artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Ines Medinaren dimentsioen arteko geometriak bildu ditu Artium museoak

Artista plastikoaren lehen bi hamarkadetako praktikari buruzko erakusketa zabaldu du Artiumek. Esperimentazio monokromoetatik hiru dimentsiora egindako ibilbidea ikus daiteke A3 aretoan.

ines-medinaren-dimentsioen-arteko-geometriak-bildu-ditu-artium-museoak
Ines Medina artista, gaur, Artiumen. RAUL BOGAJO/ FOKU

12 de Marzo 2025 | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Marrazkia, margolaritza eta eskultura diziplinei lotutako kontzeptu klasikoak albo batera utzi, eta kolorearen bidezko adierazpen abstraktuan murgildu zen Ines Medina artista (Caceres, Espainia, 1950) 1979. urtean. Pigmentu garbiak mihise gordinen gainean jarrita, bere ibilbide artistikoaren beste etapa bati ekin zion hala: "Paper zuriak zikintzen hasi ahala hasi nintzen sentitzen, eta jabetu nintzen artearekin nuen harremana erabatekoa zela". Artium museoak ikusgai jarri du artista plastikoak bi hamarkada luzetan kolore, dimentsio eta abstrakzio geometrikoan barrena egindako bidaia esperimentalaren bilduma bat, Ines Medina. Ikerketa analitiko-plastikoa erakusketan. Medinak 1978tik 1995era arte egindako obrak ekainaren 1era arte egongo dira ikusgai.

Margolaritza, instalazioa eta eskultura barne hartzen dituen obra mardula egina du Medinak. EHUko Arte Ederren Fakultatean ikasketak egiten ari zela, artearen funtzioa zein zen aztertzea erabaki zuen, eta, ikerketa prozesu luze baten ondotik ondorioztatu zuen artea "ezagutza tresna" bat zela: "Ikasteko eta naizena izateko pintatzen dut", azaldu du artistak erakusketaren aurkezpenean.

Artearen funtzioaren etengabeko bilaketa horrek gidatu du bere lana 1978tik gaur egunera arte, Beatriz Herraez museoko zuzendariak esplikatu duenez. Eta ezagutza bilaketa horretan, ikerketa formala eta psikoanalitikoa uztartu ditu: lehen etapan, hiru dimentsioak eta kolore primarioak erabilita, eta gerora, sinbolismoa eta psikoanalisia ikuspegi formalarekin nahastuta. Era berean, genero arrakalari eta introspekzioari ere arreta berezia jarrita garatu du bere lana.

Artistaren ikerketa plastikoaren lehen etapan murgiltzeko era ematen du erakusketak: 1978an egin zituen lehen esperimentazio monokromoetatik hasi, eta 90eko hamarkadaren erdialdera arte ordenagailuak bere lanetan izan zuen eragin nabarmenera arte. Denbora tarte horretako pinturak eta instalazioak bederatzi serietan antolatu zituen artistak, eta era berean sailkatu ditu lanak Artiumek ere A3 aretoko erakusketan.

Medinak urtebete eskas eskaini zion kolorearen ikerketa abstraktuari: 1978tik 1980rako tartea, zehazki. Garai hartakoak dira kolorearekin eta materiarekin izandako harremana islatu zuten tamaina txiki eta ertaineko hainbat koadro —Horiak eta Gorriak, besteak beste—, eta, hain justu, lan horiek zabaltzen dute erakusketa: espresionismo abstraktuaren etapa laburraren baitan egin zituen formaren erabateko abstrakzioa erakusten duten lan nagusiek. Ondoren, espazioaren kontzeptuan murgildu zen, kolore hori biziko koadro bat pintatzeko "behar bizi batek" bultzatuta. Horretarako, formak tenkatu zituen, horiek erabat desagertu edo muga abstraktu geometriko bihurtu arte, Medinak azaldu duenez. Zuri ezberdinak, Gorri ezberdinak, eta Gris bateragarriak koadroak dira horren adibide.

Psikoanalisitik sortuak

1981etik aurrera, "psikoanalisi pertsonal luze eta sakon" bati ekin zion Medinak, eta psikoanalisia bere metodologiaren parte bihurtu zen. Marren, koloreen eta formen zentzuaz eta balioaz "analisi formalak eta psikoanalitikoak" egin zituen, eta dimentsioen inguruko gogoetak margoetan islatu. Bi dimentsiotik abiatuta, hiru dimentsiorako jauzia egin zuen horrela, Jorge Oteizaren eta Eduardo Txillidaren obretan inspiratuta.

Lehen begi kolpean, Medinaren koadroek Piet Mondrian Herbehereetako margolariaren estiloa iradokitzen dute. Mondrian abstrakzio geometrikoaren erreferente handienetako bat da, eta Medinak "argi eta garbi" onartu du haren estiloak zipriztindu zituela 1980ko hamarkadaren amaieran eta 1990eko hasieran pintatu zituen koadroak. Giotto di Bondone, Diego Velazquez, Paul Cezanne, Jorge Oteiza eta Jean-Michel Basquiat ere aipatu ditu inspirazio iturri gisa, baina aitortu du Mondrianen "neoplastizismoaren" arrastoa nabaria dela bere etapa horretan. Marren konposizio karratuekin eta koloretsuekin osatutako Irudi potentziala serieko koadroak dira horren lekuko.

1980ko hamarkadaren hasieran hasi zen ordenagailua eta inprimagailua erabiltzen hiru dimentsioko irudiak lortzeko, baina 1990eko hamarkadan New Yorkera joan zen arte ez zen hasi ordenagailua propio erabiltzen artea egiteko; zehazki, "mugaren" kontzeptuan sakontzeko eta planoaren gainazala eta kokapena etengabe neurtzeko erabili zuela kontatu du artistak.

Erakusketaren erdialdean jarritako bitrina batean bildu dituzte lan guztietako prozesuen zirriborroak, eta baita artistaren ikerketa hobeto ulertzeko materiala ere.


desplazamenduak

Desplazamenduak

Ikerketa taldeak

Bizkaia Aretoa - EHU (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 18 de Noviembre 2025
Al 12 de Diciembre 2025

heldulekua

Heldulekua

Benoit Pingeot

tTok (Uztaritze, Lapurdi)

Desde el 28 de Noviembre 2025
Al 22 de Enero 2026

el-arte-destino-infinito

El arte, destino infinito

Exposición colectiva

Arteko Gallery (Donostia, Gipuzkoa)

Desde el 21 de Noviembre 2025
Al 27 de Febrero 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).