artekaria

Euskal Herriko
Artearen ataria

aktualitatea

EITB-k eta Artium Museoak lankidetza-hitzarmena sinatu dute arte garaikidearen esparruan eduki kulturalak garatzeko

Hitzarmenak arte garaikidearen ondarea zaintzea eta zabaltzea du helburu, Euskadiko artisten lana eta ibilbidea publiko zabalarengana hurbilduko duten edukiak sortuz. 2025ean garatuko den lehen proiektua Esther Ferrer (Donostia, 1937) eta Mari Puri Herrero (Bilbo, 1942) artisten ibilbideei buruzko bi pieza dokumental ekoiztea izango da.

eitb-k-eta-artium-museoak-lankidetza-hitzarmena-sinatu-dute-arte-garaikidearen-esparruan-eduki-kulturalak-garatzeko

| 21 Juillet 2025

Akordio horren esparruan, bi erakundeek elkarrekin lan egingo dute kultura garaikidea publiko berrien artean zabaltzeko Euskal Herriaren testuinguruan, euskal artisten lana zabaltzeko plataforma izango dira eta egungo gizarteak dituen beharrei eta erronkei erantzuteko sorkuntza garaikidetik ondorioztatzen diren balioak bultzatuko dituzte.

Lankidetza aurrera eramateko, garatu beharreko hainbat programa zehaztu dira, proiektua bultzatzen duten erakundeen artean partekatutako lantalde batek sustatua. Akordio-esparru honen lehen ekintza Euskal Herriko arte plastikoen esparruko bi artista nabarmenen ibilbideetan oinarritutako bi pieza dokumentalen ekoizpenean gauzatuko da: Esther Ferrer (Donostia, 1937) eta Mari Puri Herrero (Bilbo, 1942). Artista horiek ibilbide profesional luzea izan dute eta azken hamarkadetan arte-praktika garaikideen garapenari egindako ekarpena erabakigarria izan da. Ikus-entzunezko pieza horiek datozen hilabeteetan egin eta 2025ean aurkeztuko dira. Sareko lanaren aldeko apustua dira, eta, aldi berean, bi erakundeek euskal artisten lana ikuspegi kritiko eta historiko batetik ezagutarazteko duten konpromisoa indartzen laguntzen dute.

Esther Ferrer (Donostia, 1937) euskal artista ospetsuenetakoa da nazioartean. Hirurogeiko hamarkadaz geroztik, bakarka edo ZAJ taldeko kide gisa ekintzak burutu zituen. Hamarkada horren hasieran, Jose Antonio Sistiaga margolariarekin batera, lehen Adierazpen Libreko Lantegia sortu zuen, beste jarduera pedagogiko paralelo askoren hazia, besteak beste, Elorrioko Eskola esperimentalarena. Hirurogeita hamarreko hamarkadaren erdialdetik aurrera, berriz ekin zion bere jarduera plastikoari, argazki landuak, instalazioak, zenbaki lehenetan edo Pi zenbakian oinarritutako koadro eta objektuak eginez. 1999an, Manolo Valdésekin batera, Veneziako Biennaleko Espainiako Pabiloian parte hartu zuen; 2008an, Arte Plastikoen Sari Nazionala jaso zuen, 2012an, Gure Artea Saria, bere ibilbideagatik, eta 2014an, Velázquez Saria. Ferrer Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoko bilduman dago, teknika eta garai bateko eta besteko hainbat lanekin. Tamaina dela eta, Números primos (2003-2023) da pieza nabarmenena. 10.000 lauzak osatutako zeramikazko zoru bat da, eta museoaren barruko plazan dago instalatuta 2023. urteaz geroztik. Bisitarien topaketa eta partaidetzarako, praktika performatiboei lotutako programa artistikoak egiteko eta proposamen pedagogikoak garatzeko espazio gisa funtzionatzen du (Euskal Herriko Arte Garaikidearen Bilduma, Vitoria-Gasteiz. Vitoria-Gasteizko Udalaren gordailua. Arabako Foru Aldundiko Arkitektura Zerbitzuaren laguntzarekin egina).

Mari Puri Herrerok (Bilbo, 1942) Ascensio Martiarenak Donostian zuen tailerrean hasi zuen bere ibilbide artistikoa. 16 urterekin Madrilera joan zen Arte Ederren Zirkuluan eta Prado museoan marrazketa eta margolaritza eskolak jasotzera. Madrilen zegoela linolioa eta akuafortea lantzen hasi zen. 1966an Bizkaiko Foru Aldundiaren eta Holandako Gobernuaren beka bat jaso zuen, eta Amsterdamera joan zen ikasketak egitera. 1969 eta 1971 artean Parisen bizi izan zen, eta han korronte figuratiboa ezagutu zuen, bere lanetan ikuspegi sinbolista batetik islatuko zena. Bilbora itzultzean, erakusketa-jarduera bizi bati ekin zion, eta, horren ondorioz, euskal arte-kulturaren irudi ezagunenetako bat bihurtu zen. 1978an Marijaia sortu zuen, Bilboko Aste Nagusiko irudi enblematikoa. Artium Museoaren bilduman Herreroren hainbat lan daude. Horietako bi Bilduma Hau Colección. Oinarrizko mugimenduak (1950-2000), bildumako funtsen azken berrantolaketan. Gainera, joan den uztailaren 4an museoan inauguratu zen Artelekun zehar. 1987-2002. Artxiboan oinarritutako Artelekuri buruzko erakusketa bat erakusketan, artistaren bi litografia daude ikusgai.


beste-beldur-batzuk

Beste beldur batzuk

Antoni Muntadas

Musée de l'Université de Navarre (Iruñea, Nafarroa)

