artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gizonen xamurtasuna

Margolanaren alaitasunak aretoan sartu bezain laster piztu zuen nire arreta: kolore biziko jostailuak paratzen ziren aulki baten inguruan, pose dibertigarrietan. Irudiaren erdian, panpina edo umea izan zitekeen figura nagusia, begi urdin zabaleko eta ile horiko pertsonaia maitagarria. Elito zen, Eloisa Gezala txikitxoa, Antonio Gezala artistaren alaba.

gizonen-xamurtasuna

7 Mars 2025 | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Bilboko Arte Ederren Museoak Gezala familiak emandako funtsen inguruan antolatu duen erakusketan zegoen, bestelako artelan eta dokumentu interesgarriekin batera.

Oso gutxi hitz egiten dugu gizonezko artisten aitatasunari buruz. Artista eta emakumeak direnen kasuan, edozein Ama Birjina irudikatzea nahikoa da klabe biografikora jotzeko, egilearen amatasun esperientziarekin lotzeko. Gizonezkoek euren umeak irudikatzen dituztenean, aldiz, bi joera desberdin eman daitezke: gehienetan gaiari garrantzia kentzen zaio, artistaren esperientziarekin lotu gabe eta ikuspegi formalista edo unibertsalistak lehenetsiz —esaterako, bere umea errepresentatzen badu ere, haurtzaroaren irudikapen gisa ulertzen da—. Hori ezinezkoa bada, izenburuak eta irudikapenak artistaren esparru pribatura eramaten gaituelako zuzenean, lana gutxiesten da, azterketa sakonik egin gabe.

Elitoren erretratuari begira, xamurtasuna eta maitasuna sumatzen dira istantean, umore kutsuarekin batera. Koadroa sinatuta eta datatuta dago, alegia, ez da bozetoa edo ariketa jostagarria. Gezalaren kalitate grafiko eta kromatikoa erakusten du, baina, aldi berean, gizonezko artistekin lotzen ez dugun hunkigarritasun sentsazio nabarmena ere islatzen du. Emozio horiek guztiak —maitasuna, xamurtasuna, hunkigarritasuna— artista emakumeei lotu izan zaizkie, baita inposatu ere; gogorrak ziren emakumeen lanak askotan kritikatuak izan dira, feminitate jakin baten erakusle ez zirelako, adibidez, Irene Laffitteren oilarrak. Baina gizonezkoen lanetan agertzen direnean aztoragarriak suertatzen dira, ez baitatoz bat artistaren estereotipoarekin lotzen dugun maskulinitate indartsuarekin. Artistek izan dezaketen emakumeekiko miresmena, obsesioa inkluso, baloratu izan da, gizontasun heteroaren parte garrantzitsua baita. Baina zaila da haurrekiko maitasuna eskema horretan ahokatzea, eta nahiago izan da halako lanei ikusgaitasun handiegia ez ematea.

Hortaz, ez da harritzekoa erakusketaz aritzen den prentsan lana ez agertzea, eta museoakMuseotikplataforma publikora igo ez izana; honela, orain erakusketa kendu dutela, ezin da haren irudirik topatu, eta Gezalaren alderdi hori ezkutuan geratzen zaigu. Pena da, ederra izateaz gainartistaren estereotipoa apurtzeko eta gizonezkoen artelanetara beste emozio batzuetatik hurbiltzeko aukera paregabea eskaintzen baitzuen.


la-part-du-feu

La part du feu

Claire Forgeot

Galerie Georges Pompidou (Angelu, Lapurdi)

Du 13 Décembre 2025
Au 07 Mars 2026

sakkaku

Sakkaku

Kike Balentzategi

Noaingo Kultur Zentroa (Noain (Elortzibar), Nafarroa)

Du 04 Décembre 2025
Au 31 Décembre 2025

artelekun-zehar-1987-2002

Artelekun zehar. 1987-2002.

Une exposition sur Arteleku à travers les archives.

Artium (Gasteiz, Araba)

Du 04 Juillet 2025
Au 11 Janvier 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).