Abian da JAI Jardun Artistikoen Instituaren ikasketa programaren seigarren edizioa
Tabakalerak eta Artium Museoak Oteiza Museoarekin lankidetzan antolaturiko programa honen helburua arte garaikidearen arloan ikerketa, ekoizpena eta lan kritikoa sustatzea da. Jardunak ezagutzaren ekoizpenaren eta haren transmisioaren arteko loturan sakondu nahi du, prestakuntza-prozesuan dauden artisten eta nazioarteko profesionalen arteko trukerako gune bat sortuz

| 7 Juillet 2025
Tabakalera Kultura Garaikidearen Nazioarteko Zentroak eta Artium Museoak, Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak elkarrekin eta Jorge Oteiza Museo Fundazioarekin lankidetzan antolatutako JAI —Praktika Artistikoen Institutua— ikasketa-programa aurki abiatuko da Vitoria-Gasteizko museoko lantegi eta espazioetan. Datozen bi hilabeteetan, eskolaren seigarren deialdian hautatutako hamasei lagunek parte hartuko dute ikasketa-programa honetan, erakunde bakoitzaren programei loturiko nazioarteko artistak irakasle dituztela. Uztailaren 21etik aurrera Tabakalerara joango dira eta Oteiza Museoan ere egonaldi bat egingo dute. JAI udako eskolaren muina praktika artistikoa da, eta ikerketa, ekoizpena eta lan kritikoa sustatzea helburu.
JAI Jardun Artistikoen Institutua Artium Museoaren eta Tabakaleraren ekimena da. 2022. urteaz geroztik Oteiza Museoaren Fundazioaren lankidetza du, eta arteen arloko profesionalak trebatzen laguntzea du helburu, truke eta gurutzaketa artistikoetarako gune bat sortuz. JAIk ezagutzaren transmisioan sakondu nahi du, prestakuntza-prozesuan dauden artisten eta nazioarteko profesionalen arteko trukerako espazioak sortuz.
Ekoizpenarekin lotutako jakintzaren transmisio hori indartzeko, JAIko irakasleak seigarren edizio honetako deialdia sustatzen duten erakundeen erakusketa-programen eta programa publikoen parte dira, eta, hala, indartu egiten da ezagutzaren transmisioa. 2025ean, honako hauek izango dira irakasleak: Claire Atherton (San Francisco, 1963), Marwa Arsanios (Washington D.C., 1978), Josu Bilbao (Bermeo, 1978), Fermín Jiménez Landa (Iruñea, 1979), Maider López (Donostia, 1975) eta Eric La Casa. Tutoretzak, berriz, Olatz Otalora (Algorta, 1990), Alejandro Cesarco (Montevideo, Uruguai, 1975), Itziar Okariz (Donostia, 1965) eta Ibon Aranberri (Itziar-Deba, 1969) artistei egokituko zaizkie.
Prestakuntza-saioak uztailaren 2tik abuztuaren 29ra bitartean egingo dira. Ikastaroa Artium Museoan hasiko da, eta ikasleak hilaren 18ra arte egongo dira bertan. Uztailaren 21etik aurrera, astelehenetik aurrera, Tabakalerara joango dira, eta bertan ikasketa-programarekin jarraituko dute abuztuaren amaierara arte. Hilabete horretan, gainera, egonaldi bat egingo dute Altzuzan, Oteiza Museoa Fundazioa dagoen herrian.
JAI ikasketa-programa baliabide bat da, arte-jardueraren inguruko elkarrizketak zabaltzeko aukera ematen duena, bai eta arte-jarduerak sortzen dituen hizkuntzetarako eta subjektibazio-moduetarako beste sarbide batzuk emateko duen gaitasunari buruzkoak ere. Planteatutako mekanika artista-irakasle bakoitzak prozesu horien ikuspegi berezia eskaintzea eragiteko diseinatuta dago. Ezaugarri horrek programaren metodologia gehiago kokatzen du tailerraren espazioan ehuntzen diren harremanetan eta praktika zehatzetan teorian baino. Artium Museoan (Vitoria-Gasteiz) egingo diren saioak Chantal Akermanen eta Josu Bilbaoren erakusketekin lotuta egongo dira, eta Tabakaleran, berriz, programaren ardatza lantegiko praktika eta parte-hartzaile bakoitzaren prozesu espezifikoen garapena izango dira.
JAIren seigarren deialdiak 140 hautagaitza baino gehiago izan zituen, iazko eskaeren ia hirukoiztuz. Horien guztien artean 16 parte-hartzaile aukeratu ziren, txostenean aurkeztutako obraren interesaren eta kalitatearen arabera eta hautagaiek ikasketa-programaren ildoetara aurkeztean adierazitako helburuen egokitasunaren arabera. Hautaketak, gainera, parekotasun-irizpideei erantzun zien, eta, azkenean, talde anitza eta askotarikoa osatu da parte-hartzaileen jatorri geografikoari, belaunaldien arteko bat-egiteari eta arte garaikidearen praktiketan dauden lengoaia eta diziplinen aniztasunari dagokienez. Batzordeak, era berean, parte-hartzaileetako lauri matrikula- eta mantenu-bekak ematea erabaki zuen.