnak. Mostra osatzen duten artelanak argazki hauei bizkar emanez kokatu dira, eta, behin sarrera zeharkatuta, bira egitera behartu eta Marinen lanen atzealde zurira begira jartzen gaituzte. Oihal koloregabe horien atzean gordetako keinuen bilduma gisa har daiteke, beraz, Ardatza neurtuz.

Orconera-Lutxana Eusko Jaurlaritzaren industria-ondare higigarriaren gordailua da, eta honi atxikita eraiki den pabiloi berrian kokatzen da erakusketa, Barakaldoko Lutxana auzoan. Bilduma honekin elkarrizketan sortu da mostra, bere hutsune eta absentzien klase eta genero irakurketa batetik, alegia. Emakumeek industrian egindako ekarpena ikusarazteko helburua egotzi zaion arren, auziari buruzko ikuspuntu konplexu eta zabalagoa da hemen Tamara Garcia Iglesias erakusketaren komisarioak proposatzen duena. Lanaren eta bere irudikapenaren, beharrak gure keinuak zeharkatzen dituen moduen, eta iragan industrialaren narratiben inguruko hausnarketak dakartza erdigunera, besteak beste.

Marinen argazkien fetitxismo mekanikoa eguneratzen du Ainara Elgoibarren filmak, kameraren bidez motorraren kurba eta distirak sentsualki laztanduz. Salbuespena da, ordea, gainontzeko artelanek gorputza —eta honen eta lanaren arteko harreman gatazkatsua— baitute ardatz; hala nola Susana Blascoren eskalaz kanpoko esku erraldoi futuristak (Fijarse en el detalle), edo zaintza lanen auziari zorrotz heltzen dion Estibaliz Sadabaren Etxeko Iraultzak pieza kritiko eta erreferentziaz beteak.

Eva G. Herrerok, itsaski-biltzaileen memoria korporaletik abiatuta, etengabe makurtzen diren emakumeen argazkiak bildu ditu Párrafo del gesto keinu-katalogoan: arropa eskegi, umeei eutsi, garbitu, jaso. Ainhoa Resanok, bestalde, Purificacion Bengoetxeak Telefonica enpresan lan egiteko gainditu behar izan zuen proba errepikatzera gonbidatzen gaitu La medida del Brazo-n: zabaldu besoak. Makinaren neurriak zehazten zuen langilearen gutxieneko beso-hedadura, eta ez alderantziz. Mafalda Salgueiroren obrak ere gorputza behartzera garamatza, behatxulo batetik makurtuta begira baino ezin baita bere Amasando o mundo animazioa ikusi, zaintza lanen ikusgarritasun ezaren erakusle.

Bego Antonen piezaren antzera, ekoizpen-sistemari berezkoa zaion seriazioarekin eta errepikapenarekin lotu daitezkeen obrak ere badaude, eta horrek dakarren nekea transmititzen digu Leire Muñozek Lo posible bideo-lan hunkigarrian izotz bloke bat akitu arte altxatuaz. Lan mota ezberdinekin lotzen gaitu, berriz, Matilde Viegasen Ás Mâos esku maiztuen bildumak, edo Nuria Cubasen Ana y Kazuyo eta Viernes 4, Martes 8 film laburrek, ahizparen prozesu artistikoa eta harrobi bateko langile baten jarduna aurrez aurre jarriz. Sandra Cuestaren Bolumena proposamena da agian ulertzen zailena, eta espazioa hartu, hartzen duen arren, badirudi obrak ez duela bere lekua ondo aurkitu. Aipatu lanetako asko soinudunak dira, baina Isa Fernandezen Mecánica clara da berez soinu-artelan bakarra, industria-ondare ez-materialaren dimentsio ahaztu bat berrasmatzen duena: erritmoa, melodia, tempoa.

Industriari erreferentzia esplizitua egin ala ez, eraikin honek gogora ekartzen duen memoriarekin elkarrizketan daude artelan denak; eta pieza bakoitza auziari sentsibilitate ezberdin batetik hurbiltzen zaion arren, hartu-eman etengabe bat dago haien artean. Denek gehitzen diote esanahi geruza berri bat besteari. Jolas polit bat ezartzen da, gainera, ikusgarritasunaren ideiarekin. Izan ere, bolumen handiko joko modularrak sortzen dituzten eta pabiloiaren espazio zabala betetzen duten egitura beltzetan kokatu dira obrak, baina hauek ezarri diren moduak —alboz edo bizkarrez— ez digu sarreratik ezer antzematen uzten. Ez beti, baina batzuetan hurbildu beharra dago ikusteko.

