artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Carreñoren erretratua eta malenkonia

Jorge Oteizaren ‘Nire emaztearen erretratua' obra jarri dute ikusgai Oteiza fundazio museoan. Artistaren emazte izandako Itziar Carreñori aitortza egiteko balio du eskulturak.

carrenoren-erretratua-eta-malenkonia
Jorge Oteizaren 'Nire emaztearen erretratua' (1947) pieza, Altzuzako Oteiza museoan. Arg/ IÑIGO URIZ, FOKU

2023ko Abenduaren 15a | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Hamalau urtez bizi izan zen Jorge Oteiza (Orio, Gipuzkoa, 1908 – Donostia, 2003) Latinoamerikan, 1934tik 1948ra. Izan zen Bolivian, izan zen Kolonbian, izan zen Txilen, eta izan zen Argentinan. Aldi horretan, Oteizak sutsuki sortu zituen eskulturak, eta franko landu zituen buru formako piezak eta bustoak. Hain justu, Euskal Herrira bueltatu eta 75 urtera, atzerrian zela sortutako obra inportanteenetariko bat heldu da Oteiza museora, Altzuzara (Nafarroa): Nire emaztearen erretratua (1947). Bilboko Arte Ederren Museoak mailegatuta iritsi da pieza bertara. 2024ko ekainaren 23ra arte dago ikusgai. Gaur aurkeztu dute.

Jorge Oteizaren heriotzaren hogeigarren urteurrena biribiltzeko balio du obra museoan bistaratu izanak. Oteiza fundazioak hainbat ekitaldi antolatu ditu 2023a abiatu zenetik, eta Nire emaztearen erretratua lanari dagokiona da azkena. Hauek dira lehenik izaniko batzuk: Estratuarteak erakusketa –Nora Aurrekoetxea, Miren Doiz eta Marina Gonzalez Guerreiroren bildumek osatua–, Xabier Salaberriaren Frisoa, eta In perspective/20 Oteiza eta Messa di Voce programak.

1947an sortu zuen Oteizak Nire emaztearen erretratua, Buenos Airesen. Izatez, pieza Argentinan izan zen 1992ra arte. Obraren izenak garbi adierazten duenez, artistak bere emazte Itziar Carreño irudikatu zuen igeltsuz eginiko eskulturan. Are, lana Carreñori eginiko "omenaldi" gisara ulertu beharra dago, Bilboko Arte Ederretako Museoko kontserbatzaile Guillermo Zuaznabarren iritziz. Berez, museo horretako zuzendari Miguel Zugaza zen aurkezpenera joatekoa, baina, osasun arrazoiengatik, Zuaznabarrek helarazi ditu zuzendariaren hausnarketak. Besteak beste, nabarmendu du eskulturak ederki omentzen duela, irudiz, Oteizak alargundu berritan emazte zenari idatziriko poema sorta: Itziar. Elegia (1992).

Bi munduren elkarketa

Xabier Salaberria artistak diseinatutako taula baten gainean paratu dute obra. Bustoa igeltsuz egina da, leuna eta sotila. "Barrenetik kanpora eginiko eraikuntza batez, agerian dago Oteizaren esentziazko eskematismoa. Horrez gain, eskultura honetan genesi bat ikus dezakegu; Oteizak ordutik aurrera garatuko zuen estiloaren lehenbiziko zantzua, Arantzazuko apostuluetan ikusten denaren antzekoa", esplikatu du Zuaznabarrek. Eskulturan bi mundu elkartzen direla uste du. "Mundu intelektuala eta afektiboa".

Izan ere, dikotomien uztarketa ere bada Nire emaztearen erretratua. Elementu "antagonikoen" konposizioa, Zuaznabarren esanez: "Hutsuneak eta beteak, alderdi primitiboa eta modernoa, tokikoa eta transbertsala, lurtarra eta zerutarra, iragana eta oraina; horiek guztiak biltzen ditu Itziarren obrak". Ukimenaren bidez ere nabari liteke aldebikotasuna. "Hala iradokitzen du materialak berak ere, igeltsu patinadun eta grisak: azal fin baina bortitza du, leuna baina gordina".

Adituen esanetan, bustoari so, ikusleari aise pitz dakioke galdera bat: Itziar Carreñoren izaeraren ispilatzea ere ba ote den haren forma. Irribarre ahuleko pertsona bat dago irudikatua, begirada pixka bat beheratua duena. Transmititzen duenaren harira, Zuaznabarrek Rafael Moneo arkitektoaren gogoeta bat gogoratu du. "Moneok zioen Itziarren etsipena ikusten dela piezan". Kontrara, "malenkoniarekin" lotzen du berak bustoaren adierazpena.

Eskulturaren izena auzitan jarri beharra ere nabarmendu du Zuaznabarrek. Izan ere, dioenez, Oteizak bazuen lanari beste izenbururik jartzea: hala nola Itziar Carreñoren erretratua. Baina emazte hitza erabili zuen, izen-abizenen ordez. Horregatik, Itziar Carreñoren izena aldarrikatzeko garaia dela nabarmendu dute Altzuzako aurkezpenean, haren figura goratzekoa.

Ez da jakina Oteiza damutu ote zen, baina bestela jokatu zuen 1953an. Itziarren erretratua izendatu zuen lan bat orduan. Hain zuzen, hori ere ikusgai da, bustoaren ondoan, hainbat argazkiren alboan.


periferian

Periferian

Erakusketa kolektiboa

ZAS kultur aretoa (Gasteiz, Araba)

2025eko Azaroaren 06tik
2025eko Abenduaren 06ra

lurraren-arteak

Lurraren arteak

Guggenheim Bilbao (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Abenduaren 05etik
2026ko Maiatzaren 03ra

sasi-guztien-gainetik

Sasi guztien gainetik

Marlene McCarty

Tabakalera (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 17tik
2026ko Otsailaren 01era

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

Aza. 16 | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

Aza. 14 | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

Aza. 14 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

Aza. 12 | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.