artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Ikuspegi kuantikoak. Izan zitekeen

'VISIONES CUÁNTICAS' | Non: Tabakaleran, Donostian. | Noiz arte: Ekainaren 8ra arte.

ikuspegi-kuantikoak-izan-zitekeen
'Ikuspegi kuantikoak' erakusketako zenbait pieza. ANDONI CANELLADA / FOKU

6 de Mayo 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Jakina da Tabakalerako zuzendaritza aldatu zenetik instituzioaren erakusketa programazioak ere aldaketa nabaria izan zuela, besteak beste, teknologia berriei protagonismoa emanaz. Eta jakina da, behin baino gehiagotan aitortu dudanez, aldaketa honek grazia handirik ez didala egin izan, artearen eta teknologiaren arteko hibridazioak helburu dituzten proiektuek neke-gehigarri-halako-zerbait eta errezeloa sorrarazten didatelako; bereziki, proposamen mota hauetan maiz artearen eta teknologiaren arteko harreman horiek beste inolako ekarpenik egiteko asmorik gabekoak izaten direlako, haien helburu bakarra hibridazio horiek egitea besterik ez delarik. Izan ere, zein da teknologia berrien erakusketa baten eta pintura erakusketa baten arteko ezberdintasuna? Eta pintura erakusketa bat planteatzeak bere horretan, beste inolako ekarpenik gabe interes eskasa izan badezake, ez al da, bada, gauza bera gertatzen teknologia berrien kasuan?

Dena den, eta nahiz eta instituzioaren garai berrietan ildo honen arabera ekoiztutako erakusketetara errezelo honekin joan, ez dira bertaratze guztiak esperientzia desatseginak izan, eta horrek animatu ninduen Visiones cuánticas erakusketara joatera.

Gutxi izango dira aurten Zientziaren eta Teknologia Kuantikoen Nazioarteko Urtea ez dela dakitenak; orain dela aste batzuk, gainera, kuantikaren eguna izan zela aprobetxatuaz komunikabideetatik etengabe gaiaren inguruan hizketan jardun baitzuten. Eta ez dut uste kasualitatea ere izan zenik. Aurten Donostian IBM enpresak ordenagailu kuantikoa instalatu behar izateak zer ikusirik izango zuen. Eta, beraz, ez litzateke arraroa izango erakusketa hau bera ere ekimen honi ikusgarritasuna bermatzeko xede berarekin lerrokatuta egin izana.

Dena den, Monica Bello komisarioak pentsatutako proiektuari aukera bat eman beharra zegoelakoan nengoen; politikak politika, proiektuak proiektu gisara interesa ere izan zezakeelako.

Eraikineko erakusketa aretoak biltzen dituen atarian kokatu dute proiektuaren lehen harrera gunea. Oihal zuri gardenez inguratutako zirkulu handi bat da; hura gurutzatu eta bertan aulki batzuk eta aurrean monitore bat ikus-entzunezko bat proiektatuz: komisarioa eta artistak banan-banan beraien proiektuari buruz hitz egiten azaltzen dira. Beste zenbait instituziotan badute ohitura halakoak egiteko, besteak beste, San Telmo museoan, eta erakusketara zuzenean barneratu aurretik bisitariari ikusiko duenaren inguruko zenbait gako helarazteko tresna interesgarria da. Tabakaleran ordea, ez dute egiteko ohiturarik, eta horrek harritu ninduen: zergatik jarri dituzte erakusketa honen kasuan hainbeste esplikazio estra?

Oihal zuri gardena berriz ere igaro eta aretora sartzean, han ere ikus-entzunezko gehiago; aurrez aurreko horma estaltzen dute guztiek. Bakoitzean kuantikaren esparruetako bat azaltzeko saiakera egiten da. Eta ezker-eskuin, ohiko moduan, areto bana artelanekin. Eta artelan bakoitzaren alboan txarteltxo bat azalpenekin: bakoitzak kuantikarekin duen harremana esplikatzen du, baina bisitari arruntontzat (alegia, zientzian trebezia berezirik ez dugunontzat) ulergaitzak diren testuekin. Eta hala, proiektuetara hurbil zaitezke haien izaera estetikotik tiraka, eta adibidez Marina Rosenfelen ikus-entzunezkoan biltzen diren irudiak, musika eta materiaren arteko loturak zoragarriak dira; baina proiektuak kuantikarekin dituen loturak antzeman gabe jarraitzen du bisitariak. Eta azkenean erakusketa ikusten bukatzean, teknologia berriekin harremana duten artelanen multzo bat ikusi izanaren sentsazio huts eta hutsalarekin irteten da bisitaria; hainbeste esplikazio estra jaso arren.

Zientzialariei zuzendutako erakusketa den irudipena izan dut; gainera, eta bereziki, zientzialari gaztelaniadunei. Izan ere, eta euskara jasaten ari den olatu oldarkorren garai honetan, hona hemen beste bat gehiago: erakusketaren izenburuak gaztelerazko bertsioa besterik ez du…

Erakusketa bisitatu eta ondorengo egunean Artnet web orrialdetik jaso nuen Laure Prouvost artistak kuantikari esker egindako lanekin osatutako We Felt a Star Dying erakusketari buruzko kritika (Berlineko Kraftwerken erakusgai dagoena). Eta bertan egileak aditzera ematen zuenez, erakusketaren arrakasta ordenagailu kuantiko batek nola funtzionatu edo zer egin dezakeen azaldu beharrean, bisitariak artearen mugak berriz ere berregiten ari direla sentiaraztean egon da. Tabakalerako erakusketan norantza bera hartzea erabaki izan balute, seguruenik emaitza ere ezberdina izango zen.


beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Nafarroako Unibertsitateko Museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 15 de Octubre 2025
Al 01 de Marzo 2026

aparkatze-trabagarria

Aparkatze trabagarria

ESAPB master ikasleak

Station V (Baiona, Lapurdi)

Desde el 11 de Diciembre 2025
Al 20 de Diciembre 2025

lurraren-arteak

Lurraren arteak

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 03 de Mayo 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).