artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Erdizka

'IHINTZAREN TANTAK EGARRIA ASETZEKO EDANGO DITUT' | Artista: Jon Amorrortu. | Non: Foru ibilbideko erakusketa aretoan, Azpeitian (Gipuzkoa). | Noiz arte: urriaren 26ra arte.

erdizka
Jon Amorrortu artista, Azpeitiko bere erakusketan. KULTURAZ KOOPERATIBA

23 de Octubre 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Joan den astean batek esan zidan oso gustuko nuela kritikak pertsonalki hastea. Eta erantzun nion ez zela gustu kontua, zintzotasun kontua baizik. Kritikak idazterakoan, nire asmoa ez baita irakurleei ustezko objektibotasun faltsu batez aztertutako erakusketa eta lanen inguruko informazioa helaraztea haien gustuan edo ikuskeran eragin dezan; baizik eta beste ikuspuntu posible bat eskaintzea, ezagutza kokatu eta gorpuztubatetik, niretik. Lortu edo ez;horibeste kontu bat baita.

Eta horretaz pentsatzen aritu naiz aste honetan, erakusketa honi buruz idatzi edo ez erabakitzeko garaian, kritikarien lehen egitekoa aukeraketa baita: zeri buruz idatzi eta zeri buruz ez; zeri eman ikusgarritasuna eta zeri ez. Eta, aste honetako hautua egiteko garaian, alegia, zein erakusketa ikustera joan erabakitzeko garaian, ikusgarritasunaren ideiari heldua nion, instituzio handietatik aparte sortutako ekimen xaloago batetik sortutako proposamenari lehentasuna emanaz: Azpeitiko Dinamoa Sormen gunearen baitan aurkeztu duten Jon Amorrortu artistaren banakoari. Garrantzitsua baita hiri handietan kokatutako instituzioez gain, periferietan kokatutako proposamenak gauzatzea, garatzea eta mantentzea, nekeza bada ere, kultur ekosistema aberasten baituteinondik ere. Besteak beste, herritarrei atarira ekarriaz gazteen abangoardiako proposamenak, eta azken horiei beren proiektuak burutzeko eta aurkezteko leku bat eskainiaz;bidean sakontzeko eta aurrera egiteko espazio bat emanaz.

Beraz,hori guztia argi izanda erabaki nuen Azpeitira bertaratzeko esfortzua egiteamerezi zuela, irisgarriagoak alde batera utzita oraingoan —ingurukoa ez izanik, ez baita erraz-erraza ere ailegatzea—. Baina iristean itxita zegoen. Eta irekita beharko zukeen. Eta hor hasi ziren nire zalantzak: zabarkeria baten ondorioz ikusgarritasuna eman nahi nion ekimenak aukera hura galdu beharra zuen? Izan ere, eta kontua da, aretora sartu, sartu ez nintzela egin; baina erakusketa ikusi, ikusi egin nuela. Nolakotasuna beste kontu bat da; baina ikusi, ikusi nuen.

Erakusketa aretoak bai baitu berezitasun bat, eta hori zera da, esaterako Bilboko Rekalde aretoak bezala, kalera ematen duen erakusleiho bat duela; eta Azpeitiko Foru etorbidekoerakusketa aretoa, txikia izanik, oso-osorik ikus daitekeela kaletik; eta noski, baita bertan erakusgai ipinita dagoen hori ere. Beraz, erakusketa aretoaren aurretik irekiera ordutegietatik kanpo pasatzen den beste edozein herritarren moduan ikusi nuen hura nik ere: argi elektrikorik gabe, urrundik, eta eskuekin ahal nuen moduan eguzki izpien islak ekidinez.

Eta pena eman zidan lanak hain egoera prekariotik ikusteak; ikusitakoak erakarri baininduen, bainaaretoaren bestaldean estrategikoki jarrita zeuden tamaina txikiko lanak irudikatu soilik egin bainitzakeen hala —ikusten nuenaren eta prentsa dosierrean jasotakoaren arabera—, sakonago ikusteko aukerarik izan gabe. Baina iruditu zitzaidan oso lan freskoak direla, berehalakoak, Amorrortuk inguruarekiko izandako sentsazioak bete-betean transmititzen dituztenak; landareen bizitasuna jasotzen dutenak, haien irudikapenez gaindi. Ezin gehiago esan, ordea, hain nituen urrun.

