artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Hastapenak

'2023ko Arte plastiko eta ikusizkoetarako laguntzak' | Artistak: Taxio Ardanaz, Elisa Arteta, Nagore Txibite Lizarraga, Ada Garrues, Amaia Gracia Azketa, Jaione Inda eta Leire Urbeltz, David Mutiloa eta Alba de la Portilla Castillo. | Non: Baluarteko Harresi aretoan, Iruñean. | Noiz arte: Otsailaren 9ra arte.

hastapenak
Argazkilari bat Leire Urbeltzek eginiko margolanen aitzinetik pasatzen. IÑIGO URIZ / FOKU

2025eko Urtarrilaren 16a | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Erraza da erakusketa espazio batera gerturatzean eta piezen artean murgiltzean horien ehuntze prozesua ahaztea. Ikusle moduan, aurrean aurkezten zaiguna sormen prozesu luze baten emaitza materiala da; hala ere, prozesu hori bigarren planoan geratzen da gehienez ere. Izan ere, hori da erakusketa askoren helburua: azken emaitza material horren erakusleiho izatea. Helburu hori du, hain zuzen, 2023ko Arte Plastiko eta Ikusizkoetarako Laguntzak erakusketak ere, nahiz eta tituluak irudimenari arrakala gutxi irekitzen dion. Baluarteko Harresi aretoan aurkezten den erakusketa honetan, sormen prozesuen emaitza materiala da ardatza.

Horrela, erakusketa ikusteko asmoz eraikin erraldoiaren espazioetan barneratzen gara. Mostraren kartela ikusi, atea zeharkatu, eta eskaileretan behera egiten dugu erakusketara hurbiltzeko. Espazioa bera arte garaikidea ardatz duten artelanak biltzeko aproposa bada ere, tamalez, ez dira bertan halako erakusketak askotan antolatzen. Horregatik, Uharte Zentroak Nafarroako Gobernuarekin elkarlanean eskainitako zortzi ekoizpenetarako laguntzen emaitza ikusteko aukera berezia da. Erakusketak Taxio Ardanaz, Elisa Arteta, Nagore Txibite Lizarraga, Ada Garrues, Amaia Gracia Azketa, Jaione Inda eta Leire Urbeltz, David Mutiloa eta Alba de la Portilla Castilloren piezak biltzen ditu.

Behin eskaileretan behera egin eta aretoan sartuta, Ada Garrues artistaren Going Places instalazioa dugu aurrez aurre. Mihise handi batek espazioa hartzen du, eta koloreen trantsizioen bidez egituratzen den eszenografia berrantolatuak ikuslea harrapatzen du. Oihalak lurrean pausatzen dira, eta eskulturak, aldiz, hormetan eskegita ageri dira. Berrantolaketa horretan, konposizio figuratiboen eta abstrakzioen arteko talkak nabarmenak dira, baita material ezberdinen arteko elkarrizketak ere: ehuna, oihala, kautxua, loreak... Halaber, instalazioaren eta espazioaren artean sortutako elkarrizketak ikuslearen gorputz koreografia gidatzen du, eta esperientzia zentzu guztietan areagotzen du.

Erakusketan aurrera egin ahala, espazioak ahalbidetzen dituen aukera eta joko ugarien testigu gara. Zentzu horretan, oso baliagarria da Uharte Zentroko Hezkuntza Sailak eskainitako eskuorri didaktikoa. Eskuorri horretan, proiektu bakoitzean oinarritutako ariketa bat proposatzen zaio ikusleari, eta horrek erakusketa hainbat modutan bizitzeko eta dastatzeko aukera askotarikoak eskaintzen ditu.

Orria eskuen artean hartuta, hurrengo proiektuaren aurrean kokatzen gara. Taxio Ardanazen Irudi bakar bat da proiektua, eta, bertan, artistak bereganatu egiten ditu erakusketa espazioaren murruak, horien gainean konposizio piktoriko ezberdinak egituratzeko. Irudi horiek aitzinetik egindako beste batzuen oihartzunak dira: Gerra Zibileko grafitiak, zehazki. Datu hori jakin ondoren, artistak egindako ekintzaren dimentsio performatiboa bereziki deigarria egiten da, aurretik beste murru batzuetan margotutakoen reenactmenta izango balitz bezala.

Errekreazio horretatik aurrera, oroitzapenen eta memoria intimoen berreskuratzearekin egiten dugu topo, Alba de la Portillaren piezek ikuslea harrapatzen duten unean. Pieza eskultorikoak eta irudiak tartekatzen dira, eta, artistak uzten dituen pistei erreparatuz, irudi askotarikoen konstelazioak sortzen zaizkigu buruan.

Erakusketaren espazio estuetan barneratu eta aurreko proiektuak atzean utzita, beste erakusketa gune batean gaudela sumatzen dugu. Oraingo honetan, euskarri ezberdinetan zentratzen da sailkapena: Nagore Txibite eta Amaia Gracia Azketaren proiektu eskultorikoetan. Biek elkarrizketa interesgarria izan dezaketen arren, bakoitzak bere bidea duela antzematen da, eta espazio bereiziagoak izatea beharrezkoa litzateke. Eta antzeko zerbait sumatzen da David Mutiloa zein Leire Urbeltz eta Jaione Indaren proiektuen kasuan.

Artisten lanen kalitatea ukaezina da, bakoitzak ikuslea une batez harrapatzen baitu. Dena dela, proiektuen askotariko ildoek eta espazioaren erabilerak hainbat esperientzia ahalbidetu arren, erakusketaren batasuna zailtzen du diskurtso osoago baten faltak. Halere, proiektu hauen ibilbidea ez da erakusketa honekin amaituko.


latires

Latires

Nisa Goiburu

Cristina Enea fundazioa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Abenduaren 08ra

artea-helmuga-infinitua

Artea, helmuga infinitua

Erakusketa kolektiboa

Arteko Gallery (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Azaroaren 21etik
2026ko Otsailaren 27ra

bidegurutzeak

Bidegurutzeak

Jana Lottenburger

Station V (Baiona, Lapurdi)

2025eko Azaroaren 14tik
2025eko Azaroaren 29ra

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.