artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Zeharkatzen diren ateak

Mapamundistak: Atalasea | Artistak: Aurelien Mauplot, Irene Zottola eta Alberto Oderiz. | Lekua: Iruñeko Ziudadela. | Noiz arte: Urriaren 27ra arte.

zeharkatzen-diren-ateak
Alberto Oderizen lanetako bat. Arg/ IRUÀƒÂ‘EKO UDALA

4 Octobre 2023 | Jone Rubio [BERRIA.eus]

Zein da inguruarekin, lekukotasunarekin eta gure gorputza biltzen duen espazioarekin dugun hartu-emana? Askotan, harreman hori ikusmenera mugatzen badugu ere, badago begietatik sartzen zaigunaz gaindi sortzen den pertzepzioa. Honela, inguratzen gaituena gorputzaren barrenetaraino isurtzen da, eta inguruan dugun horri harrera egiteko orduan eragiten du. Bada, prozesu horretan, lehenengo kontaktu horretan eta hautemate horren barneratzean zentratzen dira Iruñeko Ziudadelan kokatutako erakusketak; hain zuzen, Mapamundistak: Atalasea komisariotza proiektuaren parte diren hirurak.

Nolabait ere, hastapen orok bideratzen dituen erritualei men eginik, aurtengo edizioak atalaseari egiten dio erreferentzia. Abiapuntu tematiko berbera dute artistek, baina iruditeria eta hausnarketa pluralak atxikitzen dizkiote proiektuari. Halatan, Labean Aurelien Mauplot artistaren Mundu ikusezinak-Canto dute instalazioa aurkezten zaigun bitartean, Mistoen eraikinean Irene Zottolaren Ikaro eta Alberto Oderizen Jaiotza baten arkeologia proiektuek egiten digute harrera.

Instalazioen aniztasunak bideratzen duen multisentsorialtasunak artisten proposamenen erroetara garamatza. Alabaina, esan genezake Mauploten instalazioa dela erroen erroetan kokatzen gaituena. Ziudadelako eraikin zirkularreko atalasea zeharkatu, eta espazioan barneratzen garen momentuan, atmosfera ilun eta heze batek harrapatzen baikaitu. Historiaurreko kobazulo baten barrenetan kokatzen gaitu instalazioak: soinuek, itzalek, hormetan proiektatzen diren irudiek... horretaz ohartarazten gaituzte.

Eszenografia horren parte diren pantailetan haitzarteko pinturak sumatzen dira, eta, momentuka, gizon baten gorputza horietan integratzen da. Bada, integratze horretan, momentu haren eta orainaren arteko lokarriak estutzen ditu, eta historiaurreko momentu horretan garatzen ziren liturgia edota erritualen parte bihurtzen gara ikusleak.

Kobazulotik atera eta hurrengo espazioan murgiltzen garen momentuan, eszena bestelakoa da. Erakusketa arkeologiko bat dugu tartean, baina, aurkezten diren aztarnak antzinatean kokatu beharrean, Oderizen iragan hurbilerantz eramaten gaituzte. Laginek artistaren alabak munduarekin izan dituen harreman prozesuei egiten baitiete erreferentzia.

Laginak ikusi eta horiei lotutako kartelak irakurtzen ditugun heinean, lokarri batek eusten gaitu inguratzen gaituenarekin. Ehuntze horrek geure egunerokotasunera eramaten gaitu, eta oroimena ere aktibatzen digu moduren batean.

Aipatzekoa da aktibatze hori bideratzeko pautak Oderizen erakusketaren instalazio harmoniatsuak ahalbidetzen dituela, Mistoen eraikina bezalako espazio ez-neutro batean agertzeak erakusketen irakurketak oztopatzeko arriskua baitu. Alabaina, oraingoan, hori bigarren plano batean geratzen da. Dena dela, ez da halakorik suertatzen Zottolaren lanari eskainitako espazioan. Izan ere, piezen eskala txikia espazioaren murruen zurruntasunean urperatzen baita zenbaitetan. Alegia, murruek lehenengo planora egiten dute salto, artistaren lana zeharkatuz, kasu honetan ildo nagusia testua baita.

