EITB-k eta Artium Museoak lankidetza-hitzarmena sinatu dute arte garaikidearen esparruan eduki kulturalak garatzeko
Hitzarmenak arte garaikidearen ondarea zaintzea eta zabaltzea du helburu, Euskadiko artisten lana eta ibilbidea publiko zabalarengana hurbilduko duten edukiak sortuz. 2025ean garatuko den lehen proiektua Esther Ferrer (Donostia, 1937) eta Mari Puri Herrero (Bilbo, 1942) artisten ibilbideei buruzko bi pieza dokumental ekoiztea izango da.

| 21 de Julio 2025
Akordio horren esparruan, bi erakundeek elkarrekin lan egingo dute kultura garaikidea publiko berrien artean zabaltzeko Euskal Herriaren testuinguruan, euskal artisten lana zabaltzeko plataforma izango dira eta egungo gizarteak dituen beharrei eta erronkei erantzuteko sorkuntza garaikidetik ondorioztatzen diren balioak bultzatuko dituzte.
Lankidetza aurrera eramateko, garatu beharreko hainbat programa zehaztu dira, proiektua bultzatzen duten erakundeen artean partekatutako lantalde batek sustatua. Akordio-esparru honen lehen ekintza Euskal Herriko arte plastikoen esparruko bi artista nabarmenen ibilbideetan oinarritutako bi pieza dokumentalen ekoizpenean gauzatuko da: Esther Ferrer (Donostia, 1937) eta Mari Puri Herrero (Bilbo, 1942). Artista horiek ibilbide profesional luzea izan dute eta azken hamarkadetan arte-praktika garaikideen garapenari egindako ekarpena erabakigarria izan da. Ikus-entzunezko pieza horiek datozen hilabeteetan egin eta 2025ean aurkeztuko dira. Sareko lanaren aldeko apustua dira, eta, aldi berean, bi erakundeek euskal artisten lana ikuspegi kritiko eta historiko batetik ezagutarazteko duten konpromisoa indartzen laguntzen dute.
Esther Ferrer (Donostia, 1937) euskal artista ospetsuenetakoa da nazioartean. Hirurogeiko hamarkadaz geroztik, bakarka edo ZAJ taldeko kide gisa ekintzak burutu zituen. Hamarkada horren hasieran, Jose Antonio Sistiaga margolariarekin batera, lehen Adierazpen Libreko Lantegia sortu zuen, beste jarduera pedagogiko paralelo askoren hazia, besteak beste, Elorrioko Eskola esperimentalarena. Hirurogeita hamarreko hamarkadaren erdialdetik aurrera, berriz ekin zion bere jarduera plastikoari, argazki landuak, instalazioak, zenbaki lehenetan edo Pi zenbakian oinarritutako koadro eta objektuak eginez. 1999an, Manolo Valdésekin batera, Veneziako Biennaleko Espainiako Pabiloian parte hartu zuen; 2008an, Arte Plastikoen Sari Nazionala jaso zuen, 2012an, Gure Artea Saria, bere ibilbideagatik, eta 2014an, Velázquez Saria. Ferrer Euskal Herriko Arte Garaikidearen Museoko bilduman dago, teknika eta garai bateko eta besteko hainbat lanekin. Tamaina dela eta, Números primos (2003-2023) da pieza nabarmenena. 10.000 lauzak osatutako zeramikazko zoru bat da, eta museoaren barruko plazan dago instalatuta 2023. urteaz geroztik. Bisitarien topaketa eta partaidetzarako, praktika performatiboei lotutako programa artistikoak egiteko eta proposamen pedagogikoak garatzeko espazio gisa funtzionatzen du (Euskal Herriko Arte Garaikidearen Bilduma, Vitoria-Gasteiz. Vitoria-Gasteizko Udalaren gordailua. Arabako Foru Aldundiko Arkitektura Zerbitzuaren laguntzarekin egina).
Mari Puri Herrerok (Bilbo, 1942) Ascensio Martiarenak Donostian zuen tailerrean hasi zuen bere ibilbide artistikoa. 16 urterekin Madrilera joan zen Arte Ederren Zirkuluan eta Prado museoan marrazketa eta margolaritza eskolak jasotzera. Madrilen zegoela linolioa eta akuafortea lantzen hasi zen. 1966an Bizkaiko Foru Aldundiaren eta Holandako Gobernuaren beka bat jaso zuen, eta Amsterdamera joan zen ikasketak egitera. 1969 eta 1971 artean Parisen bizi izan zen, eta han korronte figuratiboa ezagutu zuen, bere lanetan ikuspegi sinbolista batetik islatuko zena. Bilbora itzultzean, erakusketa-jarduera bizi bati ekin zion, eta, horren ondorioz, euskal arte-kulturaren irudi ezagunenetako bat bihurtu zen. 1978an Marijaia sortu zuen, Bilboko Aste Nagusiko irudi enblematikoa. Artium Museoaren bilduman Herreroren hainbat lan daude. Horietako bi Bilduma Hau Colección. Oinarrizko mugimenduak (1950-2000), bildumako funtsen azken berrantolaketan. Gainera, joan den uztailaren 4an museoan inauguratu zen Artelekun zehar. 1987-2002. Artxiboan oinarritutako Artelekuri buruzko erakusketa bat erakusketan, artistaren bi litografia daude ikusgai.