artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Erresistentzien ziztadak

'Gogora ekarri, deitu' | Artistak: Hainbat egile. | Non: Iruñeko Antartika gunean.

erresistentzien-ziztadak
Hilvanario proiektuak Iruñeko Antartika gunean ikusgai jarri dituen lanetako bat. BERRIA

19 Décembre 2024 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Ez dut ezagutzen harilkatzea gustuko duen jende askorik. Egia esan, orain dela gutxira arte ez nuen guztiz argizertan zetzan... Bi oihalen arteko lotura prestatzen duen josteko puntua da, dirudienez. Behin oihalak elkartzen direnean, ehuna ez da mugitzen eta piezaren eraikuntza prozesua hasten da. Ekintza horrek abian jarri ditzakeen hainbat metafora datozkit burura: ideiak harilkatu daitezke argumentu bat osatzeko, hausnarketak batu iritzi ezberdinak ulertzeko, edota emozioak saretu ondokoen egoerekin enpatizatzeko.

Hain zuzen, hori da Gogora ekarri, deitu komisariotza proiektuan arnasten dena. Haren komisario den Maisa Covaledak hainbat artistaren lanak harilkatu ditu, eta, behin elkartuta, horiekin erakusketa bat ehundu du Iruñeko Antartika kultur espazioan.

Hilvanario izeneko proiektu zabalago baten emaitza da mostra. Ehungintza ardatz duten elkarretaratze espazioak sortzea da horren helburua. Bertan, sorkuntzaren eta saretzearen bitartez, horren parte diren emakumeen artean memoria objektuak sortzen dira. Hain zuzen, proiektuaren mediazioaren ardatza hori da, eta ondorio materiala erakusketa. Bainaez da gure marko espazialera mugatzen, proiektu transozeaniko baten emaitza baita.

Hala, mostrak Nafarroako, Kolonbiako, Txileko eta Palestinako hainbat emakumeren piezak biltzen ditu, eta horietako batzuek aktibismoareneta ekoizpen artistikoaren artean kulunkatzen diren ekoizpenak plazaratzen dituzte. Artisten artean dira Natalia Alzate, Carolina Anfibia, Estela Carvalho, Virgelina Chara, Isabel Gonzalez, María Jimenez, Ana Milena Gomez, Julieth Morales, Vanesa Nieto, Teresa Sabate, Daniela Tobar eta Misakeko emakumeak. Halaber, ekintzailetza helburu duten zenbait kolektiboren presentzia ere badago.

Aktibismoaren eta artearen arteko suturak eraikinera sartu baino lehenago arnasten ziren. Oihal batek estaltzen zuen eraikina bera. Kolonbiako Union de Costureros taldeak landutako memoria lana zen hori, eta barruko erakusketa kitzikatzailearen berri ematen zuen. Tamalez, kontatzen diren istorioekiko dagoen enpatia eskasaren adierazle den norbaitek/norbaitzuek hura suntsitzea erabaki ona zela ondorioztatu zuen/zuten. Beraz, mostrara gerturatzen zaretenok ez duzue hura ikusteko aukerarik izango...

Ehuna zaurgarritasunarekin lotu izan bada ere, oraingoan bertan brodatzen diren istorioek puntaden zuzentasunaz, eta, zenbaitetan, gordintasunaz ere ohartaraziko gaituzte. Horren abisua dira mostran barneratu baino lehen zeharkatu behar ditugun estetika leuneko hainbat banderilla. Orduan, gerturatu ahala izenak, datak eta testuak agertzen dira: Virginia Silva. 7/01/2020. Páez, Cauca. Líder y médica – Magdalena Coculama. 02/09/2019. Tame-Arauca. Seminómada Makaguan... lerroak biderkatzen dira, eta istorioak ere bai. Piezak Kolonbiako Ojo de la Aguja kolektiboaren lana dira, zeinak erailak izan diren ekintzaile sozialen memoria mantentzeko helburuarekin beren izenak ehuntzen dituen. Ekintza kolektibo baten emaitza da hau, zeinetan ehuleek ez duten zertan artistak izan.

Izan ere, erakusketanaurkezten diren piezetako hainbatetan sumatzen da kolektibitatetaranzko ikuskera hori. Komisarioak, nolabait, agerian utzi nahi baitu ehotzeak, hitzezko elkarrizketak sortzeaz gain, ikusizko diskurtsoak ere sor ditzakeela. Ehungintzak erresistentziarako eta eraikuntzarako espazioak sortzen baititu. Ehuntze prozesuak bideratzen duen denbora tarteak entzutearekin uztartzen dira, eta erakusketa konposatzen duten pieza guztiak uztartze horren metaketa bisuala dira.

Halatan, mostrak jakintzak elkartzen eta nahasten diren lekuak esploratzen ditu. Lan batzuk ehungintza testigantzatik datoz. Alde horretatikdeigarriak dirateknika ezberdinek igortzen dituzten memoriak eta erresistentziak ere. Egungo gizarte kapitalistak eta aspalditik diharduen kolonialismoak bideratutako memoria ezabatzearen ondorioz desagertzeko arriskuan dauden identitate eta kulturen erresistentzia espazio bihurtzen baitira hauek ere.


appelez-le-x

Appelez-le X

Iván Floro

SC Gallery (Bilbo, Bizkaia)

Du 17 Octobre 2025
Au 20 Novembre 2025

the-syzygy

The Syzygy

Exposition collective

Galerie Champ Lacombe (Biarritz, Lapurdi)

Du 13 Septembre 2025
Au 16 Novembre 2025

inaki-olazabal-bidean

Iñaki Olazabal Bidean

Exposition collective

Oxford aretoa (Zumaia, Gipuzkoa)

Du 07 Novembre 2025
Au 23 Novembre 2025

les-cloches-les-etoiles

les cloches les étoiles

Andrés Rivas Rodis

Juan Manuel Lumbreras (Bilbo, Bizkaia)

Du 30 Octobre 2025
Au 05 Décembre 2025

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

alfonbretan-kontatutako-gerra

Alfonbretan kontatutako gerra

07 Nov. | Enekoitz Telleria Sarriegi [BERRIA.eus]

Erakusketa berezi bat jarri dute Donostiako Nomada dendan: ‘Balak ehuntzen, bakea amesten'. Afganistango emakumeek ehotako alfonbrak dira: tankeak, hegazkinak, misilak eta granadak dituzte apaingarri gisa.

gastu-publikoak-eta-onura-pribatuak

Gastu publikoak eta onura pribatuak

07 Nov. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Gure lankide bat doktorego tesi baten defentsarako epaimahaia prestatzen ibili da. Hiru lagunek osatzen dute: EHUko irakasle batek, estatuko unibertsitate bateko beste batek eta Berlingo unibertsitate bateko batek. Hiruren agendak ikusi ostean, defentsa azaroaren 18an egitea erabaki zuten, eta, lau asteko epearekin, bidaiak antolatzen hasi ziren.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).