artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Arte globala

Dario I.ak, Persiako enperadoreak, Susa hiriburuan eraiki berri zuen palazioaren paretetan material guztien jatorria idaztea agindu zuen K.a. V. mendean, egungo produktuen etiketek baino informazio dezente gehiago utziz etorkizunerako.

arte-globala
Dario I. Handia. Arg/ Surenae, Wikipedia

2025eko Maiatzaren 5a | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Zera idaztea agindu zuen: "Zedroen egurra Libano izeneko mendi batetik ekarri zen; asiriarrek Babiloniara eraman zuten eta handik, kariar eta joniarrek Susara ekarri zuten. Teka Gandhara eta Karmaniatik ekarri zen; hemen erabili zen urrea Sardis eta Baktrianatik ekarri zen; harria, lapis lazulia eta koralina, Sogdianatik; turkesa, Korasmiatik; zilarra eta kobrea Egiptotik ekarri ziren. Pareta apaintzeko erabili zen dekorazioa Joniatik etorri zen; bolia, Etiopiatik, Indiatik eta Arakosiatik".

Denbora-pasa polita da mapan lurralde historiko horiek guztiak bilatzea, baina, lana errazte aldera, laburbildu dezagun esanez hiru kontinentetako materialak biltzen zituela Susako palazioak: gaur egungo Greziatik zetorren harria, Libano eta Pakistandik egurra, Egipto eta Etiopiatik metalak eta bolia, Uzbekistan eta Turkmenistanetik harribitxiak, eta Turkia zein Afganistanetik urrea. Persiarra garaiko inperio boteretsuena zen eta menperatzen zituen lurralde guztien aberastasunak bereganatuz eta erakutsiz aldarrikatzen zuen bere indarra.

Dariorena eredu ederra da, bere antzinatasunagatik eta, batez ere, idatzita utzi zigulako galdu ditugun material horien guztien jatorria. Baina ez da salbuespena: zeramika greziar arkaiko zein klasikoaren adibide ederrenetarikoak etruriarren hilobietan topatu dira, italiar penintsulan; Conqueseko Sainte Foy-ren eskultura-erlikarioa, IX. mendekoa, erromatar kameuz josita dago, auskalo nondik ekarriak. Eta XVI. mendetik aurrera europarrak mundua ustiatzen hasi ginenetik, sareak zabaldu eta konplexuago egiten hasi ziren: espainiarrak eta portugesak Japoniara iritsi zirenean bertatik ekarri zituzten propio haientzat egindako artelanak, bionboak eta lakazko kutxak, Iruñeko katedralean daudenak kasu. Horietako batzuk Mexikora bidali ziren aurretik, bertan atal berriak gehitu eta inperioko hiriburura (Espainiara) jarraitu zuten gero. Eta nondik datoz hain kastizoak diren Manilako mantoiak? Bada, izenak esaten duenaren kontra, Txinatik.

Globalizazioa ez da kontu berria. Gaur egungo lur arraroak persiarrek sogdianoei lapurtzen zizkieten lapis lazuli eta koralina dira. Ziur persiarrak ez zirela meatzera jaisten, gaur egun amerikarrak jaisten ez diren bezala. Ez naiz ekonomialaria eta ez dakit zer gertatuko den muga-zergen kontuarekin, baina gauza bat argi dut: elkartruke globala ez da sekula guztiz etengo, eta ustiaketa eta esplotazioa ez dira amaituko.


puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

2025eko Azaroaren 22tik
2026ko Urtarrilaren 07ra

periferian

Periferian

Erakusketa kolektiboa

ZAS kultur aretoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Azaroaren 06tik
2025eko Abenduaren 06ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.