Mostraren helburua gorputza erdigunean kokatzea izan den heinean, interesgarria da gure ingurura begiratu eta orain arte hau nola irudikatu den aztertzea. Izan ere, badago Barakaldon bertan, Elkano kalea eta Herriko Plaza lotzen dituen bidegurutzean, eskultura terrible bat; altzairu eta brontzezko zazpi metroko erraldoi bat: El coloso. Monumento a la industria. Egikera klasizistako gizon biluzi eta gihartsu bat irudikatzen du, idealizatua guztiz, mailu bat heroikoki astintzen. Ezagutzen duenak —kontzienteki edo ez— badaki; hau da Barakaldon, gaur-gaurkoz, industriaren eskultura unibertsala, garai oso baten pertsonifikazio eta ikur erabatekoa. Irudi honek, ordea, Marinen margo zuriak bezala, hutsune bat sortzen du, eta bizipen zehatz batzuk estaltzen ditu. Hutsune horren zati bat da Ardatza neurtuz.

ardatza-neurtuz

Ardatza neurtuz

Exposición colectiva

Orconera-Lutxana (Barakaldo, Bizkaia)

Desde el 08 de Abril 2025
Al 29 de Junio 2025


mute-track

Mute Track

Bianca Hlywa

Atoi (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 20 de Septiembre 2025
Al 24 de Octubre 2025

irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 25 de Enero 2026

pintamonas

Pintamonas

Zaragüeta

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 10 de Octubre 2025
Al 22 de Febrero 2026

beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 15 de Octubre 2025
Al 01 de Marzo 2026

intimitatearen-ikuskizuna-edo-artea

Intimitatearen ikuskizuna edo artea

16 de Oct. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Bukatu berria da Gasteizko Montehermoso kultur zentroan uda guztian ikusgai egon den Abel Azkona artistaren Monumentu bat familiari erakusketa.

zentzuen-konstelazioa

Zentzuen konstelazioa

16 de Oct. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Ahanzturaren aurka. Omenaldiak eta eskaintzak | Artista: Angel Bados. | Non: Carreras Mugica galerian, Bilbon. | Noiz arte: Abenduaren 6ra arte.

25-000-kilometroko-bidaia-135-argazkitan

25.000 kilometroko bidaia 135 argazkitan

14 de Oct. | Garazi Izagirre Aiestaran [BERRIA.eus]

Jose Manuel Juan Soto argazkilariak 'Landa arrazionalismoa' erakusketa aurkeztu du Donostiako San Telmo museoan. Frankismo garaian sortutako 200 herritako arkitektura bildu du, eta ikusgai egongo da gaurtik azaroaren 23ra bitarte.

zas-kulturrek-interakzioak-en-bigarren-edizioa-aurkeztu-du

ZAS Kulturrek Interakzioak-en bigarren edizioa aurkeztu du

| 14 de Octubre 2025

Arabako sortzaileekin egindako urteko elkarrizketa-zikloaren bigarren edizio gisa Montehermoso Kulturunera itzultzen da, Zas Kulturren eskutik. Formatu argi eta hurbila proposatu nahi izan du: tokiko artisten lanaz, testuinguruez eta lan-moduez aritzea, entzutea ardatz hartuta, publikoaren galderekin eta artxiborako eta hedapen bateraturako grabazioarekin.

joelle-tuerlinckx-eta-artium-museoak-gorriz-bermargotu-dute-artista-belgikarraren-a-legal-museal-tag-58-m-obra-palestinarekiko-elkartasunean

Joëlle Tuerlinckx eta Artium Museoak gorriz bermargotu dute artista belgikarraren 'A LEGAL MUSEAL TAG 58 M' obra, palestinarekiko elkartasunean

| 9 de Octubre 2025

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak, Artium Museoak, gorriz bermargotu du gaur goizean A LEGAL MUSEAL TAG 58 m (2017 remake 2024) lana, Joëlle Tuerlinckx (Brusela, 1958) artista belgikarrak El caso de l(a casa) museo(a) erakusketako (museoak 2024ko azaroa eta 2025eko apirila bitartean eskaini ziona) marra zuria. Ekintza hau Tuerlinckxek egindako proposamen bati erantzuten dio, Israelek Gazako palestinarren giza eskubideak sistematikoki urratzen dituela salatzeko.

iruditeria-berriak

Iruditeria berriak

09 de Oct. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Susan Cianciolo. The Giants of the Circle & The Birds of Circus, The Hawk Looks Out with The Golden Eagle, Adult & Juvenile. | Non: Cibrian galeria, Donostia. | Noiz arte: 2025eko azaroaren 15era arte.

dotore-aritzea-edo-zerbait-esatea

Dotore aritzea edo zerbait esatea

09 de Oct. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Eliza baten aurretik igarotzen ari nintzela, haren historia eta ezaugarriak azaltzen zituen panel bat aurrean zuela ikusita, irakurtzera hurbildu nintzen.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).