artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Miren Arzalluz izendatu dute gaur Guggenheim Bilbao Museoaren Zuzendari Nagusi

Guggenheim Bilbao Museoaren Patronatuak Miren Arzalluz historialari eta komisario ezaguna izendatu du gaur Museoaren Zuzendari Nagusi, azken hilabeteotan osatu den hautaketa-prozesua burutu ondoren. Apirilaren 1etik aurrera hartuko du kargua.

miren-arzalluz-izendatu-dute-gaur-guggenheim-bilbao-museoaren-zuzendari-nagusi

| 12 de Noviembre 2024

Patronatuak Miren Arzalluz aukeratzearen arrazoien artean daude hark nazioarteko kultur-erakundetan duen esperientzia eta horri esker lortu duen aintzatespena; Museoaren proiektuarekin epe luzerako konpromisoa hartzeko borondatea; Museoa herrialdea eraldatzeko estrategian giltzarria izateko helburuarekin bat etortzea; eta Museoak lan egiten duen testuinguru kulturalekiko sentsibilitatea erakustea, tokiko balioak eta balio globalak integratzeko gaitasuna baliatuta.

Miren Arzalluz Loroño (Bilbo, 1978) Palais Galliera-Parisko Modaren Museoaren zuzendaria da gaur egun eta kulturaren arloan nazioarteko ospea duten erakundeetan erantzukizun handiko lanetan osatu duen ibilbidearen ostean dator Guggenheimera. Artearen historiaren, ikerketaren eta museoen arloetan duen ezagutza sakona dakar, eta, horrez gain, eskarmentu handia du erakundeen kudeaketan eta nazioarteko harremanetan.

Deustuko Unibertsitateko doktoregoa du Historian, Artearen Historiako Masterra egin zuen The Courtauld Institute of Art-en eta Politika Konparatuan Masterra London School of Economics-en. Azken sei urteotan Palais Gallieraren zuzendaria izan da eta erakunde hori berritzeko eta handitzeko proiektu handinahi baten ardura izan du, museoaren birdefinizio sakon eta berritzaile baten bidez erakunde hori fase berri baterantz eramatea lortuz. Paris Musées eta Parisko Hiriko erakundeekin lankidetzan, Miren Arzalluzek diziplinarteko ikuspegi berri bat sustatu du, Palais Gallieraren eta nazioarteko beste arte eta diseinu museo batzuen arteko elkarrizketak eta kolaborazioak ezarriz, eta publikoaren nahiz kritikaren aldetik onarpen handia izan duten erakusketak sortuz.

Miren Arzalluzen nazioartean lortutako aintzatespena bestelako lorpenek egiaztatzen dute: 2024an Frantziako Kultura Ministerioak Chevalière de l'Ordre des Arts et des Lettres izendatu du, eta berriki Estatu Batuetako diseinu-sari nazionaletan epaimahai izendatu dute, New Yorkeko Smithsonian-eko Cooper Hewitt Diseinu Museoak ematen dituen National Design Awards 2025eko sarietarako.

Miren Arzalluzek gaur egungo euskal kulturarekin lotura hestuak ditu ere: Bilboko Arte Ederren Museoaren Aholku Batzorde Artistikoaren kidea da, eta Parisera joan aurretik Etxepare Euskal Institutuaren zuzendaria izan zen. Erakunde hori Eusko Jaurlaritzaren mendekoa da, eta nazioartean euskal kultura eta sorkuntza garaikidearen ikusgarritasuna bultzatzeko lan egiten du. Arte-aditu independente gisa izan duen esperientziari esker, erakusketak komisariatu ahal izan ditu munduko hainbat herrialdetan, eta bost urtez Balenciaga Fundazioaren eta Museoaren komisario-buru izan zen, erakusketen eta Bildumaren arduradun.

Miren Arzalluz Zuzendari Nagusi Hautetsi izendatuko dute 2025eko martxoaren 1ean eta izendapenak egun horretatik aurrera izango du eragina. Lau astez, apirilaren 1era arte, murgiltze-prozesu bat egingo du Bilboko eta New Yorkeko Guggenheim museoetan, Juan Ignacio Vidarte Museoko Zuzendari Nagusiarekin batera. Egun horretan, Miren Arzalluzek Zuzendari Nagusi kargua hartuko du, erantzukizun osoz.

Hautaketa-prozesua

Maiatzaren 20an Juan Ignacio Vidartek Patronatuan Zuzendari Nagusi gisa dituen ardurei amaiera emateko erabakia iragarri zuen, Museoaren zuzendaritzan belaunaldi berriaren ordezkari bat sartzea ahalbidetzeko. Hortik aurrera, nazioarteko hautaketa-prozesu bat jarri zen abian, artearen eta kulturaren sektoreko zuzendaritza-kideak kontratatzeko zereginetan nazioarteko esperientzia handia duen Berlingo Antonia Josten enpresaren eskutik.

Ekainaren 3tik 30era bitartean hautaketa-prozesuaren zabalkundea egin zen eta eskabideak Museoaren webgunean aurkeztu ahal izan ziren. Fase horretan 1.160 bisita erregistratu ziren Museoaren webguneko zegokion atalean: 739 gaztelaniaz, 327 ingelesez, 50 frantsesez eta 44 euskaraz.

Honako ezaugarri hauek bilatzen ziren, besteak beste: artearen eta museoen funtzionamenduaren ezagutza handia izatea, arlo horren barruan nazioartean kudeaketa- eta plangintza-gaitasun egiaztatuak izatea, lidergo-gaitasuna eta esperientzia izatea funtsak lortzeko eta audientziak garatzeko, hainbat hizkuntzatan komunikatzeko gaitasuna izatea, prestakuntza eta kualifikazio handia izatea museoen jardunarekin lotutako gaietan, eta Museoaren errealitate instituzionala eta testuinguru soziokulturala ezagutzea.

