artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Egituren kontraerrelatoak

ABEL AZKONA. 'Monumentu bat familiari' | Non: Montehermosoko ur biltegian, Gasteizen. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

egituren-kontraerrelatoak
Abel Azkonaren 'Monumentu bat familiari' erakusketako hainbat lan, Gasteizen. JAIZKI FONTANEDA / FOKU

25 Septembre 2025 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Duela pare bat urte Fito Rodrigezek idatzi zuen Arakistainen bidea liburuaren aurkezpenera gonbidatu ninduten Nafarroako Ateneoan, autorearekin batera surrealisten inguruko aurkezpentxo bat egitera. Gogoan dut aurkezpen hura prestatzerako orduan arreta eman zidala liburuari izena eman zion Sonia Arakistainen figurak, eta haren oihartzunak.

Sonia Arakistain (1922-1945) erbestean bizi zen familia errepublikar baten alaba izan zen, Ingalaterrako surrealistekin erlazio zuzena izan zuena. 1945. urtean bere Londresko etxeko leihotik behera bota zen; biluzik eta kale erdian hil zen. Prentsak berehala zabaldu zuen albistea. Hildakoak psikoanalisiarekiko zuen zaletasunari egotzi zion errua bertsio ofizialak, eta haren irudia estigmatizatu zuten.

Kontrara, Ingalaterrako surrealista batzuek askatasunaren aldarri gorentzat jo zuten ekintza hura, eta haren omenezko ekitaldi bat antolatzeko saiakera egin zuten. Nahiz eta azkenean gauzatu ez, saiakera hartatik sortu zen adierazlerik esanguratsuenetako bat Ithell Colquhounek egindako Jauzi ameslariak. Sonia Arakistaini omenaldia (1945) pintura da. Obrak izaera abstraktua du; hondo urdin baten gainean, kolore gorri, hori eta berdeek gorputz baten lurruntzea irudikatzen dute, ezerezaren gainean flotatzen.

Pinturaren konposizioak baino gehiago, Colquhounek ezbehar haren kodeak berrantolatzeko erakutsi zuen gaitasunak eragin zidan gehien. Egia esan, ez nekien nola sailkatu obra hura. Artearen izenean talde batek bizitza bat bereganatzen duen ekintza hotz gisa ulertu behar ote zen? Ala, oro har, mututzen diren esperientziak mahai gainean jartzeko aukera ematen zuen ekintza gisa? Artearen eta bizitzaren arteko loturak eta ez loturak azaleratzen dituen betiko eztabaida.

Antzeko sentipena esperimentatu nuen Abel Azkonak Montehermosoko ur deposituan mustu duen erakusketara gerturatu nintzenean. Mostrak Monumentu bat familiari du izen, eta artistaren biografiaren inguruan ardazten da. Hala, familia egitura hegemonikoek eta ez hegemonikoek haren gorputzarekin izan duten harremana aztertzen du, gehien baliatzen duen adierazpen artistikoa performancea baita.

Ur depositura gerturatzeko bidea ez da ohikoena. Nolabaiteko prestakuntza espazio bat da, azpiko gelan ikusiko dugunaren pistak ematen dituena. Hori da kasu honetan gertatzen dena: arrapaletan behera egin ahala, kantu bat entzuten da. Emakume baten ahots goxoak emititzen duen lo kanta da: "Ixil-ixilik dago, kaia barrenian, ontzi txuri polit bat...".

Goxotasun horrek laguntzen gaitu erakusketaren lehen zantzu bisualekin elkartzen garen arte: urtez urte Abel Azkonaren bizitzara gerturatzen gaituen ardatz kronologiko bat ikusi arte. 1987. urteak ematen dio hasiera horri. 1987an, ama prostituta eta toxikomano bat haurdun geratu zen Iruñean. Haurdunaldia eten nahi izan zuen hainbat aldiz, baina orduko Nafarroako legediak hori ezinezko bihurtu zuen. Azkona 1988an jaio zen, ama izan nahi ez zuen emakumeak abandonatu zuen urte berean; 2023an elkar ezagutu zuten. Tarte horretan, artistaren bizipenak krudelak dira: abandonua, prostituzioa, abusuak, harrera etxeak, etxegabetasuna...

Lo kantaren xamurtasuna zedarritzen duen ardatz hori atzean utzi eta gero, erakusketa aretoan barneratzeko momentua iristen da. Azkonaren ibilbide artistiko osoa zeharkatzen duen gorpuztasunaren garrantziaren adierazle nagusia, pertsonaia historikoen omenez jartzen diren plaka inauguralen simulazioan aurkitzen da. Bertan honakoa irakur daiteke: "Hemen jaio zen Abel Azkona soilik Abel zenean. Haren amak, maitasun ekintza gisa, jaio ez zedin borrokatu zuen. Kontzebitu gabeko hiru aborturen ondotik, Azkonak gorputz eta objektu politiko gisa bizirauten du".

Mostra espazio ireki batean antolatzen da, eta Azkonaren familia ez-hegemonikoaren adar guztiak jasotzen ditu. Horretarako, artistaren existentziaren parte diren dokumentu ugari aurkezten dira —argazkiak, marrazkiak, salaketa orriak—, bere bizitza bera erreal bihurtzen duen artxibo modura. Horiekin batera artistaren performanceak biltzen dituzten hainbat ikus-entzunezko daude, bere presentziaren eta ez-presentziaren arteko tentsioak sortuz.

Hots, elementu guztien gainetik espazio osoa betetzen duen hotsa da Azkonaren ahotsa, semea ezagutu ostean elkarrekin egindako performancearen erreprodukzioan hari bere bizitza xehetzen diona. Gizarteak esleitu zion maskara zitalaren atzean dagoena erakusten diguna, eta, zitala baino, egiturazko biolentzia ezberdinen haragizko gainazala dena.

Testu honen hasieran azaleratu dizuedan hausnarketara bueltatuz, beste oroitzapen bat datorkit gogora. I.-k galdetu zidan nola izan zitekeen gure inguruan ikuspegi baztertzaileak azaltzea, batez ere egitura egonkor baten parte ginela kontuan hartuta. Arazoa hortxe dago, esan nion, egiturak baztertzaileak direlako eta horietatik kanpo geratzen den oro ikusezin bihurtzen delako askoren begietan. Azkonak berak agerian uzten duena, preseski, bere gorputzaren eta artxibo pertsonalaren bidez eraikuntza horien kanpoko kontraerrelatoak ikusarazten baititu, haien artifizialtasuna agerian utzita.


portrait-intime

Portrait intime

Pilar Belzunce

Txillida leku (Hernani, Gipuzkoa)

Du 05 Juin 2025
Au 26 Décembre 2026

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).