Du 15 Octobre 2025
Au 01 Mars 2026

leo-burge

Leo Burge

Barriek programa

Rekalde Aretoa (Bilbo, Bizkaia)

Du 14 Octobre 2025
Au 14 Décembre 2025

palais

Palais

Alex Reynolds

Artium (Gasteiz, Araba)

Du 30 Octobre 2025
Au 04 Janvier 2026

hurbileko-paisaiak

Hurbileko paisaiak

Arabako Arte Ederren Museoa (Gasteiz, Araba)

Du 31 Octobre 2025
Au 12 Avril 2026

puntu-itsua

Puntu itsua

Eremuak programa

Clara Campoamor zentro zibikoa (Barakaldo, Bizkaia)

Du 22 Novembre 2025
Au 07 Janvier 2026

degasek-eginiko-eta-orain-arte-ezagutu-gabeko-margolan-bat-autentifikatua-izan-da

Degasek eginiko eta orain arte ezagutu gabeko margolan bat autentifikatua izan da

05 Déce. | JdAren artikulutik itzulia

Michel Schulman, XIX. eta XX. mendeetako margolanen adituak, Edgar Degas artistaren margolan berri bat autentifikatu duela jakinarazi du. Artistaren garai italiarrekoa litzateke, 1856 eta 1860 artekoa. Margolana, adituak sortutako Edgar Degasen katalogo arrrazoinatu digitalizatuan sartu da. Egiazko bertsioa bilduma partikular batean dago.

lehen-erdia

Lehen erdia

04 Déce. | Garazi Ansa [BERRIA.eus]

MAIDER LOPEZ. UKITU | Non: Donostiako Tabakalera zentroan. | Noiz arte: 2026ko otsailaren 1era arte.

esanguratsu

Esanguratsu

04 Déce. | Haizea Barcenilla [BERRIA.eus]

Guggenheim museoan, Maria Helena Vieira da Silvaren margo eder baten aurrean nengoela, etorri zitzaidan galdera burura: zergatik ez du erakusketa honek berrireki Bilboko Arte Ederren Museoa, Georg Baselitzenak egin beharrean?

bonnat-helleu-museoa-berriz-ireki-dute-hamalau-urtez-hetsi-ondoan

Bonnat Helleu museoa berriz ireki dute, hamalau urtez hetsi ondoan

28 Nov. | Xalbat Alzugarai Etxeberri [BERRIA.eus]

Obren kalitate "paregabea" azpimarratu du museoko zuzendariak. XV. mendetik XIX. mendera bitarteko artisten obrak erakutsiko dituzte bertan. Herriko etxeko oposizioak irekiera kritikatu du, eta "gardentasuna" galdegin.

oroitzapen-zatikatuak

Oroitzapen zatikatuak

27 Nov. | Jone Rubio Mazkiaran [BERRIA.eus]

Rut Olabarria. Trukatua eta inperfektua. | Non: Bilboko Rekalde aretoan. | Noiz arte: otsailaren 15era arte.

ondare-deserosoa

Ondare deserosoa

27 Nov. | Ismael Manterola Ispizua [BERRIA.eus]

Iraganak utzitako ondarea, materiala edo immateriala izan, ez da beti ederra. Kontzeptua bera, azken urtetan asko erabiltzen eta entzuten bada ere, berri xamarra da, ez da beti hor egon eta aldatzen da toki batetik bestera.

euskal-paisaiak-erromantizismotik-gerraostera

Euskal paisaiak Erromantizismotik gerraostera

27 Nov. | Maddi Iturriotz Alkorta [BERRIA.eus]

1861etik 1996ra bitarte margotutako 50 artelan bildu dituzte Arabako Arte Ederren Museoan. Paisaia genero gisa hartu, eta euskal margolanetan nola garatu den aztertu dute. 'Hurbileko paisaiak' izena du erakusketak, eta apirilera arte izango da ikusgai.

cristobaldik-balenciagara

Cristobaldik Balenciagara

25 Nov. | Mikel Elkoroberezibar Beloki [BERRIA.eus]

ntziagak egindako jantziek ba al dute zerikusirik Balenciaga etxeak egun egiten dituenekin? Elkarrizketa bat badago, baina sotila, Balentziaga museoko erakusketa batean ikus daitekeenez. "Kontzeptualki lotura handiak daude", Igor Uriaren arabera.

Artekaria

Le portail de l'art en Euskal Herria

Ceci est le portail créé par le réseau ZAPART. Avec ARTEKARIA, nous voulons donner de la visibilité à l'incroyable richesse artistique et infrastructurelle de notre petit territoire basque (Euskal Herri osoa). En effet, il nous semble que dans un espace aussi réduit où se trouvent tant de musées (Artium, Oteiza, Beaux-Arts de Bilbo, Guggenheim…), de centres d'art (Uharte-zentroa, Tabakalera, Bilbaoarte…), de salles publiques et privées (Didam, Zitadela, Bastero, Portalea, Ospitalea, fondations) galeries traditionnelles ou d'artistes… avec tant de programmations et d'œuvres d'artistes visibles, la visualisation de cet ensemble n'est pas facile. Nous avons créé ce portail pour aider à remédier à ce manque.

Artekaria

Le réseau des artistes professionnel.le.s d'Euskal Herria

Zapart a pour objectif de mettre en réseau, de promouvoir le travail et de défendre les droits des artistes professionnel.le.s vivant et travaillant en Euskal Herri (sur les six territoires historiques que sont Araba, Bizkaia, Gipuzkoa, Lapurdi, Nafarroa et Zuberoa).