artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Materialtasunaren ondarea

Argizari galdua | Artistak: Askoren artean. | Non: Iruñeko Ziudadelako Labean. | Noiz arte: urtarrilaren 25era arte.

materialtasunaren-ondarea
Erakusketako irudi bat. Arg/ JAGOBA MANTEROLA / FOKU

11 de Diciembre 2025 | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Argizaria ezegonkorra da, moldagarria eta haren materialtasunetik harago karga kultural nabaria duena, nolabait denboraren poderioz forma eta irakurketa anitz bereganatzen duen gainazal moldagarritzat har genezakeena. Proiekzio ezberdin horien aurrean kokatzen gaitu Iruñeko Ziudadelan kokatua dagoen Argizari galdua erakusketak, artista ezberdinen lanen bitartez argizariaren hainbat dimentsio arakatuz. Eta, arakatze horretan, argizariaren materialtasunetik haren dimentsio erritualerantz lekualdatzen diren irakurketak aurkeztuko zaizkigu.

Mostran, Julie Laymond eta Lucia Montese elkarlanean aritu dira komisario lanetan, eta bi espaziotanegituratu dute erakusketa, bata Iruñean eta bestea Pauko Le Bel Ordinaire espazioan. Bada, oraingoan Iruñekoan zentratuko naiz, zeinetan Javier Ayarza Haro, Mari Campistron, Anglae Miguel, Estelle Deschamp, Didi Huberman, Nerea de Diego, Antonio Fernandez Alvira eta Laura Salgueroren lanak daudenikusgai.

Ibilbidea funtsezko kezka batekin hasten da, argizarizko objektuari zuzenean begiratzeko ariketarekin. Georges Didi-Hubermanen Face à Face à Matière bideoak proposatzen digu hori, zehaztasun poetikoz, nolabait, eta desegiten den material horrekiko deserosotasuna eragiten digu. Objektu izateari utzi eta material bihurtzen den horretatik begirada kentzean, erakusketa konposatzen duten bestelako piezak sartzen dira gure ikuseremuan.

Laura Salgueroren instalazioak dira nire ibilbidean bigarren geldialdia egiteko eskakizuna egiten didatenak. Tonalitate eta testura ezberdineko argizarizko bloke txikiz osatuta dago. Tonu bakoitzak, ehundura bakoitzak materialaren egoera ezberdinez hitz egiten digu, eraldatzeko duen gaitasunaz, alegia.

Ondoan, material berdinez egindako koroa batekin egin dut talka;Javier Ayarzaren lana da. Bertan, euren erlauntza simulatzen duten kaxa hexagonalen barnean kokatuta erleak daude zizelkatuta. Bi instalazioen artean materialaren dimentsio natural eta sinbolikoaren arteko uztartzea aditzera ematen da. Bere funtzioa galdu, baina karga sinbolikoa mantentzen duen erritual baten arrastoa izango balitz bezala. Egitura zurruna da, eta izan zenaren arrastoak mantentzen dituen horretan, materiak bere aurreko egoeraren memoria gordetzen du.

Aglaë Miguelen lanak logika bera du, nolabait. Artistak ehunezko konposizio bat proposatzen du, zeinetan "prado de cera"hitzak irakurdaitezkeen. Honek argizariak substantzia izateari utzi eta lurralde bihurtzen den espazio bat aktibatzen du. Irutea, tenkatzea, gurutzatzea… horrela ehun utilitario bat sortzeaz beste, memoria gainazal bat eraikitzen baitu.

Hain zuzen, erakusketan aurrera egiten dugun bitartean, bi dimentsio horien arteko kulunkatzeak sortzen dituen tentsioak sumatzen dira. Adibidez, Antonio Fernandezen lanean, materialak bere izaera propioa galdu eta oihalen tolesturak aditzera eramaten duen instalazioa dugu, horrela materialaren gaitasun plastikoa aditzera emanez.

Preseski, Nerea de Diegoren instalazioan ere islatzen da plastizitate hori ere. Hots, azkenengo honen kasuan, piezak badu materiala beraren izaera liturgikoa gogorarazten didan zerbait. Espazioaren fondoan sabaitik zintzilikatutako egitura borobil bat dugu, egitura bera argizarizkoa da, baina hura sostengatzen duen lokarriaren urrezko tonuak haren izaera eraldatzen du. Horrela, exbotoen tradizioarekin lotu genezakeen iruditeria ekartzen digu gogora.

Argizaria tradizioz lanari eta transmisioari lotutako logiken artean kokatu izan da. Beraz, tarte horretan, paisaia, antzinako jakintza eta praktika garaikidea gurutzatzen dituen espazio sinbolikoan transformatzen da erakusketa. Ildo horretan kokatzen dira bereziki Mari Campistron eta Aglaë Miguelen lanak, zentzumenetan errotutako arkeologia sentikorraren logikatik operatzen dutenak. Pirinioetako argizaiolen inguruan egindako ikerketatik abiatuta, espazio erakusketara ekartzen dute keinu minimoaren poetika bat, non grabatua, argizaria, argazkia eta soinua elkarren artean ehuntzen diren, nolabait, erlikia laiko baten antzeko egitura bat osatuz.

