artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Joan Fontcuberta, piztiekin jolasean

Argazkilariaren ‘Monstrorum historia' erakusketa ikusgai da Donostian, Artegunean. Munstrotasuna ez ezik, teknologia, natura, argazkigintza eta egiaren arteko gatazkak ditu gogoetagai.

joan-fontcuberta-piztiekin-jolasean
Arg/ Juantxo Egaña

2025eko Martxoaren 21a | Ainhoa Sarasola [BERRIA.eus]

Irudia eta irudikatutakoa, errealitatea eta kontakizuna. Zaila da asmatzea zer den zer Joan Fontcubertaren irudietan. Baina zalantza horrekin jolastea proposatzen dio ikusleari, haren begirada kritikoa pizteko asmoz. Natur zientzietako museo baten itxura hartu du Donostiako Tabakalerako Kutxa-Arteguneak Monstrorum historia erakusketarekin. Askotariko piztiaz, landarez eta koralez bete baitu espazioa argazkilariak. Haren ibilbide osoko lanak bildu dituzte aretoan, eta dinosauroak protagonista dituen bilduma bat lehen aldiz jarri dute ikusgai. Eta poz-pozik agertu da artista, erakusketa Dinosauroen Nazioarteko Egunean aurkeztu dutelako. Ekainaren 29ra arte egongo da zabalik.

Artista, irakaslea, arte kritikaria, komisarioa eta historialaria da Fontcuberta (Bartzelona, 1955). Hainbat saiakera idatzi, eta sari ugari irabazi ditu bost hamarkadako argazkilari ibilbidean. Sarritan, argazkilaritzaren ustezko egiazkotasuna zalantzan jartzea izan da haren lanaren ardatza. Sonia Berger erakusketaren komisarioak azaldu duenez, "haren ibilbidean ohikoa izan da agerian jartzea naturaren, teknologiaren, argazkiaren eta egiaren arteko gatazkak". Eta proposamen berrira ere eraman du gatazka hori.

Naturari eta teknologiari buruzko kezkek zeharkatzen baitute areto osoa. "Erakusketa honetan nahiko nabarmen ikusten da nire etxeko marka: naturan kuxkuxean ibiltzea. Baina niri ez zait natura bera hainbeste interesatzen, aitzakia gisa interesatzen zait: maite dut esatea naturaren argazkilaritza egiten dudala, argazkilaritzaren naturara iristeko", azaldu du artistak. Harentzat argazkia "pentsatzeko modu bat" baita, eta gaur egun irudiak duen garrantziaz ere egin du gogoeta: "Argazkiak gero eta leku handiagoa hartu du gure bizitzetan, eta, lengoaia gisa, errealitatea sortzen du. Irudien errealitate batean bizi gara, zeina errealitate fisikoa bezain garrantzitsua den". Irudiz gainezka egiten duen mundu batean, haren lanak "bizirauteko kit bat" dira harentzat.

Ulisse Aldrovandi naturalista italiarrak 1642an idatzitako tratatu ezagun batetik hartu du izenburua erakusketak. Fontcubertak 1980ko urteetan ezagutu zuen obra hori, eta gaurdaino eutsi dio gaiarekiko interesari. "Niretzat, munstrotasuna ez da izutzen edo atsekabetzen gaituena, baizik eta bakana dena, ezohikoa, ohikoa ez dena. Eta beraz, galdera bat jartzen du agerian: zer den normala, eta zergatik baztertzen dugun bestelakoa dena". Hori da bildumaren gaietako bat.

Erakusketa bere lanaren "alfa eta omega moduko bat" ere badela esan du, bere ibilbidea ongi laburbiltzen duela iritzita. "Duela 40 urte egindako bi proiektu daude, eta labetik atera berri diren beste bi. Eta halere, koherentzia bat sumatzen da asmoetan, baina erabat aldatu dira lan moldeak".

Hain zuzen, lau proiektu biltzen ditu Monstrorum historia-k: batetik, Herbarium (1982) eta Fauna (1989), Fontcubertaren lehen bildumetako bi, aro predigitalekoak; eta, bestetik, HeghDI' vem ghaH tu'lu' Dinosaur (2023) eta What Darwin Missed (Darwinek galdu zuena) (2024), haren lan berrienetako bi, zeintzuetan adimen artifizialeko bistaratze sistema sortzaileak baliatu dituen.

Kontakizuna eta jolasa

Artistak aitortu du umorea estrategia gisa baliatzen duela ikuslearen arreta bereganatzeko. Baina narratiba da, haren hitzetan, lau bildumen beste ezaugarrietako bat. "Proiektuotan, irudiak istorio, fotonobela edo komiki baten osagai grafikoak dira funtsean; ziurtasuna ematen diote narrazioari, eta kontakizun literarioa egiantzekoago egiten dute".

Narratiba horietan barrena ibiliko da ikuslea aretoan. Fauna proiektuko lanek hartzen dute espazioaren zatirik handiena, eta animalien erreinuko "bitxikerien kabinete bat" biltzen da bertan: askotariko piztia harrigarrien argazkiak, landa marrazkiak, mapak, eskuz hartutako oharrak, hots erregistroak eta disekatutako izakiak, besteak beste.

Aretoaren barruko gela batean kokatu dituzte Herbarium saileko obrak; forma bitxiko landareak erakusten dituzte. Azken bi urteotan, irudi horiek adimen artifizial sortzailea baliatuta berregin ditu Fontcubertak, eta gela berean kokatu dituzte horiek ere, nahasian. Batzuk eta besteak bereizteko jolasa proposatu dio horrela ikusleari.

Espazioan aurrera eginda, koralak topatuko ditu bisitariak; benetako irudiak eta adimen artifizialarekin sortutakoak tartekatzen dira What Darwin Missed sailean ere. Eta artistak bere buruari egindako galdera bat dute abiapuntu: zer ez ote zuen aurkituko Charles Darwinek Galapago uharteetan hiru astez beharrean urtebetez egon balitz?

Goiko solairua, berriz, dinosauroek hartu dute osorik. Museo eta parkeetan hartutako irudiak Star Trek sagako erreferentziekin nahastu ditu artistak, beste kontakizun bat sortzeko.

Erakusketaren osagarri, liburu bat argitaratu dute —ez da erakusketaren katalogoa, Fontcubertaren testu teorikoen bilduma bat baizik—, eta hainbat jarduera izango dira erakusketa zabalik dagoen bitartean; tartean, argazkilariaren eta Ivan de la Nuez arte kritikariaren arteko solasaldi bat, maiatzaren 29an.

monstrorum-historia

Monstrorum historia

Joan Fontcuberta

Kutxa Kultur Artegunea (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Martxoaren 21etik
2025eko Ekainaren 29ra


irati-gorostidi

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 25era

espazioaren-anatomia

Espazioaren anatomia

Maria Helena Vieira da Silva

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Urriaren 16tik
2026ko Otsailaren 22ra

latires

Latires

Nisa Goiburu

Cristina Enea fundazioa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 03tik
2025eko Abenduaren 08ra

ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

arcoiris-82

Arcoiris 82

Irati Gorostidi

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Irailaren 11etik
2026ko Urtarrilaren 06ra

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

Abe. 05 | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

Abe. 04 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

Abe. 04 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

Aza. 28 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

Aza. 27 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

Aza. 27 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

Aza. 27 | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

Aza. 25 | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.