artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Lehen erdia

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

lehen-erdia
Maider Lopez, Tabakaleran. Arg/ GORKA RUBIO / FOKU

4 de Diciembre 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Zer diren kasualitateak, eta nola diren gauzak. Aurreko batean bikotekideari Maider Lopezen Ataskoa ekintzari buruz hitz egiten aritu nintzaion, bere eskolan arte proposamen ezberdinak izan nahi zituztelako erreferentzia gisa, ondoren ikasleekin proiektuak gauzatzeko. Arte praktika gisa ekintzak egiten zituzten artisten izenak biltzen ari ziren. Handik gutxira, Donostian artista beraren erakusketa handi bat inauguratukozela jakin genuen. Eta ni konturatu orduko, hura iragartzen zuen artikulu bat bidalia zidan; beraz, noski, erakusketa horretara joan beharra genuen.

Ezohiko proposamena da Ukitu erakusketa, bi pausagune baititu, bi espaziotan baitago banatua, bakoitza instituzio batean. Modu honetako azken proposamena duela urte batzuk ikusi nuen; Komisario Berriak programaren lehen aldia izan zelakoan nago. Bertan, erakusketaren lehen zatia Montehermoson aurkeztu zen, Gasteizen, eta bigarrena, berriz, hilabete batzuk geroago, Bilboko Azkuna zentroan. Kasu honetan, ordea, badu aldagai bat Lopezen proposamenak: bi espazioak aldi berean eta hiri berean daude martxan.

Dena den, eta oraingoz, areto bat soilik dut bisitatua, erakusketa erdia: Tabakalerakoa. Hegal nagusia osatzen duten guneetako batean dago, Marlene McCartyren banakakoaren aurrez aurre, eta kontrastean. McCartyren erakusketak bizidunen arteko jarraitutasuna jorratzen du ikuspuntu feminista batetik, eta Maider Lopezen proposamenak ere gorputzera garamatza, baina gorputzaloturak bermatzen dituen eramailetzat ulertuta, aktibatzailetzat, ia espazio formal bihurtuta.

Hamar urte pasatu dira Lopezek Donostian azken banakako erakusketa egin zuenetik: Tokialdatu. Koldo Mitxelenan izan zen, oraindik ere erakusketa azpimarragarriak egiten ziren garaian Ana Salaberriaren zuzendaritzapean. Ez naiz zehatz-mehatz oroitzen, baina gogoratzen dut areto txikitan zatikatutako espazioak erakusketari laguntzen ziola, eta bakoitzean artistaren proiektu bat zegoela erakusgai; eta baita interesgarriena espazioan bertan egindako esku hartzea izan zela ere, aretoko hormen oinarrien bikoizketekin.

Tabakalerako erakusketa ezberdina da;batetik, bertan aurkeztutako proiektuak beste batzuk direlako —gehienak berriagoak—, eta bestetik, gehienakespazio txikietan banatuta egon beharrean, elkarrekiko elkarrizketan aurkezten direlako, espazio ireki batean.

Artistakkeinuetan eta ekintzetan oinarritutako proiektuak garatzen ditu bereziki, eta gertaera jakin horiek eta haietan parte hartzaileek izandako sentsazio eta esperientziak aretora ekartzea zaila da benetan. Ekintza horiek gainazalen batean pausatu behar dira, materia bihurtu behar dira; historikoki, argazkiak eta ikus-entzunezkoak izan dira. Eta hala, aretoan ere argazkiak eta ikus-entzunezkoak gailentzen dira. Baina itzulpen horretan eraldaketa bat dago, esanahian eta interpretazioan ere eragiten duena, esperientzian. Eta hautemate estetikoa mantentzen bada ere, eta testuen bidez ekintzaren nondik norakoak errazago irudika badaitezke ere, ekintzaren jatorrizko potentzialitatearen zantzurik nagusienak bidean galtzen dira. Hala, erakusketan benetako esanahia hartzen duten proiektuak barne espazioetan eragiteko sorturikoak dira, instalazioen bidez bisitariekiko elkarrizketan funtzionatzen dutenak: Señalética (2003/2015) eta Cámaras de vigilancia (2008), aretoko seinalizazio eta bigilantzia kameren presentziaren eta egitekoen inguruan hausnarketak aktibatzen dituztenak, hurrenez hurren. Gainontzeko proiektuek dokumentazio izaera handiagoa hartzen dute, begirada historiko batetik atzera begiratueta memoria mantentzeko ariketa gisara.

Eta nahiz eta konparazioak gorrotagarriak izan, erakusketa honetan nintzelarik ezinbestean zetorkidan burura orain dela hamar urtekoa, eta bertan,ezinbestean faltan izan ditut erakusketarako propio egindako esku hartzeak proposamenari ematen zion batasuna eta ekintza baten parte izatearen ezusteko esperientziaren berezitasuna. Baina agian erakusketan sentitutako hoztasuna proposamenaren erdia soilik ikusi izatearekin lotuta dago; beraz, badut plana hurrengorako.

ukitu

Ukitu

Maider López

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 24 de Octubre 2025
Al 07 de Febrero 2026


palais

Palais

Alex Reynolds

Artium (Gasteiz, Araba)

Desde el 30 de Octubre 2025
Al 04 de Enero 2026

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 31 de Octubre 2025 | 19:00
Al 12 de Diciembre 2025

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).