Gertu nituenak, ordea, materikoagoak dira, geruza gehiagorekin eginak, mardulagoak, dentsoagoak. Ez dira tamaina aldaketa huts baten ondorio soilik:bestelako prozesu artistiko baten emaitza dirudite,barneratze prozesu baten ondorioak. Eta aurrekoetan freskotasuna gailentzen bazen, hauetansakontasuna da protagonista,intentsitatea.

Protagonista nagusiak arrosak dira, oso etxekotuak ditugun landareak,loreontzietan eta hirietako lorategietan maiz agertzen direnak. Gertukoak. Hiritartuak. Ia edozein egoeratara moldatzen direnak, eta hesien artetik ere igaro eta bizirauten dutenak. Halakoa dirudi naturak, etenezina,nahiz eta harrika gabilzkion. Eta tamaina handiko pinturetan sentsazio hori helarazten du Amorrortuk: landareen barne indarra,bizi grina.

Esan bezala, erdizka ikusitako erakusketa bat eta lanak dira; eta beraz, idatzitakoa ere erdizkakoa da, ezinbestean. Hala, aperitibo honen ondoren, baldintza egokiagoetan besteren bat ikusteko esperantza dut orain; seguru etorriko direla eta.


h

H

Josu Bilbao

Artium (Gasteiz, Araba)

Desde el 30 de Mayo 2025
Al 30 de Noviembre 2025

itsasadarra-bertikalean

Itsasadarra bertikalean

Sergio Ortega

104.5° Galeria (Erandio, Bizkaia)

Desde el 12 de Septiembre 2025
Al 30 de Octubre 2025

harria-eta-poltsa

Harria eta Poltsa

Maddi Barber

San Telmo (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 16 de Noviembre 2024
Al 16 de Noviembre 2025

izenbururik-gabea

Izenbururik gabea

David Mutiloa

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 19 de Septiembre 2025
Al 16 de Noviembre 2025

arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 06 de Enero 2026

gaza-zer-geratzen-da-bere-ondareaz

Gaza: zer geratzen da bere ondareaz?

27 de Oct. | Olympe Lemut-en artikulutik itzulia [JdA]

Palestinako enklabean itxaropen-izpi bat pizten ari den honetan, beldur daiteke bere leku historikoak suntsipenaren biktima kolateral bihurtu direla.

artium-museoaren-bildumaren-zenbait-obra-nazioartean-ikusgai

Artium Museoaren bildumaren zenbait obra nazioartean ikusgai

| 24 de Octubre 2025

2025ean museoaren funtsetako hogeita hamar lan baino gehiago utzi zaizkio maileguan hainbat arte-erakunderi, hala nola Arte Ederren Bilboko Museoari, Valladolideko Eskultura Museo Nazionalari, Kataluniako Arte Museo Nazionalari, baita Bruselan ere, Europalia jaialdia kari.

maider-lopezen-orain-arteko-bakarkako-erakusketarik-handiena-aurkeztu-dute

Maider Lópezen orain arteko bakarkako erakusketarik handiena aurkeztu dute

| 24 de Octubre 2025

Artistaren 25 proiektu biltzen ditu erakusketak, horietako asko oraindik gurean ikusi ez direnak, eta nazioarteko lanaren azken hamarkada barne hartzen du. Erakusketaren izenburuak artistak lan egiten duen testuinguruak ukitu eta eraldatzeko ahalmenari egiten dio erreferentzia, baita artearen alderdi afektiboari ere.

mitoetatik-harago-egiteko-piezak

Mitoetatik harago egiteko piezak

24 de Oct. | Aingeru Odriozola Beitia [BERRIA.eus]

Euskal Eskultura Bizirik izeneko erakusketa bikoitza ikusgai da egunotan Oiartzunen. Eskulturaren askotariko bideen erakusle diren hamaika artistaren lanak daude San Juan kaperan eta Arizmendieneako lorategian, azaroaren 2ra arte.

deskribatzea-edo-zerbait-esatea

Deskribatzea edo zerbait esatea

23 de Oct. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Aurreko zutabean terminologiaren erabilera kaxkarraz aritu nintzen: kontatu nuen nola, maizegi, zerbait esateko erabili beharrean, esateko ezer gutxi duzula ezkutatzeko erabiltzen den.

desesperantza-hari-batek-lotuta

Desesperantza hari batek lotuta

23 de Oct. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Greta Alfaro, Edu Lopez eta Txuspo Poyo artisten obrak elkarren artean solasean jarri dituzte erakusketa batean, Iruñeko Ziudadelan. Udalaren Arte Garaikideko Bildumako lanen hautaketa batekin osatu dute -solasaldia-. Juan Zapater izan da komisarioa.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).