Argizaria hari bihurtzen zuten artisauak agertzen diren kobrezko grabatuek ez dute dokumentu funtzio hutsa betetzen. Aitzitik, ofizio baten inskripzio erritual gisa funtzionatzen dute. Argizaria jada ez da erabilerako objektu soil bat, baizik eta lekuko materia bat. Pieza horietan, eskulanaren ekintza bera politizatzen da, industrializatu ezin diren jakintzen desagerpenaren aurrean erresistentzia keinu gisa agertzen delako. Grabatuak finkatzen du erabilerak iragankor bihurtzen zuena, eta argizariak, paradoxikoki, hondatzen den heinean kontserbatzen du.

Horrenbestez, Argizari galdua mostrak etengabe eraldatzen ari den materia honek ondare kulturalarekin berarekin hainbat lotura sustatzen ditu. Eta, sustatze horretan, kontzeptua eta objektua bereizten zituen muga desegiten da, materialtasunetik bertatik eratzen baita ondarearen izaera sinbolikoa.

argizari-galdua

Argizari galdua

Exposición colectiva

Iruñeako Zitadela (Iruñea, Nafarroa)

Desde el 21 de Noviembre 2025
Al 25 de Enero 2026


hivernies

Hivernies

Patrick Bogner

L'Angle (Hendaia, Lapurdi)

Desde el 21 de Noviembre 2025
Al 19 de Diciembre 2025

harien-isla

Harien Isla

Irati Bazeta

Durangoko Arte eta Historia Museoa (Durango, Bizkaia)

Desde el 05 de Diciembre 2025
Al 07 de Enero 2026

palais

Palais

Alex Reynolds

Artium (Gasteiz, Araba)

Desde el 30 de Octubre 2025
Al 04 de Enero 2026

tinduen-zirriborroen-kontserbazio-delikatua

Tinduen zirriborroen kontserbazio delikatua

12 de Dic. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Marrazki bilduma handia du Baionako Bonnat Helleu museoak. Tindu lanak egiteko zirriborroak dira gehien-gehienak, eta, erakusleihoetan izateko, zaharberritu behar izaten dituzte. "Xinaurri lana" dela kontatu du Cecile Bignon kontserbatzaileak.

frank-gehry-bilboko-guggenheim-museoaren-arkitektoa-hil-da

Frank Gehry Bilboko Guggenheim Museoaren arkitektoa hil da.

| 10 de Diciembre 2025

Arkitektoa abenduaren 5ean, Santa Monican (Kalifornian) 96 urte zituela zendu da. Beren garaia hainbeste aztarna utziz eta hirigintza-paisaian hain nabarmen eragin duten arkitekto gutxik lortu dute Frank Gehryk lortutakoa.

art-beyond-fire

Art Beyond Fire

10 de Dic. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Arteari eta arriskuari buruzko topaketak antolatu zituen aurreko azaroaren 27an Moving Artists delako GGKE garapenerako gobernuz kanpoko erakundeak. Ixone Sadaba artistak eta Ignacio Rodriguez Tucho abokatuak sortutako erakundeak gatazkak dauden tokietan bizi diren artisten mugikortasuna du helburu. Era berean, gure inguruko artistek gatazkak dauden tokiak ezagutu ditzaten da beste helburuetako bat.

nafarroako-museoak-bere-erakusketa-iraunkor-osoa-berriz-ireki-du

Nafarroako Museoak bere erakusketa iraunkor osoa berriz ireki du

| 9 de Diciembre 2025

Irekiera energia-eraginkortasuneko lehen faseko obren amaierarekin etorri da. Estalkiaren isolamendua eta kanpoko arotzeria berritu dira, eta aretoak eguneratu eta garbitu. Bigarren fasea martxan da jada eta Museoak 2026rako aldi baterako erakusketa eta programazio zabala aurkeztu du.

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 de Dic. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 de Dic. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 de Dic. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

Artekaria

El poratl del arte en Euskal Herria

Este es el portal creado por la red ZAPART. Con ARTEKARIA queremos dar visibilidad a la increíble riqueza artística e infraestructural de nuestro pequeño territorio vasco (Euskal Herri osoa). De hecho, nos parece que en un espacio tan reducido donde se encuentran tantos museos (Artium, Oteiza, Oteiza, Artes de Bilbo, Guggenheim…), centros de arte (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), salas públicas y privadas (Didam, Zitadela, Bastero, Ospitalea, fondations), galería de arte tradicional o de artistas... con tantas programaciones y obras de artistas visibles, la visualización de este conjunto no es fácil. Hemos creado este portal para ayudar a resolver esta falta.

Artekaria

La red de l@s artist@s profesionales de Euskal Herria

Zapart tiene como objetivo conectar, promover el trabajo y defender los derechos de l@s artist@s profesionales que viven y trabajan en Euskal Herria (en los seis territorios historicos que son Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa y Zuberoa).