artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Arte globala

Dario I.ak, Persiako enperadoreak, Susa hiriburuan eraiki berri zuen palazioaren paretetan material guztien jatorria idaztea agindu zuen K.a. V. mendean, egungo produktuen etiketek baino informazio dezente gehiago utziz etorkizunerako.

arte-globala
Dario I. Handia. Arg/ Surenae, Wikipedia

5 de Mayo 2025 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Zera idaztea agindu zuen: "Zedroen egurra Libano izeneko mendi batetik ekarri zen; asiriarrek Babiloniara eraman zuten eta handik, kariar eta joniarrek Susara ekarri zuten. Teka Gandhara eta Karmaniatik ekarri zen; hemen erabili zen urrea Sardis eta Baktrianatik ekarri zen; harria, lapis lazulia eta koralina, Sogdianatik; turkesa, Korasmiatik; zilarra eta kobrea Egiptotik ekarri ziren. Pareta apaintzeko erabili zen dekorazioa Joniatik etorri zen; bolia, Etiopiatik, Indiatik eta Arakosiatik".

Denbora-pasa polita da mapan lurralde historiko horiek guztiak bilatzea, baina, lana errazte aldera, laburbildu dezagun esanez hiru kontinentetako materialak biltzen zituela Susako palazioak: gaur egungo Greziatik zetorren harria, Libano eta Pakistandik egurra, Egipto eta Etiopiatik metalak eta bolia, Uzbekistan eta Turkmenistanetik harribitxiak, eta Turkia zein Afganistanetik urrea. Persiarra garaiko inperio boteretsuena zen eta menperatzen zituen lurralde guztien aberastasunak bereganatuz eta erakutsiz aldarrikatzen zuen bere indarra.

Dariorena eredu ederra da, bere antzinatasunagatik eta, batez ere, idatzita utzi zigulako galdu ditugun material horien guztien jatorria. Baina ez da salbuespena: zeramika greziar arkaiko zein klasikoaren adibide ederrenetarikoak etruriarren hilobietan topatu dira, italiar penintsulan; Conqueseko Sainte Foy-ren eskultura-erlikarioa, IX. mendekoa, erromatar kameuz josita dago, auskalo nondik ekarriak. Eta XVI. mendetik aurrera europarrak mundua ustiatzen hasi ginenetik, sareak zabaldu eta konplexuago egiten hasi ziren: espainiarrak eta portugesak Japoniara iritsi zirenean bertatik ekarri zituzten propio haientzat egindako artelanak, bionboak eta lakazko kutxak, Iruñeko katedralean daudenak kasu. Horietako batzuk Mexikora bidali ziren aurretik, bertan atal berriak gehitu eta inperioko hiriburura (Espainiara) jarraitu zuten gero. Eta nondik datoz hain kastizoak diren Manilako mantoiak? Bada, izenak esaten duenaren kontra, Txinatik.

Globalizazioa ez da kontu berria. Gaur egungo lur arraroak persiarrek sogdianoei lapurtzen zizkieten lapis lazuli eta koralina dira. Ziur persiarrak ez zirela meatzera jaisten, gaur egun amerikarrak jaisten ez diren bezala. Ez naiz ekonomialaria eta ez dakit zer gertatuko den muga-zergen kontuarekin, baina gauza bat argi dut: elkartruke globala ez da sekula guztiz etengo, eta ustiaketa eta esplotazioa ez dira amaituko.


hiynur-palmason

HIynur Pálmason

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 26 de Junio 2025
Al 28 de Septiembre 2025

wild-rose

Wild Rose

Gabrielle Duplantier

Sakana (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 13 de Junio 2025
Al 01 de Agosto 2025

eliz-museoan

Eliz Museoan

18 de Jun. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Aurreko asteko artikuluan Haizea Barcenillak Erdi Aroko maisulanei buruz idatzi zuen. Kasualitatez, artikulua irakurri baino egun batzuk lehenago inork bisitatzen ez duen museo horietako bat bisitatu nuen. Bertan Erdi Arotik hasita gaur egunera arteko data duten artelan erlijiosoak gordetzen dira.

nora-gondat-saritu-dute-hau-diseinu-lehiaketaren-zortzigarren-edizioan

Nora Gondat saritu dute HAU. Diseinu Lehiaketaren zortzigarren edizioan

| 13 de Junio 2025

Ontzitegia izan da edizio honetan tradizioa eta garaikidetasuna ongien uztartzeagatik aukeratutako objektua eta gaurtik aurrera, San Telmo Museoko gastrokultura gunean, ikusgai izango dira epaimahaiak aukeratutako 8 proiektuak; tartean, Nora Gondaten "BATU" irabazlea.

erdi-aroko-maisulanak

Erdi Aroko maisulanak

12 de Jun. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Jesusek begi zabal handiz begiratzen digu, gazte eta bizarrik gabe. Zirkulu batean kokatuta dago eta horren kanpoan irudiak biderkatzen dira, beragandik mundua irradiatuko balitz bezala.

artium-museoak-josu-bilbaoren-h-erakusketa-aurkeztu-du

Artium Museoak Josu Bilbaoren 'h' erakusketa aurkeztu du

| 12 de Junio 2025

Erakusketa artistaren bi interes errepikakorren, espazioaren eta hizkuntzaren, inguruko hausnarketa da. Bilbaok museoko A2 aretoaren arkitekturan ere esku-hartu du. Erakusketa dela eta, Artium Museoak #Hitzak argitalpen-sailaren ale berri bat argitaratu du.

norberaren-erara

Norberaren erara

11 de Jun. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

'HELEN FRANKENTHALER: araurik gabe margotzen' | Non: Guggenheim museoan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

erroma-bulegoan

Erroma Bulegoan

05 de Jun. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Susana Talayero artistak Erromako esperientzia ekarri du Bilboko Bulegoa z/b-ren egoitzara. 60ko hamarkadatik gaur egunera arte emakumezko artistek antolatutako erakusketen ikerketa bultzatzea da Material Voices izeneko programaren helburua. Testuinguru horretan aurkeztu du Susana Talayerok Un fondo blanco que nunca estuvo limpio (Inoiz garbi egon ez zen hondo zuria) izenburua daraman erakusketa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).