Prozesuan, jatorri geografiko desberdineko 79 profesional hartu ziren kontuan. Profilak aztertu eta elkarrizketak egin ondoren, Antonia Josten enpresak hautagai aukeratuen zerrenda bat osatu zuen, eta hautaketa-batzordeari bidali zion baloratzeko. Batzorde horrek hautagaiak ebaluatu zituen eskatutako gaitasunen eta ezaugarrien arabera, eta, azkenik, haien ustez hautagairik egokiena eta artearen munduko erronka berriei hobekien erantzungo ziena aukeratu zuten.


ilargia-uretan

Ilargia uretan

Nafarroako museoa (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 21 de Junio 2024
Al 23 de Febrero 2025

arpenter-la-carte-2024

Arpenter la carte 2024

Erakusketa kolektiboa

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

Desde el 08 de Noviembre 2024
Al 28 de Diciembre 2024

pantona-211c

Pantona 211C

Exposición colectiva

La Fabrica De Gomas (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 20 de Noviembre 2024
Al 19 de Enero 2025

fernando-perezek-azkuna-zentroko-zuzendaritza-utzi-du

Fernando Perezek Azkuna zentroko zuzendaritza utzi du

13 de Dic. | Itziar Ugarte Irizar [BERRIA.eus]

Bilboko zentroak ohar bidez jakinarazi duenez, Perezek "borondatez" egin dio uko karguari. Dena den, hainbat komunikabidek azken asteotan aipatu dute tirabirak izan direla Bilboko Udalaren eta zentroko zuzendaritzaren artean.

rodriguez-eta-perez

Rodriguez eta Perez

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Perezek dimisioa eman zuen egunean entzun nuen Caixabank dela [espainiar] estatuan etxebizitza gehien dituen enpresa. Gure herrian, eta Guggenheim efektuaren ondorioz, balio propioak zituen alderdi baliotsua izatetik zerbitzuak elikatu behar dituen tresna ekonomiko izatera pasatu da kultura.

isilpeko-lapurreta

Isilpeko lapurreta

13 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Google irekitzerakoan zerrendatzen zaizkidan ausazko berrien artean agertu zitzaidan SER irratiarena: tentsioa omen dago Azkuna zentroko zuzendaritzaren eta Bilboko Udalaren artean La Caixa fundazioaren proiektu baten harira.

sorkuntzari-ate-irekiak-tabakaleran

Sorkuntzari ate irekiak, Tabakaleran

| 11 de Diciembre 2024

Tabakalerak sorkuntza sustatzeko egiten duen lana ezagutzeko aukera emango duen asteburuan murgiltzera gonbidatu nahi ditu herritarrak. Ate irekien jardunaldiak abenduaren 13an eta 14an izango dira eta, besteak beste, artisten estudioak, tailerrak, hitzaldiak, proiekzioak eta kontzertuak izango dira.

epika

Epika

04 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Ez dira lirikarako garaiak. Denak zirraragarria eta ikusgarria izan behar du, nahiz eta segundo gutxi iraun. Aurreko astean graduazio ekitaldiei buruz hitz egiterakoan konturatu nintzen emozioak ukitzeko gauzak eskatzen ditugula.

inigo-garces-hautatua-izan-da-uharte-zentroaren-eskola-lurraldea-2024-25erako

Iñigo Garcés hautatua izan da Uharte Zentroaren Eskola Lurraldea 2024-25erako

| 4 de Diciembre 2024

Eskola Lurraldeak 2024-25 ikasturterako deialdiaren ebazpena Iñigo Garcésen proiektuaren aldeko izan da. Egitasmoa hiru ardatz nagusitan oinarritzen da: etnobotanika, landare autoktonoen azterketa; soinua, murmurioen eta musikaren esplorazio artistikoa; eta serigrafia naturala, tindagai naturalak inprimatzeko erabiliz.

artium-museoak-juncal-ballestin-artxiboa-plazaratu-du-artistaren-dokumentu-ondareari-buruzko-argitalpena

Artium Museoak 'Juncal Ballestín. Artxiboa' plazaratu du, artistaren dokumentu-ondareari buruzko argitalpena

| 3 de Diciembre 2024

Liburuan Juncal Ballestini buruzko eskuizkribuak eta testuak erreproduzitu dira, baita Marta Gonzálezekin batera bitxien diseinuan egindako lanei, diseinu grafikoari, espazio eszenikoari eta obra publikorako proiektuei buruzko dokumentazio grafiko zabala ere. Juncal Ballestín Artxiboa Anesvad Fundazioak Artium Museoari dohaintzan emandako artistaren ondarearen parte da.

kolono-europarrek-afrikan-lapurturiko-500-000-artelanak-itzultzeko-ariketa-nekeza

Kolono europarrek Afrikan lapurturiko 500.000 artelanak itzultzeko ariketa nekeza

02 de Dic. | Jenofa Berhokoirigoin [ARGIA.eus]

Azaroaren 4an itzuli die Frantziak benindarrei Katakle errege-aulkia, duela 132 urteko triskantzan frantses kolonoek lapurtu zietena. Memoriaren, aitortzaren eta ondare kulturalaren izenean, Europan zehar dituzten lapurtutako 500.000 objektuak berreskuratu nahi dituzte Afrikako herriek.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).