artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Basoa ezkutatzen duen zuhaitza

David Chipperfield arkitektoak Municheko Haus der Kunst (Artearen Etxea) erakusketa aretoa berritzeko proposamen bat egin zuen 2017an. Berrikuntzen artean, aurrealdean zituen hamahiru ezkiak moztu nahi zituen, fatxadari ikusgarritasun handiagoa emateko.

basoa-ezkutatzen-duen-zuhaitza
Ezkiak inguruan dituen Haus der Kunst eraikinaren 2013ko argazkia.

2024ko Urriaren 3a | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Proiektuak aspaldiko debate bat berpiztu zuen: zein leku du naturak memoria historikoaren transmisioan? Hain zuzen, fatxada monumentala arkitektura naziaren adibide ezagunenetako bat da. Eraikina Hitlerren proiektu kuttuna izan zen: 1933an hasi zen eraikitzen, eta 1937an zabaldu zenArte alemaniarradeitzen zen erakusketa batekin, herri ariarraren handitasuna frogatzeko helburua zuena. Irekierarako 6.000 laguneko desfile bat antolatu zuten, fatxadaren aurreko ibilbidea, zuhaitz gabea orduan, svastikaz dekoratutako banderez hornituta.

Guda ostean, naziek sortutako zenbait eraikin bereizgarrik zutik iraun zuten Alemania suntsitu hartan,Haus der Kunstbarne, eta buruhauste bilakatu ziren azkar. Batetik, ia azpiegiturarik gabe geratu zen lurralde batean eraikinak botatzen hastea ez zen oso zentzuzkoa, ezta merkea ere. Bestalde, nazien memoria ezabatzeko beharra zegoen, etaHaus der Kunsten 175 metroko fatxadak ez zuen horretan laguntzen. 50eko hamarkadan joera bat gailendu zen: eraikinak mantentzea, baina inguruan zuhaitzak landatuta, naziek bilatutako monumentaltasuna leuntzeko. Ezkiek historia luzea dute Alemanian gainera, gure zumardiak haienezkidiakbaitira.

Ondorioa ona eta txarra izan zen aldi berean: monumentuen inguruak edertu eta berdatu ziren, baina euren iragan totalitarioa kamuflatuta geratu zen. Hori ikusita, zenbait adituk joeran horren gaineko gogoeta sakonagoa egitea proposatu dute, halako memoria egituretan naturak duen eragina aztertzeko. Azken urteetan, ordea, bi etsaik gogoeta oztopatu dute: klima krisia eta turismoaren ekonomia.

Itotzen gaituen klima krisiaren aurrean, zaila da hirien berdatzea sustatzen duten proposamenei trabak jartzea; erraz eman dezake krisiaren negazionistak direla ikerlariok. Baina are arriskutsuagoa da turismoaren igoera, monumentu naziak atseginago egiteak eta bere jatorrizko funtzioa ahazteak euren populartasuna igotzen baitu. Adibiderik onena Hanburgoko Sankt Pauli bunkerra da. Hormigoizko munstroaren gainaldean hotel bat eraiki dute; bere irudia guztiz aldatu da landatutako teilatu baten bitartez, gainean lorategitxo bat duela. Mundutik isolatzeko balio izan zuen estruktura, kanpotik barnera babesteko, egun kanpora begiratzeko plataforma loratua bilakatu da: bere teilatutik Hanburgo osoa ikus daiteke, zuhaitzen artean ezkutatzen den bunkerra bera ahaztuta. Baina galdera da: AfD-ek bere lehen hauteskundeak irabazi dituen hau al da memoria atzean uzteko unea?


my-house-is-your-house

My House is your House

Chiharu Shiota

Azkuna Zentroa (Bilbo, Bizkaia)

2025eko Maiatzaren 27tik
2025eko Irailaren 28ra

ukitu

Ukitu

Maider López

Kubo Kutxa aretoa (Donostia, Gipuzkoa)

2025eko Urriaren 24tik
2026ko Otsailaren 07ra

hiri-baten-barneko-bederatzi-hiri

Hiri baten barneko bederatzi hiri

Uzt. 12 | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Pedro G. Romero artistak Sevilla ardatz duen bederatzi bideoko instalazioa zabaldu du Bilboko Arte Ederren Museoan. Flamenkoaren munduari lotutako bederatzi pertsonak hirian emandako paseo mutu bana biltzen du pieza bakoitzak.

errealismo-figuratiboak-batuta

Errealismo figuratiboak batuta

Uzt. 10 | Iraia Vieira Gil [BERRIA.eus]

Arte klasikoaren bostehun urteko historia laburbiltzen duen pintura erakusketa bat jarri du BBVAk Bilboko San Nikolas jauregian. 39 obra dira, eta Van Dycken, Goyaren eta Zuloagaren lanak daude tartean. Urriaren 12ra arte egongo da zabalik.

abian-da-jai-jardun-artistikoen-instituaren-ikasketa-programaren-seigarren-edizioa

Abian da JAI Jardun Artistikoen Instituaren ikasketa programaren seigarren edizioa

| 2025eko Uztailaren 7a

Tabakalerak eta Artium Museoak Oteiza Museoarekin lankidetzan antolaturiko programa honen helburua arte garaikidearen arloan ikerketa, ekoizpena eta lan kritikoa sustatzea da. Jardunak ezagutzaren ekoizpenaren eta haren transmisioaren arteko loturan sakondu nahi du, prestakuntza-prozesuan dauden artisten eta nazioarteko profesionalen arteko trukerako gune bat sortuz

naturarekin-elkarlanean-sortutako-obrak

Naturarekin elkarlanean sortutako obrak

Eka. 28 | Amaia Jimenez Larrea [BERRIA.eus]

Hlynur Palmason zinemagile islandiarraren lehenengo erakusketa ondu dute Donostiako Tabakaleran; irailaren 28ra arte egongo da ikusgai. Egileak sortuak zituen ikus-entzunezko lanetarako erabilitako materialez osatuta dago.

bizitzaren-erraiak

Bizitzaren erraiak

Eka. 25 | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

Chiharu Shiota. 'My house is your house' | Non: Azkuna zentroan, Bilbon. | Noiz arte: Irailaren 28ra arte.

Artekaria

Euskal Herriko Arte ataria

ZAPART sareak sortutako ataria duzu hau. Gure euskal lurralde txikiak duen artista eta azpiegitura aberastasun harrigarriari ikusgarritasuna eman nahi diogu Artekariarekin. Izan ere, hain eremu ttipi batean hainbeste museo (Artium, Oteiza, Arte Ederretakoak, Guggenheim…), arte zentro (Uharte zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), areto publiko zein pribatu (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fundazioen aretoak…), galeria pribatu tradizionalak eta artistenak… hainbeste programazio eta artista lan ikusgai eta denbora berean ikusgarritasun oso zaila dagoela iruditzen zaigu. Horren konpontzen laguntzeko sortu dugu atari hau.

Artekaria

Artista profesionalen sarea

Zapart sareak Euskal Herriko sei lurralde historikoetan bizi eta lan egiten duten artista profesionalen saretzea eta horien lana sustatzea eta eskubideak defenditzea du helburu.