artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

Baionako Euskal Museoko eta Gordailuko metala urtuz egin joareak aurkeztu ditu Nader Koochakik

'Museoa Urtu' deitu dute Nader Koochakik aurkeztu duen egitasmoa. 54 joare ekoitzi ditu metalezko joare eta tresnetarik abiaturik. Haien soinua grabatuko du, eta neguan aurkeztuko du bilduma. Proiektua "eginkizun post-etnografiko" batean kokatzen du.

baionako-euskal-museoko-eta-gordailuko-metala-urtuz-egin-joareak-aurkeztu-ditu-nader-koochakik
Nader Koochaki eta Jean Michel Barreix, Baionako Euskal Museoan. PATXI BELTZAIZ

17 Mai 2025 | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Bi museoetako metalezko ondarea urtu, joare egin eta Zuberoako mendietako artzainei banatu. Nahiz eta sinplea iruditu, Nader Koochaki soziologo eta artistak kontatu du "bide luzea" egin duela Baionako Euskal Museoan aurkeztu duen Museoa urtu proiektuaren emaitza materialera iristeko. Lau urteko lanketa artistikoaren egiteko, Euskal Kultur Erakundeak, Baionako Euskal Museoak eta Gordailua Gipuzkoako Ondare Bildumen Zentroak lagundu dute Koochaki Euskal museoko eta Gordailuko metalezko tresnei "bizia ematen".

Lau urte hauetan, joare zaharrak eta nagusiki golde zatiak eta aizkora buruak urtu ditu Koochakik 54 joare egiteko eta ondotik Zuberoako mendietan banatzeko. Egitasmoa ez da bakarrik joare ekoizpenean mugatzen, sortuko duten "musika" grabatuko baitu Koochakik. "Ez da ohiko proiektua. Joareei erabilera aurkitu diet Zuberoako artzainen artaldeetan. Behin ardiei jantzirik, soinua grabatuko dut uda honetan, eta soinu bilketaren emaitza neguan aurkeztuko dut".

Funtsean, museoaren funtzioa galdekatzen du Koochakiren proiektuak. Haren irudiko, kontserbaziolana "erabat" aldatzen du Museoa urtu egitasmoak. "Museotik haratago erabilera bizi bat dute joareek, entzungai izanen baitira eremu bizi batean, mendian, udan eta manera librean". Hortaz, obren kontserbazioa "lan tresna" gisa hartu du artistak, proiektuaren ikuspegi zurrun eta zientifikoa urtu baitu haren ustez. "Galduko dugu orain arte izan dugun tratamendu kontserbazionista". Museoek obrak hartu, sailkatu eta erakusten dituzte, baina joareak lurraldean banatuz, Euskal Museoa "zeregin post-etnografiko" batean jarri du,Koochakik adierazi duenez.

Museoko joareen melodia mendietan aditu dadin, Jean Michel Barreix Urdiñarbeko (Zuberoa) artzaina hor zen Koochakiren ondoan, Euskal Museotik aterako den lehen joarea ukaiteko. Haren arabera, "plazer handiz" hartu zuen proiektuaren ideia, eta mendira igateko prest duen hirurehun ardiko artaldean emanen du joarea Barreixek. "Baionaraino jin naiz artaldean emanen dudan zintzarria hartzeko. Nader [Koochaki] jin zelarik, etxeko zintzarri bat prestatu nion haren irudiko bat egin zezan". Joarea eskuetan, proiektuaren "alde bizia" agerian eman du artzainak. "Biziki ontsa" iruditzen zaio etxaldean duela mende bat baliatzen dituen joareen irudikoak "bizirik" segi daitezen, artzaintza oraino luzaz bizitzeko obra sinbolikoa egin baitu Koochakik.

Ekoizpen prozesua

Museoetako metalezko ondarea zaharra denez, Koochakik zailtasunak izan ditu materiala urtzeko, eta, oro har, kexu da ekoizpen prozesua korapilatsua izan dela. Joare zaharrak ez bakarrik, goldeak, tira-perrak eta aizkora buruak urtu ditu joareen egiteko. Urtze teknika ez da ohikoa izan, lehenik joare egileak baliatzen duen joareari forma egiteko tola egitea ezinezkoa izan zaielako. Ondorioz, ekoizpen gehigarriaren teknika erabili zuten metala maneiatzeko. "Metala urtzeko gasarekin zati txikitan zatitzen da: atomizazioa deitzen da prozesu hori".

Behin urturik, hots, metala salda moduko likido bat zelarik 3D inprimagailu industrial baten bidez forma eman zien joareei. Prozesua Donostiako ikerketa zentro batean hasi zuten, baina arazo tekniko batzuk tarteko, Alemaniara igorri zuten metala. Zikinkeriaz beteriko metala zen, eta Koochakikazaldu du atomizatzailea ere hautsi zuela. Ondorioz, metala urtzeaz gain, garbitu behar izan zuten atomizazio prozesua hasi baino lehen. Azken fasea, berriz, joare egile batek egin du, letoizko geruza bat emanez joare bakoitzari eta labe tradizional batean sartuz geriza finka zedin.

Soineko Paisaia' osatuz

2023an Soineko Paisaia proiektua aurkeztu zuen Koochakik. Euskal Kultur Erakundeak eta Baionako Euskal Museoak bultzatu proiektua zen hura ere, eta haren segida da Museoa Urtu, Katixa Dolhare Zaldunbide Euskal Kultur Erakundeko lehendakariaren arabera. "Museoa Urtu ez da gaur hasi. Proiektu orokor baten bilakaera bat ikusten dugu egun. Soineko Paisaia egitasmoaren segidatzat hartzen ahal da egungoa". Horren karietara, EKEren misioetan sartzen da kultura eta ondarea baloratzea eta biziberritzea. Justuki, Dolhare Zaldunbidek uste duMuseoa Urtu aurkeztuzerakustokiko "lau pareta mutuetatik" haratago zabalduko dutela haien xedea.

Bertzalde, erantsi du joareak objektu ederrak direla begietarako eta belarrietarako. Gainera, museoaren eta museotik kanpoaren arteko lotura eraikitzen dute. Izan ere, Dolhare Zaldunbidek gaineratu duenez, joareek hiriaren eta baserriaren lotura egingo dute, baina baita kostaldearen eta barnealdearen arteko lotura ere. Gordailuko objektuak ere ekoizpen oinarri izan direnez, Hego eta Ipar Euskal Herriaren arteko zubia eraikiko dute joareek. Azken finean, Dolhare Zaldunbideren iritziz, "Koochakik ondarea sorkuntza iturri egin du, zintzarri berrietatikpolifonia berri bat sortuz".


ornamento-y-capricho

Ornamento y Capricho

Aitana Rodríguez Albalejo

Desio Artspace (Bilbo, Bizkaia)

Du 31 Octobre 2025 | 19:00
Au 12 Décembre 2025

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Du 31 Octobre 2025
Au 12 Avril 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).