Zottolak euskarri anitzeko konposizioak eskaintzen dizkigu, collagea, argazkilaritza edota artxibategietako materialak abiapuntu baitira. Oraingoan, atalasea atzean utzi, eta nonbaitetik nonbaitera hegan egiteko prozesu sinbolikoan zentratzen dira piezak. Orduan, horien artean azaltzen diren testuetan hondoratzen gara, espazioan aurrera egin ahala: "hegaldia ezagutzeko beharrezkoa da hegoa ezagutzea", "jakin nahiko nuke zergatik egiten dugun hegan zeruan dagoen hodei bakarrerantz", eta abar.

Artistek proposatzen dizkiguten hausnarketen itzulpen estetikoa komisariotza proiektuak aurkezten duen aniztasunean islatzen da. Esaterako, Oderiz, Zottola eta Mauploten lanek konposizio osatu bat bideratzen dute Ziudadelako espazioetan, eta pluraltasun multisentsoriala arnasten da. Instalazioak askotarikoak dira, eta espazio bat atzean utzi eta hurrengoan barneratzen garen momentuan, musika, tonua eta atmosfera aldatzen dira, gure gorputzak bestelako koreografia bat interpretatzera behartuz, hain zuzen.


ataria-bat

Ataria (bat)

Musée des Beaux-Arts de Bilbo (Bilbo, Bizkaia)

Du 08 Octobre 2025
Au 18 Janvier 2026

vaste-monde-3

Vaste Monde #3

Juan Aizpitarte, Anne-Laure Garicoix, Olivier Masmonteil

Beatrix Enea (Angelu, Lapurdi)

Du 13 Décembre 2025
Au 18 Avril 2026

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Du 31 Octobre 2025
Au 12 Avril 2026

la-grieta

La Grieta

Exposition collective

Marra Gunea (Bilbo, Bizkaia)

Du 04 Octobre 2025
Au 29 Novembre 2025

topaketen-dardara-artistikoa-iraunaraztea

Topaketen dardara artistikoa iraunaraztea

16 Nov. | Uxue Rey Gorraiz [BERRIA.eus]

Iazko Iruñeko Topaketetan plazaratutako gogoeta artistikoetan inspiratutako sei obra jarri dituzte ikusgai Baluarten, gune hori pentsamendurako eta sorkuntzarako "erresonantzia kaxa" bihurtzeko asmoz. Erakusketa azaroaren 29ra arte izanen da ikusgai.

erakusketa-integratzailea

Erakusketa integratzailea

14 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Gutxien espero duzun erakusketak generoaren parekidetasun aldetik egokia izateagatik harritzen zaitu. Ezusteko polita izan nuen Bartzelonako Miró Fundazioan ikusgai dagoen Miró eta Estatu Batuak erakusketa bisitatzerakoan.

ez-dakizuna-egitea-ez-dakizunarekin

Ez dakizuna egitea, ez dakizunarekin

14 Nov. | Iñigo Astiz [BERRIA.eus]

Azken bost urteetan sortutako eskulturak bildu ditu Angel Bados artistak Bilboko Carreras Mugica galerian. Jorge Oteizaren oihartzuna eta Europako artea ez ezik, arabiar kultura ere izan du sorkuntzarako solaskide.

firenzek-fra-angelicoren-birbalorazioa-proposatzen-du

Firenzek Fra Angelicoren birbalorazioa proposatzen du

12 Nov. | Olivier Tosseriren artikulutik itzulia [JdA]

Italiako azken hirurogeita hamar urteetan egin den lehen atzera begirako erakusketak baieztatzen du fraide margolariari Berpizkundeko iraultza artistikoan egotzitako rola.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).