artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Zirkulu barruko petriletatik

'O Horizontea' | Artista: The Otolith Group. Non: Bilboko Guggenheim museoan. Noiz arte: urriaren 9ra arte.

zirkulu-barruko-petriletatik

4 Octobre 2022 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Iragana. Oraina. Memoria. Zena eta dena. Zirena eta garena. Guggenheim museoko Film & Video erakusketa aretoko lehen zatia beti erabiltzen dute programa barruko proposamen nagusia izan ohi den ikus-entzunezkoaren aurreatari moduan; ondoren ikusiko denaren unibertsoan pixkanaka barneratzeko. Edo alderantziz, behin filma ikusi eta museoaren eraikinaren beheko solairura zuzenean atera gabe, Jenny Holzer eta Luzio Fontanaren instalazioen argi dizdizariek itsutu aurretik, berriz ere ikusitako horretara atzera buelta egin, eta hari bestelako ikuspuntu eta ñabardura batzuekin begiratzeko eta gogoeta egiteko parada ere eskain dezake. Filma hasieratik hasteko hogei bat minutu falta zirela seinalatzen zuen areto nagusiaren sarreran dagoen pantailak. Lehen aretoan buelta bat emateko denbora nuen sartu aurretik.

Iraganera garamatzate lehen espazio honetako proposamenek. Oraina sorrarazten duten memoriak dira. Direna egiten dutenak. Santiniketan, dena.

Inork inoiz hitz hau entzun ez badu, Santiniketan euskal hitza dela pentsa lezake. Hitzaren fonetikak eta amaierako ustezko -etan deklinazioaren erabilerak etxeko bilakatzen du izatez guretik hain urrun kokatzen dena, bertakoa eta ezaguna balitz bezala. Santiniketan ordea, India ekialdeko mugako herri bat da, Bengalakoa. "Bakea bizi den egoitza" gisara itzuli omen liteke, eta The Otolith Groupek gauzatutako O Horizontea proposamenaren epizentroa da.

Herriaren zenbait argazki daude kanpoko espazioko alde batean, harreratzat funtzionatzen duen aretoan. Santiniketaneko kanpo espazioak ageri dira, eta haietan agerikoa da herriaren berezitasuna, bakearen ideia hori. Herriak ez du natura zapaltzen eta ez dio hari gaina hartzen, mendebaldeko herrien kasuaz bestela —asfaltoz eta hormigoiz beteta, tarteka "parke" deitzen diegun oasi txikiekin, naturak espazio hartan izandako lekuaren errespetuz edo—. Santiniketanen, eraikinak naturari baimena eskatu izan baliote bezala txertatzen dira, lur gorriko espazio eta zuhaitzez inguratuta. Naturaren eta gizakiaren arteko berdintasunezko erlazioaren estetika izan liteke arnasten dena. Iragana eta oraina biltzen dituena. Ia ahaztua dugun Ghandi ere han izana zen.

Pasa ziren hogei minutu eta barrura sartu nintzen.

Santiniketaneko eskolak hormarik gabeak dira. Zuhaitzen gerizpetan esertzen dira ikasleak, zirkulu baten barnean; zenbaitetan lurrean eta beste batzuetan petril moduko batzuetan. Eta hala eseri nintzen ni ere. Alfonbra laranja zirkularrak Indiako lurretara darama ikuslea, eta Santiniketaneko ikasle bilakatzen du hura ere museo barnean. Kantatuak diren poema epiko ezberdinek gidatzen dute eszenetan barrena: lurretik abiatu eta zerura; zerutik gorputzera; eskuetara; dantzara; ezagutzara; partekatzera; eta berriz ere, lurrera. Etengabeko mugimenduan; etengabeko konexioan. Izate guztiaren harmonia izan du bere sorreratik Santiniketaneko eskolak, zeinak egun ere haurren hezkuntzatik hasi eta unibertsitateraino zabaltzen den. Eta lurra da guztiok elkartzen gaituen harmonia horren erroa, zapaltzen dugun eta eusten gaituen lehen geruza: O horizontea.

Nire alboan hezitzaile bat nuen, eta elkarrekin komentatu genuen zenbat dugun ikasteko oraindik ere.

Aretoa beterik zegoen. Ikusleak/ikasleak, zirkuluko petrilaren gainean eta lurrean eserita egon ginen ikusten/ikasten. Eserlekuak ez ziren erosoak, zinemetako butakekin zer ikusteko gutxi zuten haiek, eta emanaldian zehar gorputza mugitzen aritu ginen behin baino gehiagotan: orain ezkerreko hanka goitik gurutzatu, orain behetik, orain bi hankak paralelo ipiniaz, eserleku gogorrak sorturiko ipurdiko minak disimulatzeko asmotan. Baina guztiok bertan jarraitzen genuen, Santiniketanen izadiarekiko harremanean garatutako ekosistema eta pentsaeran geroz eta gehiago blaitzeko gogoz. Gizarte hartaz eta haren funtzionamenduaren berri gehiago jakiteko gosez. Poemen melodia eta letra gehiago entzuteko desiratzen. Trantzera eramaten zuten zenbait eszenen mugimenduetan barneratzeko guraz.

Ordu eta erdi pasa, eta orduan hustu zen aretoa. Gehienak atzerritarrak ziren, eta Guggenheimerako sarrera ordaindua izango zuten seguruenik museoaren areto guztiak edo behintzat gehienak arratsalde bakar batean ikusteko asmoarekin. Halere, bertan ginen guztiek ordu eta erdi osoa aretoan eman genuen.


portrait-intime

Portrait intime

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

Du 05 Juin 2025
Au 26 Décembre 2026

ukitu

Ukitu

Maider López

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 24 Octobre 2025
Au 07 Février 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).