artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Behin osoa ikusita

UKITU. Artista: Maider Lopez. | Lekua: Kutxa Kubo aretoa, Donostia. | Noiz arte: Otsailaren 1era arte.

behin-osoa-ikusita
Maider Lopezen erakusketa. GORKA RUBIO / FOKU

17 Décembre 2025 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Orain dela aste pare bat idatzi nuen kritikan, Maider Lopezek bere jaioterrian aurkeztutako azken banakako proiektuaren bitxitasuna aipatu nuen, bi instituziotan banatutako erakusketa baita. Erdia Tabakaleran dago. Eta beste erdia, berriz, Kutxaren Kubo espazioan. Kasu hartan lehen erdiaz idatzi nuen, partzialki ikusitako erakusketa bat aztertzeko ausardiarekin eta beste erdia ere ikusiko nuen promesarekin. Promesa bete dut, eta Kutxa Kubo espazioan ere izan naiz.

Erakusketa baten erdi gisa hartu beharrean entitate propioko mostratzat hartuz gero, Kutxako proposamena jostagarria da, eta umorez blaitua. Tabakalerako erakusketan bezala, eta Lopezen jarduna ezagutuz gero jakina denez, hainbat lanek izaera dokumentala hartzen duteerakusketa aretora ekarrita. Baina, orokorrean, izaera dokumental hutseko obrek hainbesteko presentziarik ez dutenez, beste lanosagarri moduan funtzionatzen dute; zenbaitetan, gainera, erakusketa aretoan beren izaera dokumentalaz haratago joateko ariketa interesgarria egiten da, eta proposamenak berraktibatzen dira.

Horien artean, Hierba en movimiento (2022) proiektua azpimarratu daiteke, belar moztua menditik baserrira ekartzeko keinuaren inguruan gauzatzen den proposamena, zeinetan erakusgai dauden emaitzek ekintza jakin baten dokumentazio huts gisa baino gehiago, entitate propioko lan gisa funtzionatzen duten. Halako zerbait gertatzen da (Telón.) (2015) piezarekin ere. Kasu honetan, antzoki baterako proiektatutako teloi dantza aretora ekarri du, eta mugimendua kenduz, bisitariek espazioarekin duten harremanaren hautematea baldintzatzen duen pieza monumental bilakatu. Teloien arteko pasilloetatik igaroz, piezaren erraietara sartzeko aukera eskaintzen du artistak. Eta, Hemen, hor, han (2023) lana aretora ekartzeko modua ere aipagarria da; izan ere, eta nahiz eta parte hartzaileen esperientzia ezberdina izan, ekintzaren errotiko esentzia aktibatzea lortu baituaretoan: behaketa-bilaketa jolasa.

Azkenik, aipagarria da artistak erakusketa aretoan zuzenean egindako esku hartzea ere: kolore biziak erabiliz aretoaren zati bateko hormak nabarmendu eta haien dimentsioak izkiriatuz egindakoa. Erakusketa aretoetako pareta zuri horiek, maiz oharkabean igarotzen direnak nabarmendu,eta, beraz, espazioa osatzen duten elementuetara eramaten du gure arreta. Bertol Brechtek esaten zuen moduan, gorriz pintatutako larreek, berdez pintatutakoek ez bezala, gure arreta piztu eta haien inguruan gogoeta egitera bultzatzen baitute.

Instituzio bakoitzak bere egiteko moduak ditu; mostrak ulertzeko erak eta baita bisitariekin komunikatzeko bitarteko propioak ere. Eta hori oso agerikoa da erakusketa honetan, zati bakoitzak bere izaera eta lorratz propioak baititu. Hala, Kubo espazioan barneratzean, instituzioan sortutako beste ohiko erakusketa bat bisitatzeko sentsazioa dago, Tabakaleran gertatzen den bezalaxe. Eta, ondorioz, erakusketa beraren bi erdi ikusi izanaren irudipenabaino gehiago,artista beraren bi erakusketa independente ikus izanaren sentsazioa nagusitzen da. Erakusketa batera sartuta, bisitariak ez du, inondik ere, erakusketaren erdia soilik ikusten ari delako sentsazioa; alegia, beste erdia huts egiten ari delakoa.

