artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Gert Voor in't Holt argazkilariak argiztatutako paisaiak ikusgai jarri dituzte Zas Espazioan

Gasteizko aretoak Herbehereetako argazkilariaren hamabi argazki bildu ditu 'Enlighten Landscapes' erakusketan. Argiztapen gailu batekin lortutako efektuekin "definizio berria" eman die gizakiak "abandonatutako" parajeei.

gert-voor-in-t-holt-argazkilariak-argiztatutako-paisaiak-ikusgai-jarri-dituzte-zas-espazioan
Gert Voor In´t Holt argazkilaria bere lan baten ondoan Zas Kultur Espazioan. RAUL BOGAJO/ FOKU

1 de Marzo 2025 | Edurne Begiristain [BERRIA.eus]

Paisaien eta eraikitako irudien arteko orekaren bila aritzea gustuko du Gert Voor in't Holt argazkilariak ((Ommen, Overijssel, Herbehereak, 1960). Naturan diren parajeetan aurkitu ohi du lanetarako inspirazio, eta, haien bidez, errealitate paraleloak eta fikziozko irudiak sortzen ditu. Argazkia hausnarketarako abiapuntu hartuta, argazki prozesua obraren zati gisa erabiltzen du. Hala egin du Gasteizko Zas Kultur Espazioan paratu duen Enlighten Landscapes (Paisaiak argitu) erakusketan ere: argi efektuak erabilita, "definizio berria" eman nahi izan die "abandonatuta" dauden hainbat parajeri. Hamabi argazkirekin osatu du erakusketa; apirilaren 19ra arte egongo da ikusgai San Anton plazako bigarren zenbakian.

Pandemia iritsi aurretik ernamuintzen hasi zen erakusketa, argazkilariak irudiarekin esperimentatzeko nahiak bultzatuta. Argian topatu zuen horretarako giltza. Aurrez ere ideia beraren bueltan egindako lan batzuk eginak zituen— 1990eko hamarkadako Cityscapes, 2006. urtetik 2014ra ondu zuen Lightscapes bilduma, eta 2016an egindako Fail Again, Fail Better lana—, baina, oraingoan, askoz ere modu "sotilagoan" eraldatu nahi zuen parajea argiztapena erabilita.

Horretarako propio egindako argiztapen gailu bat sortu zuen: bi metro luze den esku-argi moduko bat. "Bi metro eta 72 zentimetro luze da", zehaztu du artistak. "Neurri horretakoa egin nuen propio esku-argia, autoan alde batetik bestera garraiatzeko posible delako", esplikatu du. Argi zuri eta indartsua ematen du gailuak, gaueko iluntasuna argiztatzeko adina potentziarekin.

Hori horrela, argazki makinarekin esposizio luzeak erabilita, nahi zuen efektua lortu du artistak: lehen planoaren eta hondoaren arteko bereizketak eta testura ezberdinak sortu ditu, eta sakontasunaren pertzepzioa eraldatu du. Eta, aldi berean, bestelako helburu bat ere erdietsi duela azaldu du argazkilariak: "Argazkian ageri diren paisaiei ez ezik, argazki ekintzei beraiei ere protagonismoa ematea". Hala, berez argi luze eta mehea denaefektu berezi batekin ikus daiteke argazkietan: abaniko baten modura zabal-zabal ageri da argazki batzuetan, borobil handi eta argitsu baten itxura hartuta beste batzuetan, eta lanpara luze baten modura besteetan.

Hondar espazioen antzera

Gilles Clement paisajista, lorezain eta idazleak erabilitako "hondar espazioa" kontzeptuan inspiratuta egin ditu argazkiak Voor in't Holtek. Clementek Hirugarren paisajearen manifestua testuan horrela definitu zuen "hondar espazioa": "Hasierako funtzioa galdu duten eta inguruneak berriro beretu dituzten lurraldeak, tarteko guneak, plangintzari ihes egiten diotenak, eta, beraz, lurraldearen erabilerari eta memoriari buruzko interpretazioberria eskaintzen dutenak". Ideia hori oinarri hartuta, giza ekintzak eraldatutako eta inoiz erabilitako tokiak aukeratu ditu argazkilariak bere lanetarako: zehazki, Arabako naturaguneetan topatutako lubakiak, bide etenak, erabilerarik gabeko presak eta basoak aukeratu ditu. Argi zuriarekin lagunduta, toki horiek "berriro definitu" nahi izan ditu.

Argazkilariak azaldu duenez, premisa "sinple" batean du abiapuntu haren lanak: "Paisaia eraikuntza kulturala da". Izan ere, Voor in't Holtentzat natura ez da eremu neutrala, "etengabe aldatzen ari den fenomenoa baizik". Eta, hala, Enlighten Landscapes erakusketa ikuspegi estetiko batetik zein hurbilketa arkeologiko batetik uler daiteke: "Irudi bakoitza leku baten erregistroa da, eta, aldi berean, haren eraldaketari buruzko iruzkina".

Ingurua hobeto ulertzeko saio bat ere bada, artistak azaldu duenez: "Mundua zer den, gizakiaren esku hartzeak zer ondorio dituen, eta gu eta paisaiaren arteko harremana nolakoa den jakin nahi dut". Eta argiarekin esperimentatzeak eman dio horretarako modua eta aukera, haren hitzetan.

Argazkiak egiteko prozesua luzea eta "exijentea" izan zela nabarmendu du; "abiadura handiko ekintza" gisara deskribatu du irudi bakoitzaren atzean egon den lana: "Argazki bakoitzak erritmo bizia du, bere koreografia propioarekin". Hala ere, pozik eta gustura dago emaitzarekin: "Esperimentatzeko bide bat izan da, baina, aldi berean, inguruaz, naturaz eta argazkilaritzaz ikasteko parada eman dit".


4-x-4

4 x 4

Exposición colectiva

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 28 de Noviembre 2025
Al 08 de Febrero 2026

ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

Desde el 31 de Octubre 2025 | 19:00
Al 12 de Diciembre 2025

reencuentro

Reencuentro

Jon Benet - Jonbismo

CBA IrekiArt aretoa (Irun, Gipuzkoa)

Desde el 11 de Septiembre 2025
Al 03 de Enero 2026

harien-isla

Harien Isla

Irati Bazeta

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 07 de Enero 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 de Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 de Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 de Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 de Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 de Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).