Apustu sendoago baten falta dago; intentzioaren benetako materializazio falta. Esaterako, bi espazioetan eskuorriaketa sarrerako testua berberak izateak errepikapen sentsazioa iradokitzen du, erakusketa beraren bi zati ikustearen sentsazioa transmititu ordez.

Instituzio bakar batekin erakusketa bat kudeatzearen zailtasunez jabetzen naiz, eta ez dut imajinatu ere egin nahi proposamen hau bi instituzio ezberdinekin kudeatu behar izatearen konplexutasuna zenbatekoa izan den. Baina behin halako proiektu ausarteta handia eskuen artean izanda, erabaki guztiek horren araberakoak behar dute izan, erdibidekoetara joz geromostra ere erdibidean gelditzeko aukerak baitaude, tamalez.

Detaileak detaile, zalantzarik ez dago Maider Lopezek tamaina honetako erakusketa berezi bat merezia zuela bere jaioterrian; erakusketa huts bat izan beharrean, ospakizunen artean, haren ibilbidearen omenaldi itxura ere hartzen duena.


artelekun-zehar-1987-2002

Artelekun zehar. 1987-2002.

Une exposition sur Arteleku à travers les archives.

Artium (Gasteiz, Araba)

Du 04 Juillet 2025
Au 11 Janvier 2026

new-york-lehen-urteak

New York. Lehen urteak.

Badiola, Irazu, Urzay

Galerie Michel Mejuto (Bilbo, Bizkaia)

Du 11 Décembre 2025
Au 31 Janvier 2026

erresonantzia

Erresonantzia

Gheada kolektiboa

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

Du 11 Décembre 2025
Au 11 Janvier 2026

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Du 31 Octobre 2025
Au 12 Avril 2026

kutxa-fundazioak-eta-tabakalerak-11-erakusketa-berriren-2026ko-programazioa-aurkeztu-dute

Kutxa Fundazioak eta Tabakalerak 11 erakusketa berriren 2026ko programazioa aurkeztu dute

| 18 Décembre 2025

Zineb Sedira, Carla Filipe eta Taxio Ardanaz, Elena Asins, Harun Farocki eta Xabier Morrás artistak izango dira denboraldi berriko protagonistak Tabakalerako erakusketa-aretoan eta Kubon. Bestetik, Maite González Martínez, Andrea Canepa, Tsai Ming-liang, Jon Gorospe, Sally Mann eta Alejandro Cartagenaren lanak aurkeztuko dituzte Tabakalerako 2. erakusketa-aretoan eta Artegunean.

artium-museoak-2026ko-urteko-programazioa-aurkeztu-du

Artium museoak 2026ko urteko programazioa aurkeztu du

| 17 Décembre 2025

Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoak zinema etnografikoari buruzko ikuspegi kritikoak jorratzen dituen tesi erakusketa kolektiboa inauguratuko du urtarrilean. Horretaz gain, banakako erakusketak eskainiko dizkie Juana Cima (Caibarién, Cuba, 1951), Rosalind Nashashibi (Londres, 1973), Irene Kopelman (Córdoba, Argentina, 1974) eta Jochen Lempert (Moers, Alemania, 1958) artistei. Era berean, Z Aretoaren egitarauak Jumana Manna (Princeton, 1987) artistaren ekoizpena aurkeztuko du.

post-guggenheim-urdaibai

Post Guggenheim Urdaibai

16 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Zutabe hau argitaratu den egunean biltzekoa da Guggenheim museoko patronatua Urdaibain bultzatu nahi duten egoitzaren inguruan erabaki bat hartzeko. Aurreko asteetan zabaldutakoaren arabera, bertan behera geratuko da egitasmoa; beraz, arriskua hartuko dut.

inaki-garcia-erguin-margolaria-hil-da

Iñaki Garcia Erguin margolaria hil da

15 Déce. | Ainhoa Sarasola [BERRIA.eus]

XX. eta XXI. mendeetako euskal pinturaren erreferente eta berritzaile izatea aitortu izan zaio margolari bilbotarrari. 91 urte zituela zendu da.

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

12 Déce. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

materialtasunaren-ondarea

Materialtasunaren ondarea

11 Déce. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 10 Décembre 2025

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).